Skip naar inhoud

Wat als software uw telefoon onmogelijk te repareren zou kunnen maken?

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

We zijn het er allemaal over eens dat er al veel belemmeringen zijn voor de reparatie van elektronische producten. Van gelijmde batterijen tot de behoefte aan specifiek gereedschap, dure reserveonderdelen en moeilijk te vinden reparatie-informatie, slechts ongeveer 11% van de consumenten in Europa zal een reparatie ondergaan wanneer hun smartphone kapot gaat.

Maar wat als software bovenop deze bestaande uitdagingen reparatie nog moeilijker zou kunnen maken?

Neem deel aan ons webinar op 13 juli om meer te weten te komen en vragen te stellen aan onze sprekers. Klik hier!

Een groeiende trend

Onderdeelkoppeling is een steeds vaker voorkomende praktijk die door fabrikanten van smartphones en andere elektronische producten wordt gebruikt om te bepalen wie bepaalde soorten reparaties wel en niet kan uitvoeren. Dit wordt mogelijk gemaakt door serialisatie van reserveonderdelen. Hier is hoe het werkt: sommige onderdelen hebben een uniek serienummer, dat is gekoppeld aan een individuele eenheid van een apparaat met behulp van software. Als een van deze onderdelen tijdens een reparatie moet worden vervangen, worden ze niet geaccepteerd, tenzij ze opnieuw op afstand aan het apparaat zijn gekoppeld via software door de fabrikant. Deze aanpak zou grote belemmeringen kunnen vormen voor onafhankelijk en zelfherstel.

Om meer te weten te komen over dit onderwerp, neem deel aan ons webinar op dinsdag 13 juli om 15.00 uur CEST. We zullen de omvang van de dreiging van deelkoppeling aan reparateurs bespreken en wat beleidsmakers eraan moeten doen. Je hoort van:

Alexandre Isaac, oprichter van de Repair Academy, een Frans initiatief dat gespecialiseerd is in micro solderen en het opleiden van nieuwe reparateurs.

Marie Castelli, Back Market public affairs manager, ze heeft de afgelopen 11 jaar gewerkt in overheidsrelaties in Frankrijk en Europa. Ze heeft haar hele carrière gewijd aan duurzaamheid, eerst vechten voor elektrische mobiliteit en nu opkomen voor een echte circulaire economie en een langere levensduur voor elektronica.

Thomas Opsomer, ingenieur reparatiebeleid bij iFixit en lid van de stuurgroep van de European Right to Repair Campaign.

De iPhone: een verontrustende casestudy

Dit fenomeen wordt momenteel voornamelijk waargenomen met Apple-producten, hoewel het waarschijnlijk zal uitbreiden in de hele branche. De trend is duidelijk: terwijl in 2015 slechts 2 iPhone-onderdelen werden geserialiseerd, was dat aantal in 2020 gestegen tot 9, waarbij de meerderheid niet-vervangbaar was door iemand anders dan de OEM zonder verlies van functionaliteit. De rest kan alleen worden vervangen zonder verlies van functionaliteit of foutmeldingen als ze opnieuw worden geprogrammeerd met apparatuur die alleen beschikbaar is binnen het geautoriseerde reparatienetwerk van de fabrikant. Slechts een minderheid van de gekoppelde onderdelen kan worden vervangen, maar moet opnieuw worden geprogrammeerd met gereedschappen die buiten het geautoriseerde netwerk van de fabrikant beschikbaar zijn.

Een ernstige bedreiging voor zelfstandig en zelfherstel

Deze beperkingen gaan in de tegenovergestelde richting van het universele recht op reparatie waar we voor staan. Door deze praktijken te integreren, zouden fabrikanten kunnen eisen dat alleen nieuwe originele reserveonderdelen die door hen worden verkocht, kunnen worden gebruikt om een reparatie te voltooien. Dit zou in feite betekenen dat de kosten van het type reparaties dat kan worden uitgevoerd, worden beheerst. Het zou ook betekenen dat onafhankelijke reparateurs, consumenten en communautaire reparatie-initiatieven kunnen worden verhinderd om reparaties uit te voeren met originele onderdelen die zijn teruggewonnen van een andere telefoon of een aftermarket-onderdeel, ongeacht hun kwaliteit.

Toch zijn onafhankelijke reparateurs (d.w.z. geen onderdeel van het “geautoriseerde” reparatie-ecosysteem van een fabrikant) essentieel als we hopen de norm te herstellen. Fabrikanten zijn niet alleen beperkt in het aantal locaties waar ze actief zijn, ze voeren vaak niet veel soorten reparaties uit. Het is niet ongewoon dat consumenten te horen krijgen dat de reparatie waarvoor ze komen niet mogelijk is, waardoor ze in plaats daarvan een nieuw product kunnen kopen.

Ondertussen bleek uit een recent onderzoek dat 78% van de onafhankelijke smartphonereparatietechnici extra reparaties aanbiedt dan die van grote OEM’s, en 41% van hun reparaties zijn het soort reparatie dat de OEM niet in de winkel zou doen. Smartphones kunnen ook door mensen zelf worden gerepareerd, vaak met behulp van online tutorials of bijgestaan door vrijwilligers op gemeenschapsevenementen.

Een bedreiging om producten beter repareerbaar te maken

In maart 2020 heeft de Europese Commissie zich ertoe verbonden om duurzame producten de norm te maken en de focus te leggen op elektronica en ICT-apparaten, te beginnen met smartphones. De voorschriften voor “ecologisch ontwerp” worden momenteel voorbereid, voor goedkeuring volgend jaar. Volgens het huidige ontwerp van de verordening moeten zowel het scherm als de batterij, die een groot deel van de fouttypen vertegenwoordigen die worden aangepakt bij reparatie door de gemeenschap (respectievelijk 41% en 16%), door de gebruiker kunnen worden hersteld. Toch worden deze onderdelen in alle recente Apple-modellen geserialiseerd en gekoppeld met software aan een specifiek apparaat.

De verordening zou veel andere reserveonderdelen beschikbaar kunnen stellen, althans voor professionele reparateurs. We zijn echter bezorgd dat fabrikanten onderdeelkoppeling kunnen gebruiken als een manier om deze reparaties verder te beperken en te voorkomen dat onafhankelijke reparateurs en anderen meer betaalbare reparaties uitvoeren met reserveonderdelen die niet rechtstreeks van fabrikanten worden geleverd. Evenzo moeten mensen degenen zijn die een weloverwogen beslissing nemen over waar ze een reparatie moeten kopen en of ze al dan niet een vervangend onderdeel in hun apparaat moeten accepteren. Dit groeiende probleem dreigt een ernstige impact te hebben op de waarschijnlijkheid van reparatie van elektronica en moet dringend door regelgevers worden aangepakt.

Neem deel aan ons webinar op 13 juli om meer te weten te komen en vragen te stellen aan onze sprekers. Klik hier!

Bericht door: Chloé Mikolajczak, voorzitster Right to Repair

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”