Skip naar inhoud

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Internet provider Delta heeft vanavond om 22:30 laten weten dat het bedrijf last heeft van een grootschalige internet storing, volgens Ludolf Rasterhoff Commercieel directeur bij Delta. Zo beschrijft hij dat een Zogeheten Distributed Denial of Service (DDOS) aanval de oorzaak is van de storing.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Internet provider Delta heeft vanavond om 22:30 laten weten dat het bedrijf last heeft van een grootschalige internet storing, volgens Ludolf Rasterhoff Commercieel directeur bij Delta. Zo beschrijft hij dat een Zogeheten Distributed Denial of Service (DDOS) aanval de oorzaak is van de storing. Verder stelt hij dat ze verbindingen hebben omgeleid en dat alle systemen weer zouden moeten functioneren, echter blijkt dit voor een groot deel van de klanten nog niet het geval te zijn. Ook hun website en zelfs de afbeeldingen uit de e-mail van Ludolf Rasterhoff worden niet ingeladen.

Heeft delta de beveiliging wel op orde? Een veel gestelde vraag op dit moment!

Door deze aanval heeft ruim 80 procent van Delta haar internetgebruikers op dit moment geen toegang tot het wereldwijde web, wat natuurlijk voor ophef zorgt. Volgens een medewerker van Delta zijn klanten dan ook ongerust over het feit dat een dergelijke aanval überhaupt heeft kunnen gebeuren en of dit voorkomen had kunnen worden. Het bedrijf zegt zelf dat de aanval vanuit een onverwachte hoek kwam en ontkent dit dus niet en belooft dat de technische medewerkers maatregelen zullen nemen om dit soort aanvallen in de toekomst te voorkomen.

Wat is ook alweer een DDOS aanval?

Denial-of-service-aanvallen (DoS-aanvallen) en distributed-denial-of-service-aanvallen (DDoS-aanvallen) zijn pogingen om een computer, computernetwerk of dienst niet of moeilijker bereikbaar te maken voor de bedoelde klanten. Het verschil tussen een ‘gewone’ DoS-aanval en een distributed-DoS-aanval is dat in het laatste geval meerdere computers tegelijk de aanval op hun doelwit uitvoeren.

Conclusie

Door een aanval van een nog onbekende partij heeft Delta dus last van een grote storing. Of dit voorkomen had kunnen worden? Ja, wij zijn van mening dat dit zeker had gekund. Al was het maar om wille van het feit dat de meest actuele server besturingssystemen Linux of Windows Server 2019 eenvoudig te voorzien zijn van diverse beveiliging-tools, die dit soort aanvallen detecteren en actief afweren. Dit betekend dus feitelijk dat of Delta verouderde software gebruikt of dat deze beveiligingsmaatregelen nooit preventief zijn ingeschakeld. Dit is overigens op z’n minst een zorgwekkende kwestie te noemen voor een internet provider die terrein aan het winnen is in de rest van Nederland.

Hieronder het bericht namens Delta;

Beste klant, Vandaag hebben we te maken met een grote internetstoring. We vinden het vervelend dat u daardoor geen gebruik kon maken van onze diensten zoals u gewend bent. We leggen u graag uit wat er is gebeurd. De storing is veroorzaakt door een zogenoemde DDoS-aanval. Dat houdt in dat internetcriminelen een enorme hoeveelheid data naar onze servers versturen. Dat gebeurt vaker, maar nooit eerder in deze vorm en grootte. We hebben het internetverkeer inmiddels weten te filteren en een aantal omleidingen ingesteld in ons netwerk en daardoor zijn onze diensten op dit moment weer stabiel. Onze technici zien dat de aanval nog niet voorbij is, daarom blijven zij in de hoogste staat van paraatheid om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Ook hebben we extra ondersteuning van DDoS-experts ingeschakeld, omdat we te maken hebben met een aanval van ongekende omvang. Onze excuses voor het ongemak dat u ervaart door deze storing. We onderzoeken de situatie grondig en doen wat mogelijk is om in de toekomst ook een DDoS-aanval van deze omvang af te wenden. We houden u graag op de hoogte via onze socialmediakanalen en via de website. Vriendelijke groet, Ludolf Rasterhoff Commercieel directeur

DELTA Fiber Nederland B.V. Postbus 185 4330 AD Middelburg K.v.K. Middelburg nr. 72056509

  [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”