Skip naar inhoud

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

De impact van it op het vermogen van mensen om te werken, communiceren en zelfs te leven, is het afgelopen jaar nog nooit zo duidelijk geweest. Door de pandemie zijn thuiswerken en leren vanuit huis nog altijd de realiteit van de dag. Bedrijven zijn al lange tijd bezig met de overstap naar moderne it-infrastructuren die zijn ontworpen voor flexibel apparaatbeheer en werken op afstand. Was dit al een algemeen groeiende trend, de pandemie joeg ook bedrijven op die er nog niet klaar voor waren opeens werk te maken van telewerken.

Het nieuwe hybride werkmodel transformeert het kantoor waarschijnlijk tot een ondersteunende zakelijke omgeving waar projectsamenwerking centraal staat. Als gevolg hiervan moeten werkgevers alle werknemers uitrusten met de juiste technische tools, implementatie en it-ondersteuning om de productiviteit en samenwerking te maximaliseren – zowel voor thuiswerken als op kantoor.

Volgens een wereldwijde onderzoek van Intel en Lenovo, uitgevoerd in 2020, Empowering Your Employees With The Right Technology, geeft minder dan een derde van de werknemers in verschillende bedrijfstakken aan dat hun laptops of desktop-pc’s goed werken voor onderlinge samenwerking. Maar liefst de helft van de respondenten geeft aan dat hun computers verouderd zijn of onvoldoende werken.

Om prioriteit te geven aan slimme samenwerking, zullen bedrijven hun uitgaven verschuiven naar het verbeteren van de it-infrastructuur en basisbehoeften van werknemers om productiviteit te faciliteren, ongeacht de locatie. De nieuwe werknemerservaring resulteert erin dat technische beslissingen niet alleen bij de it-afdeling liggen, maar ook beïnvloed worden door eindgebruikers en werknemers, omdat de traditionele afscheiding tussen commerciële en consumententechnologie blijft vervagen.

Nieuwe cultuur

“De nieuwe cultuur van overal werken, laat technologiebedrijven technologie ontwikkelen en verbeteren, afgestemd op het nieuwe gedrag van werknemer”

Al ruim voor de pandemie waren de voordelen van werknemers in combinatie met artificial intelligence om workflows te optimaliseren, tijd te besparen en effectiever te communiceren  vastgesteld. De nieuwe cultuur van overal werken laat technologiebedrijven technologie ontwikkelen en verbeteren, afgestemd op het nieuwe gedrag van werknemers. Er zijn veel kansen op het gebied van it-services die hieraan bijdragen:

  • It-ondersteuning ontwikkelt zich verder om te voldoen aan de behoeften van werknemers die mogelijk permanent verspreid  blijven werken. Self-servicetechnologieën, door machine learning aangedreven voorspellende ondersteuning en zelfherstellende apparaten gaan terrein winnen. We verwachten ook een versnelling  van zero-touch-bevoorrading waarbij de it-afdeling op afstand alles kan regelen op een nieuwe laptop. Andere verwachtingen zijn, aanbiedingen voor app- en eindpuntbeheer, beheerde services, moderne it-oplossingen en cloudgebaseerde software-as-a-service (saas)-tools die it-afdelingen de mogelijkheid bieden om problemen te diagnosticeren en mogelijke systeemstoringen te voorspellen van alle pc’s binnen het bedrijf.
  • Internet of things-oplossingen die de veiligheid en het welzijn op de werkplek bewaken worden belangrijker. Denk hierbij aan contactloze toegangen die zijn geïntegreerd in badges of smartphones, temperatuursensoren en ia-ondersteunde aanpassingen op de werkplek op basis van menselijke bewegingen.
  • Een daling in het printen blijft aanhouden nu bedrijven en werknemers nog sneller overschakelen naar cloudapplicaties, waarvoor multi-cloudbeheeroplossingen nodig zijn om applicaties en workloads vanuit één enkele interface te bewaken en beveiligen. Als het op printen aankomt, krijgt 3d-printen uiteindelijk de overhand, waar verbeteringen helpen de huidige uitdagingen van het maken van 3d-modellen voor printen te verminderen.
  • Automatiseringstools, zoals zero-touch enrollment en remoteprocessen, worden meer gewaardeerd bij de levering van services. Met zero-touch enrollment wordt het apparaat vooraf geregistreerd en klaar voor gebruik verzonden met de juiste beveiliging, applicaties en profielen van de organisatie. Hierdoor is handmatige installatie niet meer nodig.
  • Device-as-a-service (daas) is ook een grote kans. Bedrijven die technologische oplossingen nodig hebben, zullen overschakelen naar een abonnementsmodel dat hun bedrijf flexibeler maakt, beter op hun behoeften aansluit en efficiënter gebruikmaakt van hun budget om toegang te krijgen tot itin veranderende situaties.
  • Een toename van cloudservices betekent meer en nieuwe kansen. Een groei van een kwart in uitgaven voor cloudservices door enterprises en een achtvoudige groei van de vraag naar abonnementsinkomsten, leidt tot een versnelde beweging naar moderne it.
  • Het everything-as-a-service (eaas)-concept versnelt naar de enterprises en het mkb, waarbij kapitaalkosten naar operationele kosten verschuiven naarmate bedrijven toegang krijgen tot meer technische tools, it-services en beveiliging tegen een meer betaalbare prijs. Eaas worden kant-en-klare-oplossingen met uitbreiding van 5G en it-implementaties. Hierdoor worden implementatietijden verkort van maanden naar dagen.

