Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Met alle veranderingen in de manier waarop cyberaanvallen de afgelopen twee jaar zijn ingezet, uitgevoerd en te gelde gemaakt, lijkt het logisch dat elke afzonderlijke organisatie haar beschermings-, preventie-, detectie- en responsstrategieën opnieuw moet afstemmen. Dat blijkt niet uit een recent rapport van het Ponemon Institute, ‘Security Innovation: Secure Systems Start with Foundational Hardware‘ dat onthult of en hoe organisaties hun beveiligingsstrategieën hebben gewijzigd.

Kwart onderneemt juiste acties

“XX”

Volgens het rapport heeft slechts 53 procent van de bedrijven de afgelopen twee jaar hun beveiligingsstrategie vernieuwd. De bedrijven die hun strategie hebben aangepast, hebben de volgende nieuwe prioriteiten gesteld:

  • Focus op personeel dat op afstand werkt (66%);
  • Toegenomen gebruik van automatisering en ai-tools voor beveiligingsoperaties (56%);
  • Gebruikmaken van kaders voor naleving van cyberbeveiliging, risicobeheer en privacy (52%);
  • Verhoogd bewustzijn van medewerkers over cyberhygiëne (54%);
  • Verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel bij medewerkers (40%).

Hoewel bedrijven met de bovengenoemde strategiewijzigingen zeker de goede kant opgaan, is het zorgwekkend dat net iets meer dan de helft van de bedrijven die hun strategieën hebben vernieuwd, slechts ongeveer de helft daarbij ook de juiste acties onderneemt. Als we kijken naar beveiligingstrainingen voor betere cyberhygiëne, blijkt dat slechts 28 procent van de organisaties een hernieuwde focus legt op het trainen van werknemers in het herkennen en vermijden van phishing- en social engineering-aanvallen.

Laatste verdedigingslinie

De pandemie heeft bedrijven misschien niets nieuws geleerd over de staat van cyberaanvallen, maar het heeft duidelijk gemaakt dat phishing en social engineering de voorkomendste en effectieve aanvalsvectoren zijn. Deze omstandigheid vraagt om een gerichte defensiestrategie, waarbij een uitgebreide security awareness training de basis kan vormen. Dit mobiliseert eindgebruikers als de laatste verdedigingslinie of ‘menselijke firewall’ en voorkomt aanvallen van buitenaf op het bedrijfsnetwerk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses artificial intelligence and machine learning to reduce spam. See how your comment data is processed.

Related posts

Background

The Rise of the Underground Offline World: Digital Smuggling Networks

Discover how digital smuggling networks around the world provide uncensored access to the digital world in areas where internet restrictions and censorship are in place. This article highlights the phenomenon of offline internet and illustrates it through examples such as the Cuban “paquete semanal” and the Havana Street Network.

Read more
Gadgets

This significantly extends the lifespan of your phone battery.

How long do you typically use an Apple or Samsung smartphone? Often, the contracts that come with such devices run for two years, after which you have the option to enter into a new contract with a device. This is a waste and far from sustainable; the device is typically still in good condition after two years. Only the phone's battery will typically have decreased in quality after two years. This does not mean that you have to replace the entire device; simply replacing the battery of your Samsung phone may be sufficient to keep going for some time. Not only is this sustainable, but it is also more cost-effective! Battery replacement can start from 30 euros, depending on the Samsung model you have.

Read more
  • Tags

  • Categories

  • Archives