Skip naar inhoud

Data delen moet verkeer veilig maken

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) start een nieuw project dat het wegverkeer veiliger moet maken. Onder de naam Safety Priority Services (SPS) wordt met ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom samengewerkt om data te delen en daarmee het aantal veiligheidsmeldingen in navigatiesystemen op te voeren.

‘Als eerste Europese land is het straks in Nederland mogelijk dat je auto of navigatiesysteem je waarschuwt bij een naderend voertuig met zwaailicht en sirene’, schrijft I&W. De melding geeft aan welk voertuig eraan komt en van welke kant. Eerst geldt dit alleen voor ambulances, later dit jaar ook voor andere voertuigen.

Bestuurders worden verder gewaarschuwd volgens een door de overheid afgesproken criteria, ‘zodat deze niet onnodig afleidt’. Dit gebeurt als ze in de buurt komen van onverwachte en potentieel gevaarlijke situaties (zie kader) .

Ook krijgen ze informatie over zaken zoals de geldende maximale snelheid. Op termijn wordt gekeken of het routeadvies van navigatiediensten rekening kan houden met mogelijk verkeersonveilige situaties en bijvoorbeeld schoolzones kan vermijden.

Meldingen volgens EU-regels

• Spookrijders
• Filestaart
• Obstakels op de weg
• Wegwerkzaamheden
• Een ongeval
• (Tijdelijk) glad wegdek
• Ongewoon weer, zoals een harde hagelbui
• Afgesloten rijstroken (‘rode kruizen’)
• Weginspecteurs langs de weg of andere nood- en hulpdiensten

Datakwaliteit

“De zes partijen zullen feedback geven op de kwaliteit van de NDW-data”

Met Safety Priority Services sorteert Nederland voor op Europese wet- en regelgeving die in 2025 van kracht wordt. Het is de bedoeling dat de betrokken bedrijven kennis en ervaring opdoen met het ‘prioriteren, vormgeven en doorgeven’ van verkeersveiligheidswaarschuwingen.

In de samenwerking combineren de zes bedrijven hun eigen data met die van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). De data van de bedrijven zelf zorgt dat systemen weten waar bijvoorbeeld langzaam rijdend verkeer is (filestaart) of waar weginspecteurs rijden of staan.

De data van het NDW is voor iedereen toegankelijk. De zes partijen zullen feedback geven op de kwaliteit van de NDW-data, zodat deze waar nodig kan worden verbeterd. Ook zijn er afspraken gemaakt over de vorm van de waarschuwingen, zodat de bestuurder tijdens een melding geen handelingen hoeft te verrichten en de handen aan het stuur kan houde

Privacy

I&W: ‘De privacy van de bestuurder wordt uiteraard gewaarborgd’. De zes aangesloten leveranciers vragen aan hun gebruikers of de informatie mag worden gedeeld ‘ten behoeve van de verkeersveiligheid’. Als de gebruiker akkoord is, worden de data volledig geanonimiseerd en via een beveiligde verbinding met de andere partijen gedeeld.

Lees ook:

Wat wil en wenst de ontwikkelaar?

In een krappe ict-arbeidsmarkt is het voor werkgevers interessant te weten wat er onder ontwikkelaars leeft. Bedrijven die de juiste tools bieden, hebben een streepje voor. Een internationaal onderzoek onder ruim zeventigduizend ontwikkelaars uit de Stack Overflow-community geeft inzicht in de trends. Dit rapport is bij recruiters dan ook niet onopgemerkt gebleven. Ze krijgen zo een beeld van hoe developers leren en meer kennis vergaren, welke tools ze gebruiken en waaraan ze behoefte hebben.

TNO: Europa kan tech-overmacht VS en China doorbreken

Zet vol in op de ontwikkeling van 6G, maak Gaia-X volwassen, loop voorop met edge computing en omarm open technologie. Dit zijn enkele aanbevelingen van TNO om in Europa de overheersing van Big Tech en Chinese (5G-)bedrijven te doorbreken.

Subpostmaster campaigning forces government to set up compensation scheme and make interim payments

Subpostmaster campaign group is a step closer to achieving what it was originally set up to do as government launches compensation scheme for its members who did not receive fair payouts

Advies: wacht met 3,5 GHz tot Inmarsat weg is

Het duurt waarschijnlijk tot eind 2023 voordat de 3,5-GHz-frequentieband beschikbaar komt voor openbare mobiele-communicatiediensten. Er is weliswaar veel vraag naar extra frequentieruimte, maar op de daarvoor afgesproken 3,5-GHz-band kan dat storen met noodoproepen van de lucht- en zeevaart. Het ministerie krijgt het advies te wachten totdat satellietbedrijf Inmarsat is verhuisd van het Friese Burum naar Griekenland.

Na sase komt sse (security service edge)

Security service edge (sse) is de evolutie van het sase-framework van Gartner. Door de letter ‘A’ (voor ’access) te verwijderen, wordt duidelijk dat het netwerk niet langer wordt beschouwd als onderdeel van een beveiligingsoplossing. Het is slechts het mechanisme dat de datastromen naar het security- en controleplatform transporteert.

UK tech has 2.8% gender ‘wage gap’, says Hired

The wage offered to women for tech jobs in the UK is 2.8% less than offered to male counterparts – a larger gap than in the US and Canada, says Hired

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”