Zum Inhalt springen

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Möchten Sie diesen Beitrag weiterempfehlen? Dies kann über:

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Met alle veranderingen in de manier waarop cyberaanvallen de afgelopen twee jaar zijn ingezet, uitgevoerd en te gelde gemaakt, lijkt het logisch dat elke afzonderlijke organisatie haar beschermings-, preventie-, detectie- en responsstrategieën opnieuw moet afstemmen. Dat blijkt niet uit een recent rapport van het Ponemon Institute, ‘Security Innovation: Secure Systems Start with Foundational Hardware‘ dat onthult of en hoe organisaties hun beveiligingsstrategieën hebben gewijzigd.

Kwart onderneemt juiste acties

“XX”

Volgens het rapport heeft slechts 53 procent van de bedrijven de afgelopen twee jaar hun beveiligingsstrategie vernieuwd. De bedrijven die hun strategie hebben aangepast, hebben de volgende nieuwe prioriteiten gesteld:

  • Focus op personeel dat op afstand werkt (66%);
  • Toegenomen gebruik van automatisering en ai-tools voor beveiligingsoperaties (56%);
  • Gebruikmaken van kaders voor naleving van cyberbeveiliging, risicobeheer en privacy (52%);
  • Verhoogd bewustzijn van medewerkers over cyberhygiëne (54%);
  • Verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel bij medewerkers (40%).

Hoewel bedrijven met de bovengenoemde strategiewijzigingen zeker de goede kant opgaan, is het zorgwekkend dat net iets meer dan de helft van de bedrijven die hun strategieën hebben vernieuwd, slechts ongeveer de helft daarbij ook de juiste acties onderneemt. Als we kijken naar beveiligingstrainingen voor betere cyberhygiëne, blijkt dat slechts 28 procent van de organisaties een hernieuwde focus legt op het trainen van werknemers in het herkennen en vermijden van phishing- en social engineering-aanvallen.

Laatste verdedigingslinie

De pandemie heeft bedrijven misschien niets nieuws geleerd over de staat van cyberaanvallen, maar het heeft duidelijk gemaakt dat phishing en social engineering de voorkomendste en effectieve aanvalsvectoren zijn. Deze omstandigheid vraagt om een gerichte defensiestrategie, waarbij een uitgebreide security awareness training de basis kan vormen. Dit mobiliseert eindgebruikers als de laatste verdedigingslinie of ‘menselijke firewall’ en voorkomt aanvallen van buitenaf op het bedrijfsnetwerk.

Lesen Sie auch:

Subpostmaster campaigning forces government to set up compensation scheme and make interim payments

Subpostmaster campaign group is a step closer to achieving what it was originally set up to do as government launches compensation scheme for its members who did not receive fair payouts

UK tech has 2.8% gender ‘wage gap’, says Hired

The wage offered to women for tech jobs in the UK is 2.8% less than offered to male counterparts – a larger gap than in the US and Canada, says Hired

Government won’t regulate on professional cyber standards

The government has elected not to proceed with regulatory intervention to embed standards and pathways across the cyber profession

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Hydrogen’s promise: How fuel cells might power lower-carbon datacentres

Could UK datacentre operators soon adopt emerging hydrogen technologies to reach expanding energy and emissions requirements?

Google Cloud expands European presence with opening of Madrid region

Public cloud giant Google is continuing to build out its datacentre footprint across Europe with the opening of its latest region in Madrid, Spain

Möchten Sie diesen Beitrag weiterempfehlen? Dies kann über:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”