Offline: IBM won met Watson niet de jackpot

Niet artificial intelligence (ai) zoals tien jaar geleden werd gedacht, maar de hybride cloud is momenteel de grote gangmaker bij IBM. Na een langdurige stagnatie van de concernomzet weten inkomsten uit clouddiensten Big Blue weer omhoog te tillen. Ai gaat zeker zijn bijdrage aan de resultaten leveren, zij het veel later en ook heel anders dan IBM bij de lancering van de 'wondermachine' Watson rond 2011 voorzag.

Offline

In de rubriek Offline wordt een profiel geschetst van personen, bedrijven, organisaties, gebeurtenissen of ontwikkelingen in de ict-industrie.

Begonnen als een cognitief supercomputer-platform raakte Watson in 2011 in de incubatorfase. Watson-toepassingen werden bij een beperkt aantal klanten getest. Bedrijven kregen cognitieve rekenkracht in de cloud. Ze betaalden naar gebruik. Van echte kunstmatige intelligentie was evenwel geen sprake, zei Marc Teerlink destijds tegenover Computable. De Nederlander behoorde tot de vijfentwintig onderzoekers die in de Verenigde Staten aan Watson werkten. Maar hij temperde – naar later bleek terecht – de hoge verwachtingen. Watson beredeneert niet zelfstandig, benadrukte hij. Het systeem vergelijkt een vraag met potentiële antwoorden. ‘Het begrijpt de vraag niet, wel de context van de zoekopdracht.
Teerlink zag destijds vooral kansen in de medische wereld. In 2015 werd voor de zorg een zelfstandige divisie opgericht, Watson Health. Die opzet stond model voor het nieuwe IBM. In 2016 vertelde Teerlink aan Computable dat meer Watson-divisies toegespitst op specifieke sectoren zouden volgen. Maar Watson Health werd geen succes. Het lot van dit bedrijfsonderdeel is momenteel erg onzeker. IBM speelt met de gedachte om deze divisie die ai inzet voor het beheer van gezondheidsdata wegens tegenvallende resultaten van de hand te doen.

Liefdesbaby

Niet alleen deze Health-divisie, maar eigenlijk heel Watson heeft de hoge verwachtingen (nog) niet kunnen waarmaken. De New York Times beschreef recent in een uitgebreide reportage hoe IBM miskleunde. Ginni Rometty, voorganger van de huidige ceo Arvind Krishna, omarmde Watson als haar liefdesbaby. Tien jaar geleden begon IBM een enorm marketingoffensief om de wereld ervan te overtuigen dat zijn artificial intelligence de industrie zou transformeren.

Voor IBM zou ai een melkkoe worden met een bijna onuitputtelijke stroom winsten. Watson, voor veel mensen synoniem met ai, zou de rol van de mainframe als decennialange winstmaker overnemen. Beide beloften zijn voor IBM tot nog toe niet uitgekomen. Hoewel ai nog steeds veel perspectief biedt, heeft IBM’s euforie plaats gemaakt voor zakelijke realisme.
De Amerikaanse krant doet gedetailleerd uit de doeken hoe de marketingmachine rond 2011 op hol sloeg, terwijl de wetenschappers van IBM wel beter wisten. De krant sprak meer dan een dozijn (voormalige) IBM’ers en onderzoekers die klagen hoe de marketeers, niet gehinderd door veel kennis, met Watson aan de haal gingen. Ook in Nederland liet IBM een luxe touringcar langs redacties rijden om het Watson-evangelie te verkondigen. Een beeld werd geschetst van Watson als alleskunner, een panacee die de wereld op zijn kop zou zetten. De technologie had zeker zijn verdiensten, zij het op een beperkt terrein.

In de wind geslagen

“Er zaten te weinig techneuten in de top”

Volgens voormalige managers waren de nagestreefde doelen weinig realistisch. Van begin af aan werd Watson losgelaten op grote en lastige problemen. De oplossingen zouden IBM’s imago enorm opvijzelen en veel geld opleveren. ‘De uitdagingen bleken echter veel moeilijker en tijdrovender dan was verwacht,’ stelt Manoj Saxena, ex-topman van Watson.

Een voormalig wetenschapper bij IBM Research, Martin Kohn, had het management nog geadviseerd om Watson voor beperkte demo’s te gebruiken zoals het nauwkeurig voorspellen van bijwerkingen van medicijnen. In plaats daarvan moest Watson complete kankerbehandelingen aanbevelen, een taak die later buitengewoon lastig bleek en nooit uit de verf kwam. Dr. Kohn kreeg destijds van de IBM-topleiding te horen dat hij het allemaal niet begreep.
De NY Times sprak veel IBM-insiders die de veel te ambitieuze ai-strategie uit die tijd wijten aan het geringe aantal techneuten in de IBM-top. Bestuurders met een achtergrond in services en verkoop waren lange tijd dominant. Met de aanstelling van Arvind Krishna als topman is daar verandering in gekomen. Productexperts hadden, zeggen deze critici, wellicht begrepen dat Watson op maat was gemaakt voor een quizshow zoals ‘Jeopardy!’, een krachtige maar beperkte technologie. Ook schaken kon Watson als de beste.

Leertraject

IBM omschrijft Watson thans als een ‘leertraject’. Productmensen trekken nu aan de touwtjes. Benadrukt wordt dat de herziene ai-strategie die minder wereldveranderende ambities kent, wel werkt. Veel ‘oude’ Ai-projecten rond kanker zijn stopgezet, zoals Watson for Genomics en Oncology Expert Advisor. Een ander project, Watson for Oncology is op pauze gezet.

Big Blue stelt daar tegenover dat de zakelijke markt wel de eerste tekenen van succes laat zien. Ai-technologie boekt wel degelijk grote vooruitgang. IBM claimt 40.000 Watson-klanten in twintig bedrijfstakken wereldwijd. Dat aantal is het dubbele van vier jaar geleden. IBM legt zich momenteel vooral toe op de verdere ontwikkeling van softwaretools. Bedrijven gebruiken deze bouwstenen om op ai-gebaseerde applicaties mee te bouwen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses artificial intelligence and machine learning to reduce spam. See how your comment data is processed.

Related posts

Background

The Rise of the Underground Offline World: Digital Smuggling Networks

Discover how digital smuggling networks around the world provide uncensored access to the digital world in areas where internet restrictions and censorship are in place. This article highlights the phenomenon of offline internet and illustrates it through examples such as the Cuban “paquete semanal” and the Havana Street Network.

Read more
Gadgets

This significantly extends the lifespan of your phone battery.

How long do you typically use an Apple or Samsung smartphone? Often, the contracts that come with such devices run for two years, after which you have the option to enter into a new contract with a device. This is a waste and far from sustainable; the device is typically still in good condition after two years. Only the phone's battery will typically have decreased in quality after two years. This does not mean that you have to replace the entire device; simply replacing the battery of your Samsung phone may be sufficient to keep going for some time. Not only is this sustainable, but it is also more cost-effective! Battery replacement can start from 30 euros, depending on the Samsung model you have.

Read more
  • Tags

  • Categories

  • Archives