Skip naar inhoud

Zo ga je van datagedreven inzichten naar actie

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Bedrijven die datagedreven willen worden, richten zich vaak als eerste op het verwerken van data en het zoeken naar slimme machine learning-modellen of artificial intelligence. Maar om waarde uit de modellen te halen, moet de uitkomst verankerd worden in de dagelijkse manier van werken. Van data naar inzicht naar inzet.
Het integreren van nieuwe inzichten in dagelijkse werkzaamheden is een belangrijke stap in de transitie naar een datagedreven organisatie. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het visualiseren van inzichten in dashboards, om op basis daarvan actie te ondernemen. Of door geautomatiseerd een waarschuwing te sturen wanneer er actie nodig is. Een derde manier is om systeemprocessen of machines rechtstreeks aan te sturen op basis van de data, met behulp van software.
In ons werk voor voor de diverse auto fabrikanten wordt bijvoorbeeld een api gebruikt. de fabrikanten lezen de sensordata uit auto’s uit ten behoeve van het testen van software voor zelfrijdende auto’s. Algoritmes verdelen en classificeren deze sensorgegevens en combineren die vervolgens in scenario’s. Om deze scenario’s toegankelijk te maken voor oem’s, die software ontwikkelen voor autonoom rijden, hebben we samen met een aantal fabrikanten een api ontwikkeld. Ontwikkelaars kunnen dankzij deze api specifieke scenario’s uit de database opvragen en hiermee de scenario-data inladen in hun testsoftware.

Even wachten, Pizza!

“Een algoritme signaleert of de hoeveelheid kaas te hoog of te laag is”

Een ander voorbeeld illustreert het aansturen van een fabriekslijn op basis van data. Voor een fabrikant van machines voor het maken van pizza’s hebben we een systeem ontwikkeld dat de aangebrachte hoeveelheid kaas reguleert. Het systeem maakt foto’s van de pizzabodems op de lopende band direct als de kaas daarop gestrooid wordt. Deze foto’s worden geanalyseerd op basis van een model en een algoritme signaleert of de hoeveelheid kaas te hoog of te laag is. Je zou dit in een dashboard aan de operator van de lopende band kunnen laten zien. Het werkt nóg beter als een actie volautomatisch uitgevoerd wordt. Daarom stuurt het systeem automatisch een signaal naar de programmable logic controller in de machine om de aanvoer van kaas bij te stellen. De kwaliteit gaat omhoog, de kosten omlaag en er is minder personeel nodig om het proces aan te sturen. Zo worden data toegepast om direct en tastbaar waarde te leveren voor de organisatie.
De reis om datagedreven te worden is niet lineair. Het is daarbij belangrijk om de stap van inzicht naar inzet in de praktijk in gedachten te houden. Hierbij is software nodig om inzichten te vertalen in actie.

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”