Skip naar inhoud

Mobiel bellen stijgt met bijna de helft door corona

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

In 2020 is het datagebruik van smartphones en het bellen met mobiele toestellen flink gestegen. Zelfs het aantal belminuten met vaste toestellen nam voor het eerst in vijf jaar weer toe. De vermoedelijke oorzaak: de effecten van de corona-maatregelen. Familie, vrienden en collega's kunnen elkaar niet persoonlijk ontmoeten en grijpen massaal naar de telefoon.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Dat blijkt uit de De Telecommonitor die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag publiceert. Dat overzicht toont een opvallende stijging van het aantal belminuten ten opzichte van voorgaande jaren. Het aantal mobiele belminuten in 2020 komt uit op 43 miljard, een stijging van 42 procent ten opzichte van 2019.In de jaren tussen 2016 en 2019 lag het aantal mobiele belminuten nog op zo’n dertig miljard. Ook de belminuten voor vaste telefonie steeg vorig jaar voor het eerst in vijf jaar met 5,5 procent naar 9,4 miljard minuten. In de voorgaande vijf jaar daalde het aantal belminuten voor vaste telefonie met gemiddeld veertien procent.Bellen via traditionele telefonie, zoals isdn en ptsn, is in 2020 met dertig procent gedaald, terwijl bellen via digitale telefonie juist met vijftien procent steeg.

Mobiele data

In 2020 verbruikte Nederland voor het eerst bijna een biljoen MB aan mobiele data. Een stijging van een kwart ten opzichte van 2019. Het aantal verstuurde sms’jes daalde met vijftien procent. Het aantal mobiele aansluitingen is in 2020 licht gestegen. Met een toename van 133.000 aansluitingen is het totaal aan mobiele aansluitingen gekomen op 22,3 miljoen.
Het marktaandeel van T-Mobile is toegenomen en is nu een stevige dertig procent, tegen 25 à dertig procent in het vierde kwartaal 2019. ACM: ‘Dit wordt gedeeltelijk verklaard door de overname van Simpel. KPN bezit meer dan een kwart van het marktaandeel en VodafoneZiggo iets minder dan een kwart. Deze marktaandelen van KPN en VodafoneZiggo zijn onveranderd ten opzichte van 2019.’

Bundeling vaste en mobiele diensten

De telecomtoezichthouder ziet ook dat het gebruik van bundels, abonnementen waarin een mobiele dienst wordt gecombineerd met een vaste dienst (zoals televisie, vaste telefonie en/of internet) groeit. Het aantal vast-mobiele bundels is gestegen tot 2,9 miljoen in 2020. Ook ziet ACM voor het eerst meer bundels van twee vaste diensten dan bundels waarin drie vaste diensten worden gecombineerd. ‘Dit komt omdat minder vaste telefonie wordt afgenomen. In 2020 waren er 2,1 miljoen dual play-bundels en twee miljoen triple play-bundels.’
ACM keek ook naar de marktverdeling van glasvezel. In Nederland zijn 3,33 miljoen huishoudens aangesloten op de glasvezelnetwerken van KPN en Delta/Fiber Nederland. Overige glasvezelpartijen zoals onder meer E-Fiber, Primevest/T-Mobile zijn samen goed voor 340 duizend glasvezelaansluitingen. In totaal zijn 3,67 miljoen huishoudens voorzien van glasvezel, aldus de toezichthouder.

Problemen glasvezel-markt

De ACM meldt verder dat het de uitrol van glasvezel nauwgezet volgt en in kaart brengt welke ‘eventuele problemen’ zich daarbij voordoen. Binnenkort publiceert de toezichthouder een update van de marktstudie naar de uitrol van glasvezel.

Partijen als T-Mobile en branche-organisatie NLconnect klagen dat KPN met name in het buitengebied de concurrentie verstoort. Het bedrijf zou alleen voor eenvoudige aansluitingen in gemeentekernen kiezen en de verglazing van meer afgelegen adressen in die plaatsen aan concurrenten laten. Daarmee kaapt het sneller renderende stukken weg van partijen die ook geld steken in het buitengebied, luidt de kritiek. ACM kondigde al in 2019 een onderzoek aan.

Telecommonitor

De ACM publiceert elk kwartaal de marktcijfers van de telecomsector, getiteld de Telecommonitor. Die schetst de ontwikkelingen op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en bundels op basis van informatie van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Lees ook:

Silicon Valley Bank failliet: wat betekent dit voor de techwereld en de financiële sector?

Een Amerikaanse bank die gespecialiseerd was in het financieren van start-ups en technologiebedrijven is failliet gegaan door een bankrun. Dit heeft veel onrust veroorzaakt op de financiële markten en gevolgen voor de techwereld. De autoriteiten hebben maatregelen genomen om de schade te beperken.

EasyComp Zeeland biedt oplossingen voor mensen die moeite hebben met de digitale kloof in Nederland

De digitale kloof in Nederland Uit een recent rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat er in Nederland een groot verschil is in sociale klasse en dat de digitale

EasyComp Zeeland: Uw Betrouwbare Partner Voor Computerreparaties En Meer

Als u een computer heeft, heeft u ongetwijfeld op een gegeven moment problemen ondervonden. Misschien loopt uw computer vast of werkt hij traag. In sommige gevallen start hij zelfs helemaal niet meer op. In dergelijke gevallen heeft u behoefte aan professionele hulp om uw computer weer als nieuw te laten werken. EasyComp Zeeland is hier om u te helpen.

iPhone 15: wat weten we al over de nieuwe smartphone van Apple?

Apple staat bekend om zijn innovatieve en populaire iPhones, die elk jaar weer miljoenen mensen over de hele wereld aanspreken. In 2023 verwachten we de lancering van de iPhone 15, de opvolger van de iPhone 14 die in 2022 uitkwam. Wat kunnen we verwachten van dit nieuwe toestel? In dit blog bericht zetten we de belangrijkste geruchten en lekken voor je op een rijtje.

Hoe EasyComp Zeeland u kan helpen met al uw IT- en ICT-behoeften.

EasyComp Zeeland is uw Zeeuwse IT- en ICT-specialist die u een breed scala aan diensten en oplossingen biedt voor zowel particulieren als bedrijven. Of u nu hulp nodig heeft met uw computer, telefoon, netwerk, muzieksysteem of kassasysteem, EasyComp Zeeland staat voor u klaar met deskundig advies en snelle service.

Autodiefstal met USB-kabels

In deze blog bespreken we de ontwikkelingen op het gebied van autodiefstal met USB-kabels. We leggen uit hoe autodieven met deze methode te werk gaan en hoe fabrikanten proberen dit probleem aan te pakken. We bespreken enkele mogelijke oplossingen, waaronder software-updates en fysieke beveiligingsmaatregelen, om deze vorm van autodiefstal te voorkomen.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”