Financiële prikkels voor circulaire IT, waarom niet?

Nederland heeft het voortouw genomen bij de totstandkoming van het Circular and Fair ICT Pact, een initiatief waarbij zeven landen de ambitie delen om de productie van laptops en smartphones duurzaam, circulair en eerlijk te maken. Hoewel een belangrijke stap, zal dit pact alleen het verschil niet maken.

De Nederlandse afvalberg met afgedankte IT-hardware groeit jaarlijks met ruim vijf miljoen producten en elk jaar 860.000 ICT-producten méér worden weggegooid dan het jaar ervoor. Volgens de Amsterdam Economic Board komen vanaf 2021 jaarlijks zelfs ruim vijftig miljoen IT-producten ‘vrij’. Een omslag naar circulaire inkoop kan de transitie naar een duurzame it-keten versnellen, maar dan is het cruciaal dat dit pact geen papieren tijger wordt.

Krachten bundelen

” Om de afvalberg van afgedankte computers, laptops en smartphones te verkleinen, moet het verlengen van de levensduur centraal komen te staan”

In het pact is de blik nu vooral gericht op de vraagzijde. Zo willen de deelnemende landen de circulaire inkoop van IT-producten bevorderen door ‘buyer groups’ op te zetten. Door de krachten te bundelen en hun gezamenlijke inkoopkracht in te zetten, kunnen inkopers laten zien dat zij ook op dit gebied maatschappelijk en duurzamer willen opereren. De gedachte is dat dit producenten zal stimuleren de ontwikkeling van circulaire IT te versnellen. Maar het laat een belangrijk element buiten beschouwing. Om de afvalberg van afgedankte computers, laptops en smartphones te verkleinen, moet het verlengen van de levensduur centraal komen te staan. Nu bedraagt de levensduur van IT-hardware slechts drie tot vijf jaar, waardoor de jaarlijkse it-afvalberg zich blijft opstapelen. De sleutel zit in het verlengen van deze levenscyclus naar minstens vijf tot tien jaar, waarmee je de belasting op het milieu drastisch terugdringt. Denk aan het veel minder hoeven delven van schaarse grondstoffen, minder CO2-uitstoot tijdens de productie en minder transportbewegingen.

Wapenwedloop

In de competitieve, door prijs gedreven IT-markt is echter méér nodig om inkopers in beweging te brengen. Om te beginnen door afscheid te nemen van het hardnekkige misverstand dat ‘circulair’ per definitie inferieur zou zijn ten opzichte van ‘nieuw’. Zo denken inkopers dat eindgebruikers enkel de nieuwste generatie hardware met de beste specificaties willen, terwijl doorgaans een klein deel van de functionaliteiten daadwerkelijk wordt gebruikt.

Bovendien is de ‘wapenwedloop’ tussen soft- en hardware dankzij de cloud verleden tijd: eindgebruikers hebben alleen een scherm en snelle internetverbinding nodig. ‘Circulair’ voldoet aan vrijwel alle kwaliteitseisen die aan it worden gesteld en verlengt ook nog eens de levensduur van it-producten.

Geen concessies

“Als we de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs willen halen, is het de hoogste tijd dat óók inkopers de ogen openen”

Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat twee op de drie consumenten in Europa hun IT-apparaten langer willen gebruiken, mits zij geen concessies hoeven te doen aan de performance en rekenkracht van hun apparatuur. De gebruikers zijn dus klaar voor de transitie naar circulaire IT.

Als we de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs willen halen, is het de hoogste tijd dat óók inkopers de ogen openen. De praktijk leert echter dat er nog te veel prikkels zijn om ‘nieuw’ boven ‘circulair’ te verkiezen. De overheid kan dit met de juiste financiële stimulans aantrekkelijk maken. Een goed voorbeeld zijn de fiscale regelingen en subsidies voor elektrisch rijden. Na een aarzelende start zijn burgers en bedrijven deze vorm van transport massaal gaan omarmen. Qua adoptie staat de circulaire IT-markt net zo in de kinderschoenen als in de beginjaren van elektrisch rijden. Zo stond de markt en aanbieders aanvankelijk afwachtend tegenover de komst van elektrische auto’s, tót de wet- en regelgeving de situatie creëerde waarin de markt in beweging kon komen. Na allerlei stimuleringsmaatregelen en subsidies kreeg deze nog jonge markt een enorme boost, met de gewenste maatschappelijke impact van dien. Waarom zou dit voor circulaire it geen navolging kunnen krijgen?

Het komt er nu op aan de drempel voor bedrijven te verlagen. Zo rekende de overheid tijdens de opkomst van de elektrische auto nul procent bijtelling, maar laat zij vergelijkbare stimulerende maatregelen bij circulaire IT na. Een gemiste kans. Je slaat meerdere vliegen in één klap: het is minder kostbaar, het sluit beter aan bij de voorkeuren van eindgebruikers én levert een wezenlijke bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen.

(Auteur Leon Timmermans.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt artificiële intelligentie en machine learning om spam te verminderen. Bekijk hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Alles wat je moet weten over het nieuwe GPT-4, Hoe Google AI en Microsoft 365 AI de toekomst van kunstmatige intelligentie vormgeven

In de wereld van Artificial Intelligence en Machine Learning was afgelopen week een historische week. Dit komt door de aankondiging van de officiële lancering van GPT-4 door Open AI. Hoewel we al toegang hadden tot deze AI via Bing, is de officiële lancering van GPT-4 iets om te vieren. In dit blog bericht gaan we dieper in op de mogelijkheden van GPT-4 en wat deze nieuwe AI zo bijzonder maakt.

Lees verder

Autodiefstal met USB-kabels

In deze blog bespreken we de ontwikkelingen op het gebied van autodiefstal met USB-kabels. We leggen uit hoe autodieven met deze methode te werk gaan en hoe fabrikanten proberen dit probleem aan te pakken. We bespreken enkele mogelijke oplossingen, waaronder software-updates en fysieke beveiligingsmaatregelen, om deze vorm van autodiefstal te voorkomen.

Lees verder

Het groeiende gevaar van malvertising via Google Ads

Er is een groeiend gevaar van malvertising via Google Ads, waarbij slechteriken echte websites klonen en de downloadlink vervangen door malware. Dit wordt versterkt door de integratie van Google Ads in de echte zoekresultaten, waardoor het moeilijk is om te onderscheiden of een zoekresultaat een ad is of niet. Hierdoor zijn mensen geneigd om op deze advertenties te klikken, in de veronderstelling dat het een echte zoekresultaat is.

Lees verder
U bent helemaal bij, dit was het laatste bericht.
  • Tags

  • Categorieën

  • Archieven

  • Naar de inhoud springen