Zo ga je van datagedreven inzichten naar actie

Bedrijven die datagedreven willen worden, richten zich vaak als eerste op het verwerken van data en het zoeken naar slimme machine learning-modellen of artificial intelligence. Maar om waarde uit de modellen te halen, moet de uitkomst verankerd worden in de dagelijkse manier van werken. Van data naar inzicht naar inzet.
Het integreren van nieuwe inzichten in dagelijkse werkzaamheden is een belangrijke stap in de transitie naar een datagedreven organisatie. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het visualiseren van inzichten in dashboards, om op basis daarvan actie te ondernemen. Of door geautomatiseerd een waarschuwing te sturen wanneer er actie nodig is. Een derde manier is om systeemprocessen of machines rechtstreeks aan te sturen op basis van de data, met behulp van software.
In ons werk voor voor de diverse auto fabrikanten wordt bijvoorbeeld een api gebruikt. de fabrikanten lezen de sensordata uit auto’s uit ten behoeve van het testen van software voor zelfrijdende auto’s. Algoritmes verdelen en classificeren deze sensorgegevens en combineren die vervolgens in scenario’s. Om deze scenario’s toegankelijk te maken voor oem’s, die software ontwikkelen voor autonoom rijden, hebben we samen met een aantal fabrikanten een api ontwikkeld. Ontwikkelaars kunnen dankzij deze api specifieke scenario’s uit de database opvragen en hiermee de scenario-data inladen in hun testsoftware.

Even wachten, Pizza!

“Een algoritme signaleert of de hoeveelheid kaas te hoog of te laag is”

Een ander voorbeeld illustreert het aansturen van een fabriekslijn op basis van data. Voor een fabrikant van machines voor het maken van pizza’s hebben we een systeem ontwikkeld dat de aangebrachte hoeveelheid kaas reguleert. Het systeem maakt foto’s van de pizzabodems op de lopende band direct als de kaas daarop gestrooid wordt. Deze foto’s worden geanalyseerd op basis van een model en een algoritme signaleert of de hoeveelheid kaas te hoog of te laag is. Je zou dit in een dashboard aan de operator van de lopende band kunnen laten zien. Het werkt nóg beter als een actie volautomatisch uitgevoerd wordt. Daarom stuurt het systeem automatisch een signaal naar de programmable logic controller in de machine om de aanvoer van kaas bij te stellen. De kwaliteit gaat omhoog, de kosten omlaag en er is minder personeel nodig om het proces aan te sturen. Zo worden data toegepast om direct en tastbaar waarde te leveren voor de organisatie.
De reis om datagedreven te worden is niet lineair. Het is daarbij belangrijk om de stap van inzicht naar inzet in de praktijk in gedachten te houden. Hierbij is software nodig om inzichten te vertalen in actie.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Ce site utilise l'intelligence artificielle et l'apprentissage automatique pour réduire les spams. Découvrez comment vos données de commentaire sont traitées.

Articles connexes

De voor- en nadelen van kunstmatige intelligentie onder de loep: van machine learning tot GPT!

Kunstmatige intelligentie (A.I.) is een technologie die steeds verder ontwikkeld wordt en die steeds meer gebruikt wordt in allerlei soorten industrieën. A.I. biedt enorme mogelijkheden om processen te automatiseren en te verbeteren, en om nieuwe manieren te vinden om problemen op te lossen. Hoewel A.I. en machine learning enorme voordelen kunnen bieden, is het belangrijk om te erkennen dat er ook bezorgdheid bestaat over de mogelijke gevolgen van deze technologieën, zoals werkloosheid en discriminatie. Overheden kunnen helpen om ervoor te zorgen dat A.I. op verantwoorde wijze wordt ontwikkeld en gebruikt, en mensen kunnen hun eigen kennis over A.I. vergroten door opleidingsprogramma’s te volgen en het gesprek aan te gaan met experts op het gebied van A.I.

Lire la suite

Data delen moet verkeer veilig maken

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) start een nieuw project dat het wegverkeer veiliger moet maken. Onder de naam Safety Priority Services (SPS) wordt met ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom samengewerkt om data te delen en daarmee het aantal veiligheidsmeldingen in navigatiesystemen op te voeren.

Lire la suite

Hoe ontsluiten data iedereen klaarstoomt voor succes

Waar bedrijven vroeger transformatieplannen voor een periode van drie jaar maakten, veranderen technologische innovaties en klantverwachtingen tegenwoordig veel sneller. Alles wat bedrijven doen, moet worden gedreven door flexibiliteit, wendbaarheid en klantgerichtheid. Digitaal transformeren omvat alles. Van het verbinden met en het bedienen van klanten, tot het bouwen van de juiste data-architectuur, tot het verankeren van een open datacultuur in hun organisatie. Digitaal transformeren omvat ook het trainen van hun personeel om data effectief en transparant te delen en te benutten. Dit artikel is het tweede deel van een drieluik waarbij wordt gekeken naar de veranderende rol van cio’s.

Lire la suite
Vous êtes à jour, c'était le dernier message.
  • Étiquettes

  • Catégories

  • Archives

  • Aller au contenu principal