Skip naar inhoud

Kabelbaan in steden als duurzaam alternatief

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Nieuwbouwwijken schieten als paddenstoelen uit de grond, groeien uit hun voegen en brengen nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van mobiliteit en infrastructuur. Mobiliteit zoals we die nu kennen, met overvolle straten en slechte luchtkwaliteit, heeft zijn langste tijd gehad.

Afgezien van de klimaatdoelstellingen kunnen veel stedelijke verkeersnetwerken het grote aantal forenzen dat zich dagelijks verplaatst nauwelijks aan. Een duurzaam mobiliteitsconcept dat dit probleem kan oplossen, is te vinden in Latijns-Amerika. De Boliviaanse steden La Paz en El Alto zijn sinds 2014 met elkaar verbonden door Mi Teleférico, wat Spaans is voor ‘mijn kabelbaan’.
De Oostenrijkse kabelbaanfabrikant Doppelmayr/Garaventa bouwde dit grootste stedelijke kabelbaannetwerk ter wereld. Het bestaat in totaal uit tien lijnen en biedt forenzen een snelle manier om hun bestemming te bereiken. Sommige delen van het systeem overbruggen tot 666 meter hoogteverschil. Dit zou niet werken zonder deze alternatieve vorm van mobiliteit. Voor applicaties op het gebied van beveiliging en voor extra diensten die aan passagiers worden aangeboden, is een stabiel wifi-netwerk essentieel. Maar aan welke eisen moet zo’n draadloos netwerk in een stedelijk gebied nu eigenlijk voldoen?
Enerzijds moet het netwerk de netwerkapplicaties op het gebied van veiligheid aansturen. Voorbeelden hiervan zijn het intercomsysteem in de gondels, beveiligingscamera’s en verlichtingscontrole, evenals de bewaking van de masten en accusystemen. Anderzijds verwachten passagiers in de gondel wifi met een sterk en stabiel signaal. Met reistijden die kunnen oplopen tot een halfuur, biedt een storingsvrij wifi-netwerk nog meer gemak.

Netwerken op het scherpst van de snede

“XX”

De implementatie van een netwerk over een totale afstand van dertig kilometer vereiste de installatie van een communicatiesysteem bestaande uit indoor- en outdoor-wifi-toegangspunten en directionele radioantennes. In La Paz is elke kabelbaanmast en elke individuele gondel uitgerust met een dual-radio-wifi-punt. De hoogte waarop dit gebeurt, vereist speciale hardware voor de netwerken. Dankzij hun ip66-beschermende behuizing werken de outdoor-toegangspunt betrouwbaar bij temperaturen van -33 tot +70 graden Celsius. Bovendien zijn ze bestand tegen de ruige omstandigheden van het Andesgebergte. De outdoor-punten zijn uitgerust met richtantennes om het wifi-signaal specifiek te richten op het traject dat door de gondels wordt afgelegd.
Elke gondel is ook uitgerust met een indoor-toegangspunt dat het signaal ontvangt en doorstuurt naar het Mobility Communications System (MCS), in dit geval een centraal systeem ontworpen door Loop21. Het centrale communicatiesysteem vervangt onder meer de radiotechnologie die nodig is voor het alarm- en veiligheidssysteem. Om een storingsvrije draadloze verbinding voor het communicatiesysteem te garanderen, is het vooral belangrijk dat de richtantennes van de outdoor-toegangspunten zeer nauwkeurig zijn uitgelijnd.

Vereisten in hoge gebieden

Er worden hoge eisen gesteld aan een netwerk in stedelijke gebieden. Het moet lange afstanden, extreme hoogteverschillen en verschillende storingsbronnen van radionetwerken aankunnen. En het draadloze netwerk moet net zo schaalbaar zijn als het kabelbaannetwerk zelf. Nieuwe delen van een route moeten snel en eenvoudig van wifi zijn te voorzien en in het totale netwerk worden geïntegreerd.
Als alternatief model voor de mobiliteit van de toekomst zijn stedelijke kabelbanen zoals die in Latijns-Amerika een voorbeeld voor grootstedelijke regio’s die tegen de grenzen van hun infrastructuur aanlopen. Dankzij moderne netwerktechnologie waarbij comfort voor de passagiers een ontmoeting heeft met belangrijke veiligheidseisen, is de levensvatbaarheid in de toekomst gegarandeerd.

Niet alleen als alternatief voor complexe stedelijke omgeving, maar ook voor tijdelijk drukbezochte locaties bieden kabelbanen een uitkomst. Zelfs in Nederland. Ik kijk daarom reikhalzend uit naar de Floriade Expo 2022 in Almere. Daar is – net als in La Paz – een kabelbaan gebouwd door Doppelmayr/Garaventa. Deze zal tijdens de expositie dienen als snel en duurzaam transportmiddel van het noordelijke naar het zuidelijke gedeelte van het park. Het bijzondere van deze kabelbaan is dat het traject dwars over de rijksweg A6 loopt. Ook hier zullen bezoekers rekenen op een sterk en stabiel wifi-netwerk en gelden er strenge veiligheidseisen. De kabelbaan in La Paz en die in Almere tonen nog maar eens de mogelijkheden van wifi aan en ook hierbij geldt: the sky is the limit.

Lees ook:

Wat wil en wenst de ontwikkelaar?

In een krappe ict-arbeidsmarkt is het voor werkgevers interessant te weten wat er onder ontwikkelaars leeft. Bedrijven die de juiste tools bieden, hebben een streepje voor. Een internationaal onderzoek onder ruim zeventigduizend ontwikkelaars uit de Stack Overflow-community geeft inzicht in de trends. Dit rapport is bij recruiters dan ook niet onopgemerkt gebleven. Ze krijgen zo een beeld van hoe developers leren en meer kennis vergaren, welke tools ze gebruiken en waaraan ze behoefte hebben.

TNO: Europa kan tech-overmacht VS en China doorbreken

Zet vol in op de ontwikkeling van 6G, maak Gaia-X volwassen, loop voorop met edge computing en omarm open technologie. Dit zijn enkele aanbevelingen van TNO om in Europa de overheersing van Big Tech en Chinese (5G-)bedrijven te doorbreken.

Subpostmaster campaigning forces government to set up compensation scheme and make interim payments

Subpostmaster campaign group is a step closer to achieving what it was originally set up to do as government launches compensation scheme for its members who did not receive fair payouts

Advies: wacht met 3,5 GHz tot Inmarsat weg is

Het duurt waarschijnlijk tot eind 2023 voordat de 3,5-GHz-frequentieband beschikbaar komt voor openbare mobiele-communicatiediensten. Er is weliswaar veel vraag naar extra frequentieruimte, maar op de daarvoor afgesproken 3,5-GHz-band kan dat storen met noodoproepen van de lucht- en zeevaart. Het ministerie krijgt het advies te wachten totdat satellietbedrijf Inmarsat is verhuisd van het Friese Burum naar Griekenland.

Na sase komt sse (security service edge)

Security service edge (sse) is de evolutie van het sase-framework van Gartner. Door de letter ‘A’ (voor ’access) te verwijderen, wordt duidelijk dat het netwerk niet langer wordt beschouwd als onderdeel van een beveiligingsoplossing. Het is slechts het mechanisme dat de datastromen naar het security- en controleplatform transporteert.

UK tech has 2.8% gender ‘wage gap’, says Hired

The wage offered to women for tech jobs in the UK is 2.8% less than offered to male counterparts – a larger gap than in the US and Canada, says Hired

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”