Skip naar inhoud

Mobiel bellen stijgt met bijna de helft door corona

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

In 2020 is het datagebruik van smartphones en het bellen met mobiele toestellen flink gestegen. Zelfs het aantal belminuten met vaste toestellen nam voor het eerst in vijf jaar weer toe. De vermoedelijke oorzaak: de effecten van de corona-maatregelen. Familie, vrienden en collega's kunnen elkaar niet persoonlijk ontmoeten en grijpen massaal naar de telefoon.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Dat blijkt uit de De Telecommonitor die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag publiceert. Dat overzicht toont een opvallende stijging van het aantal belminuten ten opzichte van voorgaande jaren. Het aantal mobiele belminuten in 2020 komt uit op 43 miljard, een stijging van 42 procent ten opzichte van 2019.In de jaren tussen 2016 en 2019 lag het aantal mobiele belminuten nog op zo’n dertig miljard. Ook de belminuten voor vaste telefonie steeg vorig jaar voor het eerst in vijf jaar met 5,5 procent naar 9,4 miljard minuten. In de voorgaande vijf jaar daalde het aantal belminuten voor vaste telefonie met gemiddeld veertien procent.Bellen via traditionele telefonie, zoals isdn en ptsn, is in 2020 met dertig procent gedaald, terwijl bellen via digitale telefonie juist met vijftien procent steeg.

Mobiele data

In 2020 verbruikte Nederland voor het eerst bijna een biljoen MB aan mobiele data. Een stijging van een kwart ten opzichte van 2019. Het aantal verstuurde sms’jes daalde met vijftien procent. Het aantal mobiele aansluitingen is in 2020 licht gestegen. Met een toename van 133.000 aansluitingen is het totaal aan mobiele aansluitingen gekomen op 22,3 miljoen.
Het marktaandeel van T-Mobile is toegenomen en is nu een stevige dertig procent, tegen 25 à dertig procent in het vierde kwartaal 2019. ACM: ‘Dit wordt gedeeltelijk verklaard door de overname van Simpel. KPN bezit meer dan een kwart van het marktaandeel en VodafoneZiggo iets minder dan een kwart. Deze marktaandelen van KPN en VodafoneZiggo zijn onveranderd ten opzichte van 2019.’

Bundeling vaste en mobiele diensten

De telecomtoezichthouder ziet ook dat het gebruik van bundels, abonnementen waarin een mobiele dienst wordt gecombineerd met een vaste dienst (zoals televisie, vaste telefonie en/of internet) groeit. Het aantal vast-mobiele bundels is gestegen tot 2,9 miljoen in 2020. Ook ziet ACM voor het eerst meer bundels van twee vaste diensten dan bundels waarin drie vaste diensten worden gecombineerd. ‘Dit komt omdat minder vaste telefonie wordt afgenomen. In 2020 waren er 2,1 miljoen dual play-bundels en twee miljoen triple play-bundels.’
ACM keek ook naar de marktverdeling van glasvezel. In Nederland zijn 3,33 miljoen huishoudens aangesloten op de glasvezelnetwerken van KPN en Delta/Fiber Nederland. Overige glasvezelpartijen zoals onder meer E-Fiber, Primevest/T-Mobile zijn samen goed voor 340 duizend glasvezelaansluitingen. In totaal zijn 3,67 miljoen huishoudens voorzien van glasvezel, aldus de toezichthouder.

Problemen glasvezel-markt

De ACM meldt verder dat het de uitrol van glasvezel nauwgezet volgt en in kaart brengt welke ‘eventuele problemen’ zich daarbij voordoen. Binnenkort publiceert de toezichthouder een update van de marktstudie naar de uitrol van glasvezel.

Partijen als T-Mobile en branche-organisatie NLconnect klagen dat KPN met name in het buitengebied de concurrentie verstoort. Het bedrijf zou alleen voor eenvoudige aansluitingen in gemeentekernen kiezen en de verglazing van meer afgelegen adressen in die plaatsen aan concurrenten laten. Daarmee kaapt het sneller renderende stukken weg van partijen die ook geld steken in het buitengebied, luidt de kritiek. ACM kondigde al in 2019 een onderzoek aan.

Telecommonitor

De ACM publiceert elk kwartaal de marktcijfers van de telecomsector, getiteld de Telecommonitor. Die schetst de ontwikkelingen op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en bundels op basis van informatie van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”