Skip naar inhoud

Right to Repair

“We zijn mensen, we zijn reparateurs, we zijn duurzaamheidsactivisten, we zijn een gemeenschap.”

Wij zijn van mening dat producten langer mee moeten gaan en daarom moeten ze bij een defect kunnen worden gerepareerd. Dit vereist dat producten worden ontworpen voor reparatie en ondersteuning voor alle soorten reparateurs.

“Wij vragen om het recht op reparatie.”

De wereld gaat kapot, doordat bedrijven consumenten blind houden voor de waarheid! 
ACCEPTEER DIT NIET LANGER! Maak reparatie de NORM!

We'll FIX Things!

“E-waste is de snelst groeiende afvalstroom ter wereld. Slechts 15-20% wordt gerecycled.”

Jaarlijks wordt 53 miljoen ton e-waste geproduceerd met een equivalent gewicht van 350 cruiseschepen aan elektronica.

Gemeenschapsherstel voorkomt afval, bespaart CO2 en herstelt harten!

Wat we willen

Kom op voor uw recht op reparatie! Wat verwachten we van beleidsmakers?

Goed ontwerp

Producten moeten niet alleen zijn ontworpen om te presteren, maar ook om lang mee te gaan en te worden gerepareerd wanneer dat nodig is. Om producten te maken die gemakkelijk te repareren zijn, hebben we ontwerppraktijken nodig die het demontagegemak ondersteunen.

Ons doel op korte termijn: de EU-wetgeving stelt minimale ontwerpvereisten om een eenvoudige demontage en vervanging van belangrijke componenten te garanderen , te beginnen met smartphones, laptops en andere IT-producten.

Eerlijke toegang

Reparatie moet toegankelijk, betaalbaar en mainstream zijn. Dit betekent dat het repareren van een product niet meer mag kosten dan het kopen van een nieuw product. Wettelijke barrières mogen particulieren, onafhankelijke reparateurs en reparatiegroepen uit de gemeenschap niet beletten om kapotte producten te repareren. We willen een universeel recht op reparatie: iedereen heeft toegang tot reserveonderdelen en reparatiehandleidingen voor de hele levensduur van een product.

Ons kortetermijndoel: het rechtskader voor de toegang tot reserveonderdelen en reparatie-informatie voor reparateurs moet worden vastgelegd in nationale registers die eerlijk en inclusief zijn en onafhankelijk van fabrikanten.

Geïnformeerde consumenten

Burgers willen weten of hun producten zijn gebouwd om te worden gerepareerd of bestemd zijn om wegwerpbaar te zijn bij het breken. Informatie over de repareerbaarheid van producten moet op het moment van aankoop beschikbaar worden gesteld aan zowel burgers als reparateurs.

Ons kortetermijndoel: de EU introduceert een scoresysteem voor reparatiebaarheid als onderdeel van het bestaande energielabel voor alle energieverslindende producten.

Waarom willen we het recht om te repareren?

Het probleem is simpel. De producten die we dagelijks gebruiken worden steeds moeilijker te repareren. E-waste is een van de snelst groeiende afvalstromen ter wereld, waarbij fabrikanten van telefoons en laptops hun producten moeilijker te repareren maken. En het zijn niet alleen digitale apparaten – de hoeveelheid huishoudelijke apparaten die binnen 5 jaar na aankoop falen, schiet ook omhoog.

We hebben er genoeg van. Op elke metriek – emissies, sociale impact, verspilling – kan dit niet doorgaan. Dus we gaan er iets aan doen. We willen het recht om te repareren.

Wat is het recht om te repareren?

Hoewel we een vrij jonge campagne in Europa zijn, is het recht op reparatie al lang een zorg voor vele duizenden onafhankelijke reparateurs, gemeenschapsreparatiegroepen en burgers over de hele wereld.

In 2019 heeft de EU nieuwe verordeningen aangenomen die voor het eerst herstelbaarheidscriteria invoeren voor een eerste reeks nieuwe apparaten die vanaf maart 2021 in Europa worden verkocht. Vorig jaar heeft de Europese Commissie zich ertoe verbonden het “Recht op reparatie” te verwezenlijken en werkt zij langzaam aan regelgeving voor elektronische apparaten en andere producten.

Dit is een goed begin, maar we hebben veel meer nodig. Europa is een geweldige plek om te pleiten voor een universeel recht op reparatie en ambitieuze beleidsmaatregelen om dit te bereiken, inclusief alle producten en open voor iedereen, niet alleen voor professionele reparateurs.

In 2020 hadden we een goed jaar voor right to repair!