De digitale transformatie is in volle gang. Bedrijven die deze tijd gebruiken om initiële tools en processen te implementeren zijn beter gepositioneerd om in de toekomst concretere stappen te zetten wanneer ze er klaar voor zijn.

Lees ook:

Wat wil en wenst de ontwikkelaar?

In een krappe ict-arbeidsmarkt is het voor werkgevers interessant te weten wat er onder ontwikkelaars leeft. Bedrijven die de juiste tools bieden, hebben een streepje voor. Een internationaal onderzoek onder ruim zeventigduizend ontwikkelaars uit de Stack Overflow-community geeft inzicht in de trends. Dit rapport is bij recruiters dan ook niet onopgemerkt gebleven. Ze krijgen zo een beeld van hoe developers leren en meer kennis vergaren, welke tools ze gebruiken en waaraan ze behoefte hebben.

TNO: Europa kan tech-overmacht VS en China doorbreken

Zet vol in op de ontwikkeling van 6G, maak Gaia-X volwassen, loop voorop met edge computing en omarm open technologie. Dit zijn enkele aanbevelingen van TNO om in Europa de overheersing van Big Tech en Chinese (5G-)bedrijven te doorbreken.

Subpostmaster campaigning forces government to set up compensation scheme and make interim payments

Subpostmaster campaign group is a step closer to achieving what it was originally set up to do as government launches compensation scheme for its members who did not receive fair payouts

Advies: wacht met 3,5 GHz tot Inmarsat weg is

Het duurt waarschijnlijk tot eind 2023 voordat de 3,5-GHz-frequentieband beschikbaar komt voor openbare mobiele-communicatiediensten. Er is weliswaar veel vraag naar extra frequentieruimte, maar op de daarvoor afgesproken 3,5-GHz-band kan dat storen met noodoproepen van de lucht- en zeevaart. Het ministerie krijgt het advies te wachten totdat satellietbedrijf Inmarsat is verhuisd van het Friese Burum naar Griekenland.

Na sase komt sse (security service edge)

Security service edge (sse) is de evolutie van het sase-framework van Gartner. Door de letter ‘A’ (voor ’access) te verwijderen, wordt duidelijk dat het netwerk niet langer wordt beschouwd als onderdeel van een beveiligingsoplossing. Het is slechts het mechanisme dat de datastromen naar het security- en controleplatform transporteert.

UK tech has 2.8% gender ‘wage gap’, says Hired

The wage offered to women for tech jobs in the UK is 2.8% less than offered to male counterparts – a larger gap than in the US and Canada, says Hired

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”