Facebook schikt privacy-rechtszaak voor 650 miljoen

Facebook mag een rechtszaak in de Verenigde Staten voor 650 miljoen dollar schikken. Facebook werd aangeklaagd omdat het gezichtsherkenningstechnologie gebruikte om zijn gebruikers te ‘taggen’. Die gebruikers waren daar niet van op de hoogte en hadden er geen toestemming voor gegeven

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

De ‘class action’-rechtszaak werd voor het eerst ingespannen in 2015 in de Amerikaanse staat Illinois. Volgens de aanklagers was Facebook al een tijd bezig met het uitrollen van technologie die automatisch gezichten herkende op foto’s die gebruikers hadden geüpload. Facebook deed dat naar eigen zeggen om het taggen van zulke foto’s eenvoudiger te maken, maar het bedrijf overtrad daarmee ook de Biometric Information Privacy Act. Dat is een wet die het bedrijven verbiedt om biometrische informatie van gebruikers op te slaan en in te zetten.

Niet genoeg

“Blij is dat er een overeenkomst is bereikt”

Facebook zelf was van mening dat het altijd open voor zijn bedoelingen had gecommuniceerd en wijst er ook op dat het voor gebruikers mogelijk was om de technologie op hun account uit te schakelen. Toch voelde het bedrijf de bui hangen en stuurde het aan op schikking om een rechtszaak te vermijden. Aanvankelijk was het bereid om 550 miljoen dollar op te hoesten, maar dat vond de rechter niet genoeg, het werd uiteindelijk 650 miljoen dollar. De drie mensen die de zaak voor het eerst aanspanden, krijgen elk vijfduizend dollar uitbetaald, zowat 1,6 miljoen mensen die zich later aansloten, mogen elk 345 dollar schadevergoeding verwachten.
In een reactie laat Facebook weten dat het ‘blij is dat er een overeenkomst is bereikt’ en dat het bedrijf nu de zaak achter zich zal laten, ‘in het beste belang’ van zijn gebruikers en aandeelhouders.

Cambridge Analytica

Begin deze maand werd er ook al een nieuwe ‘class action’-zaak tegen Facebook begonnen in het Verenigd Koninkrijk. Die werd aangespannen door journalist Peter Jukes en draait rond de app ‘This is your digital life’, die data van miljoenen gebruikers verzamelde zonder hun weten of toestemming. Die data werd later gebruikt door het bedrijf Cambridge Analytica.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt artificiële intelligentie en machine learning om spam te verminderen. Bekijk hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Het groeiende gevaar van malvertising via Google Ads

Er is een groeiend gevaar van malvertising via Google Ads, waarbij slechteriken echte websites klonen en de downloadlink vervangen door malware. Dit wordt versterkt door de integratie van Google Ads in de echte zoekresultaten, waardoor het moeilijk is om te onderscheiden of een zoekresultaat een ad is of niet. Hierdoor zijn mensen geneigd om op deze advertenties te klikken, in de veronderstelling dat het een echte zoekresultaat is.

Lees verder

EasyComp Host lanceert vernieuwde website met verdubbelde server capaciteit en lagere prijzen!

We zijn trots om aan te kondigen dat EasyComp Host een vernieuwde website heeft gelanceerd met nog meer krachtige hostingopties. Naast onze nieuwe website, hebben we de capaciteit van onze server rack verdubbeld en zijn we volledig in eigen beheer. Dit betekent dat we in staat zijn om onze prijzen zo laag mogelijk te houden terwijl we onze klanten blijven voorzien van de beste service. Daardoor zijn we in staat tot 5x meer te kunnen aanbieden dan eerder het geval was en dat alles voor een zeeuws prijsje!

Lees verder

Frankrijk smeert Google 500 miljoen euro boete aan

De Franse concurrentiewaakhond heeft Google een boete van vijfhonderd miljoen euro gegeven. Dat meldt Belga. Google krijgt de boete omdat het niet ‘te goeder trouw’ met de uitgevers onderhandelde over de vergoeding voor het gebruik van nieuwsberichten.

Lees verder
U bent helemaal bij, dit was het laatste bericht.
  • Tags

  • Categorieën

  • Archieven

  • Naar de inhoud springen