In maart kregen we het grote nieuws dat de Europese Commissie in haar Actieplan Circulaire Economie (een van de fundamenten van de Green Deal) een ‘nieuw recht op reparatie’ beloofde, waarbij ze zich inzette om duurzame producten de norm te maken en de focus te leggen op elektronica en ICT-apparaten, te beginnen met smartphones.

Sindsdien hebben we deelgenomen aan veel raadplegingen en met EU-beleidsmakers gesproken om ervoor te zorgen dat toekomstig beleid over reparatie zo ambitieus is als beweerd en niet wordt afgezwakt door de industrie. We moesten bijvoorbeeld de industrie publiekelijk oproepen toen ze de EU vroegen om de reeds overeengekomen regelgeving met Covid als reden uit te stellen.

Meer recentelijk kregen we de steun van het Europees Parlement! De leden van het Europees Parlement stemden over een verslag over duurzame producten, waarin elementen werden opgenomen over de voortijdige veroudering van hulpmiddelen en de verplichte etikettering van producten over repareerbaarheid. Na weken van oppositie, waar conservatieve en liberale partijen probeerden de oorspronkelijke, ambitieuzere versie van het verslag af te zwaden, was de eindstemming een duidelijk signaal van het Parlement dat europarlementariërs Right to Repair steunen en dat ze klaar zijn om consumenten en het milieu te steunen in de strijd tegen veroudering!

En het gebeurt niet alleen in Brussel! In heel Europa worden maatregelen ontwikkeld en aangenomen om van reparatie de norm te maken!

“Hoewel dit allemaal geweldig nieuws is, is het slechts een eerste stap in de richting van ambitieuze regelgeving. We maken ons klaar voor een sterke pushback in de industrie volgend jaar wanneer de debatten technisch worden en we de kwestie van betaalbare reserveonderdelen en softwareveroudering aan de orde stellen.”

Het jaar reparatie werd belangrijker dan ooit

Maar 2020 was ook het jaar dat velen van ons dwong om onze elektrische en elektronische apparaten te isoleren en erop te vertrouwen om thuis te werken, contact te maken met onze dierbaren of informatie en entertainment te zoeken. Tijdens de pandemie is het nog belangrijker om uw apparaat of apparaat te laten repareren, in een tijd waarin het kopen van een nieuw apparaat misschien niet eens mogelijk is, of we het ons gewoon niet kunnen veroorloven.

Toen we het punt aan de orde stelden dat “reparatie essentieel is” – vooral tijdens een pandemie – ontvingen we veel berichten, zowel van reparatiewerkplaatsen die niet open konden blijven omdat ze niet als “essentieel” werden beschouwd als van personen die probeerden hun apparaten te repareren, maar geen toegang hadden tot bekwame technici of reserveonderdelen.

Dit bevestigde, indien nodig, de belangrijke rol van reparatie bij het bouwen van veerkrachtige gemeenschappen, die niet altijd kunnen vertrouwen op wereldwijde, traditionele toeleveringsketens.

Nu we vooruitkijken naar wat voor wereld we na Covid-19 willen, moeten we ervoor zorgen dat de onafhankelijke reparatie- en hergebruiksectoren niet worden vergeten. Niet alleen reparatie en hergebruik zijn essentieel om onze klimaat- en duurzaamheidsambities te verwezenlijken, zowel op nationaal als op EU-niveau; ze bieden ook kansen voor banen en opleiding die de komende maanden en jaren waarschijnlijk hard nodig zullen zijn.

Het jaar dat Heroes of Repair het voorste podium betrad

Sinds de lancering van de campagne in september 2019 zijn we gegroeid van een paar leden naar 40 organisaties in 15 Europese landen die deel uit maken van deze coalitie die vecht voor een universeel recht op reparatie in Europa. Velen van hen zijn netwerken zelf die honderden gemeenschapsreparatie-initiatieven, professionele reparateurs en reparatieliefhebbers verzamelen!

Dus toen het tijd was om de Internationale Reparatiedag in oktober te vieren, wilden we mensen in heel Europa in de schijnwerpers plaatsen die een belangrijke bijdrage leveren aan reparatie in hun gemeenschappen. Van vrijwilligers uit de gemeenschap tot bekwame technici en activisten, we waren ongelooflijk trots om je kennis te laten maken met onze Heroes of Repair!

Voor ons is het absoluut essentieel om het werk van deze individuen te versterken. Vooral als ze worden aangeklaagd door $1 biljoen bedrijf Apple, zoals de Noorse reparateur Henrik Huseby. In de belangrijkste tegenslag van Right to Repair van 2020 heeft het Noorse Hooggerechtshof uiteindelijk in het voordeel van Apple geoordeeld – waaruit blijkt dat de letter van de wet volledig ongepast is voor het moment dat we leven en moet worden gewijzigd met ambitieuze wetgeving!

