Kabelbaan in steden als duurzaam alternatief

Nieuwbouwwijken schieten als paddenstoelen uit de grond, groeien uit hun voegen en brengen nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van mobiliteit en infrastructuur. Mobiliteit zoals we die nu kennen, met overvolle straten en slechte luchtkwaliteit, heeft zijn langste tijd gehad.

Afgezien van de klimaatdoelstellingen kunnen veel stedelijke verkeersnetwerken het grote aantal forenzen dat zich dagelijks verplaatst nauwelijks aan. Een duurzaam mobiliteitsconcept dat dit probleem kan oplossen, is te vinden in Latijns-Amerika. De Boliviaanse steden La Paz en El Alto zijn sinds 2014 met elkaar verbonden door Mi Teleférico, wat Spaans is voor ‘mijn kabelbaan’.
De Oostenrijkse kabelbaanfabrikant Doppelmayr/Garaventa bouwde dit grootste stedelijke kabelbaannetwerk ter wereld. Het bestaat in totaal uit tien lijnen en biedt forenzen een snelle manier om hun bestemming te bereiken. Sommige delen van het systeem overbruggen tot 666 meter hoogteverschil. Dit zou niet werken zonder deze alternatieve vorm van mobiliteit. Voor applicaties op het gebied van beveiliging en voor extra diensten die aan passagiers worden aangeboden, is een stabiel wifi-netwerk essentieel. Maar aan welke eisen moet zo’n draadloos netwerk in een stedelijk gebied nu eigenlijk voldoen?
Enerzijds moet het netwerk de netwerkapplicaties op het gebied van veiligheid aansturen. Voorbeelden hiervan zijn het intercomsysteem in de gondels, beveiligingscamera’s en verlichtingscontrole, evenals de bewaking van de masten en accusystemen. Anderzijds verwachten passagiers in de gondel wifi met een sterk en stabiel signaal. Met reistijden die kunnen oplopen tot een halfuur, biedt een storingsvrij wifi-netwerk nog meer gemak.

Netwerken op het scherpst van de snede

“XX”

De implementatie van een netwerk over een totale afstand van dertig kilometer vereiste de installatie van een communicatiesysteem bestaande uit indoor- en outdoor-wifi-toegangspunten en directionele radioantennes. In La Paz is elke kabelbaanmast en elke individuele gondel uitgerust met een dual-radio-wifi-punt. De hoogte waarop dit gebeurt, vereist speciale hardware voor de netwerken. Dankzij hun ip66-beschermende behuizing werken de outdoor-toegangspunt betrouwbaar bij temperaturen van -33 tot +70 graden Celsius. Bovendien zijn ze bestand tegen de ruige omstandigheden van het Andesgebergte. De outdoor-punten zijn uitgerust met richtantennes om het wifi-signaal specifiek te richten op het traject dat door de gondels wordt afgelegd.
Elke gondel is ook uitgerust met een indoor-toegangspunt dat het signaal ontvangt en doorstuurt naar het Mobility Communications System (MCS), in dit geval een centraal systeem ontworpen door Loop21. Het centrale communicatiesysteem vervangt onder meer de radiotechnologie die nodig is voor het alarm- en veiligheidssysteem. Om een storingsvrije draadloze verbinding voor het communicatiesysteem te garanderen, is het vooral belangrijk dat de richtantennes van de outdoor-toegangspunten zeer nauwkeurig zijn uitgelijnd.

Vereisten in hoge gebieden

Er worden hoge eisen gesteld aan een netwerk in stedelijke gebieden. Het moet lange afstanden, extreme hoogteverschillen en verschillende storingsbronnen van radionetwerken aankunnen. En het draadloze netwerk moet net zo schaalbaar zijn als het kabelbaannetwerk zelf. Nieuwe delen van een route moeten snel en eenvoudig van wifi zijn te voorzien en in het totale netwerk worden geïntegreerd.
Als alternatief model voor de mobiliteit van de toekomst zijn stedelijke kabelbanen zoals die in Latijns-Amerika een voorbeeld voor grootstedelijke regio’s die tegen de grenzen van hun infrastructuur aanlopen. Dankzij moderne netwerktechnologie waarbij comfort voor de passagiers een ontmoeting heeft met belangrijke veiligheidseisen, is de levensvatbaarheid in de toekomst gegarandeerd.

Niet alleen als alternatief voor complexe stedelijke omgeving, maar ook voor tijdelijk drukbezochte locaties bieden kabelbanen een uitkomst. Zelfs in Nederland. Ik kijk daarom reikhalzend uit naar de Floriade Expo 2022 in Almere. Daar is – net als in La Paz – een kabelbaan gebouwd door Doppelmayr/Garaventa. Deze zal tijdens de expositie dienen als snel en duurzaam transportmiddel van het noordelijke naar het zuidelijke gedeelte van het park. Het bijzondere van deze kabelbaan is dat het traject dwars over de rijksweg A6 loopt. Ook hier zullen bezoekers rekenen op een sterk en stabiel wifi-netwerk en gelden er strenge veiligheidseisen. De kabelbaan in La Paz en die in Almere tonen nog maar eens de mogelijkheden van wifi aan en ook hierbij geldt: the sky is the limit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses artificial intelligence and machine learning to reduce spam. See how your comment data is processed.

Related posts

Information Technology

The Age of Unlimited Connectivity: Satellite Internet from EasyVoice Telecom

In a world where connectivity is the key to success, the internet plays a central role in our daily lives. Whether it's business communication, distance education, entertainment, or keeping up with news and information, a reliable internet connection is essential. However, not all areas have access to traditional forms of broadband internet, such as cable or fiber. That's where satellite internet from EasyVoice Telecom is revolutionizing.

Read more

Intel zet datacenters in hogere versnelling

Tijdens diens Dag van de Architectuur heeft Intel nieuwe producten afgekondigd die de rekensnelheden in datacenters verhogen. Hoewel cpu’s tegen de fysieke grenzen aanlopen, blijkt de chipfabrikant toch weer een paar tandjes bij te kunnen schakelen.

Read more

Besi ziet veel vraag uit it- en elektronica-industrie

BE Semiconductor Industries (Besi) profiteert volop mee van de enorme vraag naar chips. In het tweede kwartaal haalde de chipmachine-leverancier uit Duiven voor tweehonderd miljoen euro aan orders binnen, iets minder dan in het eerste kwartaal toen de klanten de deur plat liepen. Maar vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2020 bedroeg de toename 97,6 procent.

Read more
U bent helemaal bij, dit was het laatste bericht.
  • Tags

  • Categories

  • Archives

  • Skip to content