Nederland en België bestrijden nepnieuws

Nederland gaat in samenwerking met België de strijd aan tegen desinformatie (fake news). De landen sluiten zich aan bij het netwerk van de European Digital Media Observatory. Ze starten in oktober een hub, waarbij experts schadelijke desinformatiecampagnes opsporen en de mediageletterdheid van burgers vergroten.
De European Digital Media Observatory bestaat in totaal uit acht hubs waarbij veertien landen samenwerken. Het betreft Ierland, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Polen, Slowakije, Spanje, Zweden en Noorwegen. Deze hubs werken onderling samen. Ze worden gefinancierd van de Europese Commissie, waar in totaal elf miljoen euro voor is uitgetrokken.
De Vlaams-Nederlandse hub is een samenwerking tussen VTR, Knack, KU Leuven, Textgain Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (coördinator), Universiteit Leiden, Universiteit van Amsterdam, het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) en het onderzoekscollectief Bellingcat. Het project ontvangt een investering van twee miljoen euro.
Voor de acht hubs wordt een internationaal netwerk van honderden desinformatie-experts opgezet. Het gaat om factcheckers, media, desinformatie-analisten, organisaties voor mediageletterdheid en academici.

De leden moeten opkomende schadelijke desinformatiecampagnes opsporen, analyseren en aan het licht brengen. Een belangrijke taak is om belanghebbenden op de hoogte te brengen van eventuele campagnes, om de impact hiervan tot een minimum te beperken. Ook moet de hub via mediageletterdheid burgers en media bewuster maken over de problematiek en hen beter wapenen tegen desinformatie.

België

België is in totaal actief in twee hubs. Naast het samenwerkingsverband met Nederland, vormt het ook een hub met Luxemburg. Hier zijn de Vrije Universiteit Brussel (coördinator), Université Saint-Louis – Bruxelles, Mediawijs, EU Disinfolab, Agence France-Presse, RTL Luxembourg en Athens Technology Center bij aangesloten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt artificiële intelligentie en machine learning om spam te verminderen. Bekijk hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Het groeiende gevaar van malvertising via Google Ads

Er is een groeiend gevaar van malvertising via Google Ads, waarbij slechteriken echte websites klonen en de downloadlink vervangen door malware. Dit wordt versterkt door de integratie van Google Ads in de echte zoekresultaten, waardoor het moeilijk is om te onderscheiden of een zoekresultaat een ad is of niet. Hierdoor zijn mensen geneigd om op deze advertenties te klikken, in de veronderstelling dat het een echte zoekresultaat is.

Lees verder

EasyComp Host lanceert vernieuwde website met verdubbelde server capaciteit en lagere prijzen!

We zijn trots om aan te kondigen dat EasyComp Host een vernieuwde website heeft gelanceerd met nog meer krachtige hostingopties. Naast onze nieuwe website, hebben we de capaciteit van onze server rack verdubbeld en zijn we volledig in eigen beheer. Dit betekent dat we in staat zijn om onze prijzen zo laag mogelijk te houden terwijl we onze klanten blijven voorzien van de beste service. Daardoor zijn we in staat tot 5x meer te kunnen aanbieden dan eerder het geval was en dat alles voor een zeeuws prijsje!

Lees verder

Frankrijk smeert Google 500 miljoen euro boete aan

De Franse concurrentiewaakhond heeft Google een boete van vijfhonderd miljoen euro gegeven. Dat meldt Belga. Google krijgt de boete omdat het niet ‘te goeder trouw’ met de uitgevers onderhandelde over de vergoeding voor het gebruik van nieuwsberichten.

Lees verder
U bent helemaal bij, dit was het laatste bericht.
  • Tags

  • Categorieën

  • Archieven

  • Naar de inhoud springen