 

Meer nieuws over Right to Repair

EasyComp Zeeland opent nieuwe online megastore EasyComp Shop.

EasyComp Zeeland, een toonaangevende leverancier van allerlei IT en ICT-dienstverlening, heeft vandaag haar nieuwe online megastore EasyComp Shop geopend. Deze one-stop-shop biedt een uitgebreid assortiment producten van wereldberoemde merken tegen scherpe prijzen. Of u nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, tablet of smartphone, in de EasyComp Shop vindt u altijd wat u zoekt.
Lees volledig bericht

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.
Lees volledig bericht

Het Europees Parlement pleit voor verwijderbare en vervangbare batterijen

Deze week stemde het Europees Parlement voor het verduurzamen van batterijen, inclusief het verwijderbaar en vervangbaar maken ervan. Europarlementariërs stemden in de plenaire vergadering over hun rapport over de batterijverordening die de Europese Commissie in 2020 voorstelt. Zij hebben een ambitieus standpunt ingenomen over de kwestie van de verwijderbaarheid en vervangbaarheid van batterijen, een belangrijk aspect om de levensduur van elektronische producten die in Europa worden verkocht, te verlengen. Dit betekent echter niet dat batterijen snel door de gebruiker kunnen worden vervangen, aangezien dit alleen het standpunt van het Parlement vertegenwoordigt en de strijd voor een definitieve, ambitieuze verordening met de Raad nog moet plaatsvinden.
Lees volledig bericht

Part pairing: a major threat to independent repair

Part pairing is an increasingly common practice used by manufacturers of smartphones and other electronic products to control who can and can’t perform certain types of repairs. It is made possible by serialisation of spare parts. Here is how it works: some parts have a unique serial number, which is paired by manufacturers to an individual unit of a device using software. If any of these parts need replacing during a repair, they  might not be accepted, or lose some of their functionality unless remotely paired to the device again via software by the manufacturer. This approach could create major barriers to independent and self repair as we explain in a recent blog post. 
Lees volledig bericht

Exclusief Creator-interview: Houd je oudere Mac up-to-date met Big Sur dankzij Patched Sur van Ben Sova!

Vandaag brengen we u een exclusief interview met Ben Sova, maker van Patched Sur, een onofficiële tool om je oudere Mac te patchen, dus het ondersteunt de nieuwste versie van macOS! We hebben hem gevraagd wat hem bewoog om een eenvoudige patch te maken die precies iets doet wat Apple niet wil dat je doet, waardoor je oudere Mac geen e-verspilling wordt en wordt vervangen door geplande veroudering.
Lees volledig bericht

Seizoen 1 Episode 3 – Right to Repair

Het recht om te repareren is een belangrijk onderdeel van onze samenleving, op technologisch gebied maar evenmin ook op andere gebieden moet het de norm zijn om te je product te kunnen laten repareren.
Lees volledig bericht

Smartphones: hoe doorbreek je de cyclus van 2 jaar?

30 procent van de gebruikers heeft een smartphone vervangen omdat de prestaties van het oude apparaat aanzienlijk waren verslechterd en 19 procent heeft deze vervangen omdat bepaalde applicaties of software niet meer werken op het oude apparaat. 
Lees volledig bericht

Wat als software uw telefoon onmogelijk te repareren zou kunnen maken?

We zijn het er allemaal over eens dat er al veel belemmeringen zijn voor de reparatie van elektronische producten. Van gelijmde batterijen tot de behoefte aan specifiek gereedschap, dure reserveonderdelen en moeilijk te vinden reparatie-informatie, slechts ongeveer 11% van de consumenten in Europa zal een reparatie ondergaan wanneer hun smartphone kapot gaat.
Lees volledig bericht

Bent u consument?

Bezoek dan ook eens de website van Right to Repair!
 Hier vindt je de meest recente ontwikkelingen over right to repair en kun je meer leren over de beweging. 

Ondernemer?

Het netwerk van de Right to Repair-campagne bestaat uit organisaties die gevestigd zijn in verschillende Europese landen en die maatschappelijke organisaties, reparatiebedrijven, initiatieven voor gemeenschapsherstel en openbare instellingen vertegenwoordigen.

Ze nemen deel aan het vormgeven van de campagne en vormen een Europese gemeenschap van mensen die duurzamere en beter te repareren producten willen.

Als u geïnteresseerd bent om deel uit te maken van het netwerk, meld u dan aan via deze link.

Wilt u liever eerst nog wat meer informatie?
Neem dan contact met ons op.

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist”. Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist”.