Skip naar inhoud

Mobiel bellen stijgt met bijna de helft door corona

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on tumblr
Share on stumbleupon
Share on mix
Share on telegram
Share on pocket
Share on whatsapp
Share on email
In 2020 is het datagebruik van smartphones en het bellen met mobiele toestellen flink gestegen. Zelfs het aantal belminuten met vaste toestellen nam voor het eerst in vijf jaar weer toe. De vermoedelijke oorzaak: de effecten van de corona-maatregelen. Familie, vrienden en collega's kunnen elkaar niet persoonlijk ontmoeten en grijpen massaal naar de telefoon.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Dat blijkt uit de De Telecommonitor die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag publiceert. Dat overzicht toont een opvallende stijging van het aantal belminuten ten opzichte van voorgaande jaren. Het aantal mobiele belminuten in 2020 komt uit op 43 miljard, een stijging van 42 procent ten opzichte van 2019.In de jaren tussen 2016 en 2019 lag het aantal mobiele belminuten nog op zo’n dertig miljard. Ook de belminuten voor vaste telefonie steeg vorig jaar voor het eerst in vijf jaar met 5,5 procent naar 9,4 miljard minuten. In de voorgaande vijf jaar daalde het aantal belminuten voor vaste telefonie met gemiddeld veertien procent.Bellen via traditionele telefonie, zoals isdn en ptsn, is in 2020 met dertig procent gedaald, terwijl bellen via digitale telefonie juist met vijftien procent steeg.

Mobiele data

In 2020 verbruikte Nederland voor het eerst bijna een biljoen MB aan mobiele data. Een stijging van een kwart ten opzichte van 2019. Het aantal verstuurde sms’jes daalde met vijftien procent. Het aantal mobiele aansluitingen is in 2020 licht gestegen. Met een toename van 133.000 aansluitingen is het totaal aan mobiele aansluitingen gekomen op 22,3 miljoen.
Het marktaandeel van T-Mobile is toegenomen en is nu een stevige dertig procent, tegen 25 à dertig procent in het vierde kwartaal 2019. ACM: ‘Dit wordt gedeeltelijk verklaard door de overname van Simpel. KPN bezit meer dan een kwart van het marktaandeel en VodafoneZiggo iets minder dan een kwart. Deze marktaandelen van KPN en VodafoneZiggo zijn onveranderd ten opzichte van 2019.’

Bundeling vaste en mobiele diensten

De telecomtoezichthouder ziet ook dat het gebruik van bundels, abonnementen waarin een mobiele dienst wordt gecombineerd met een vaste dienst (zoals televisie, vaste telefonie en/of internet) groeit. Het aantal vast-mobiele bundels is gestegen tot 2,9 miljoen in 2020. Ook ziet ACM voor het eerst meer bundels van twee vaste diensten dan bundels waarin drie vaste diensten worden gecombineerd. ‘Dit komt omdat minder vaste telefonie wordt afgenomen. In 2020 waren er 2,1 miljoen dual play-bundels en twee miljoen triple play-bundels.’
ACM keek ook naar de marktverdeling van glasvezel. In Nederland zijn 3,33 miljoen huishoudens aangesloten op de glasvezelnetwerken van KPN en Delta/Fiber Nederland. Overige glasvezelpartijen zoals onder meer E-Fiber, Primevest/T-Mobile zijn samen goed voor 340 duizend glasvezelaansluitingen. In totaal zijn 3,67 miljoen huishoudens voorzien van glasvezel, aldus de toezichthouder.

Problemen glasvezel-markt

De ACM meldt verder dat het de uitrol van glasvezel nauwgezet volgt en in kaart brengt welke ‘eventuele problemen’ zich daarbij voordoen. Binnenkort publiceert de toezichthouder een update van de marktstudie naar de uitrol van glasvezel.

Partijen als T-Mobile en branche-organisatie NLconnect klagen dat KPN met name in het buitengebied de concurrentie verstoort. Het bedrijf zou alleen voor eenvoudige aansluitingen in gemeentekernen kiezen en de verglazing van meer afgelegen adressen in die plaatsen aan concurrenten laten. Daarmee kaapt het sneller renderende stukken weg van partijen die ook geld steken in het buitengebied, luidt de kritiek. ACM kondigde al in 2019 een onderzoek aan.

Telecommonitor

De ACM publiceert elk kwartaal de marktcijfers van de telecomsector, getiteld de Telecommonitor. Die schetst de ontwikkelingen op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en bundels op basis van informatie van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Lees ook:

We gaan verhuizen. Wat betekent dit voor u als klant?

Door de jaren heen is er veel gebeurd. Reden voor ons om uit te breiden naar een andere locatie. In dit bericht leest u wat u kunt verwachten.

OldFlix: We bewaren oude films en series en presenteren ze: In een Netflix-achtige methode, maar gratis!

Wie kent ze niet, Charlie Chaplin, Dallas Dolls, Philips met hun nieuwe spectaculaire uitvindingen tot de spannende avonturen van de jeugddetective Q & Q. Maar waar kijkt u ze? Vanaf

Microsoft launches ‘top secret’ Azure cloud region for US intelligence community

Microsoft continues to deliver on its pledge to provide cloud services to the US government that are compliant with all strengths of data classification

Zo loopt de weg naar vertrouwen in ai

Net zoals vertrouwen in persoonlijke en zakelijke relaties moet groeien, heeft het ook tijd nodig voor een gebruiker van ai-technologie om vertrouwen te krijgen in het systeem. Transformatieve technologieën als zelfrijdende voertuigen kunnen alleen succesvol zijn als er duidelijke methoden en benchmarks zijn om vertrouwen te creëren in ai-systemen. Maar hoe wek je vertrouwen op in ai?

IT leaders fear ‘trickle-down’ of nation-state cyber attacks

Three-quarters of IT decision-makers are concerned that the tactics, techniques and procedures used by nation-state attackers could be used against them

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on tumblr
Share on stumbleupon
Share on mix
Share on telegram
Share on pocket
Share on whatsapp
Share on email

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”