IT-leiders zijn het erover eens: het afgelopen jaar werd gekenmerkt door onverwachte en ongekende ontwikkelingen. Elke IT-afdeling heeft te maken gehad met zijn eigen unieke uitdagingen en snelheid van digitale versnelling, afhankelijk van waar ze zich bevinden in hun digitale transformatietraject. Algemene deler is dat alle organisaties wel enige vorm van verandering hebben doorgemaakt of dat nu de versnelde overstap naar op afstand werken is, het creëren van een veilige werkomgeving of het op ongekende schaal en snelheid implementeren van nieuwe digitale tools.
Met ongekende aantallen thuiswerkende werknemers en tegelijkertijd een mogelijke terugkeer naar kantoor glorend aan de horizon, hebben veel IT-teams een technologie-reset uitgevoerd. De centrale vraag hierbij is of de huidige infrastructuur en technologie voldoet aan de voorwaarden om hybride werkvormen veilig en ongehinderd mogelijk te maken. Naar verwachting zal bij twee derde van de Europese bedrijven hiervoor het IT-budget worden verhoogd, zo toont onderzoek door Dynabook aan. Dat lijkt geen overbodige luxe, aangezien 67 procent van de werknemers verwacht ook na de pandemie vanuit huis te blijven werken, of in elk geval geen vaste werkplek meer op kantoor te hebben.
Niet alleen de verwachtingen en wensen van werknemers veranderen, ook de zakelijke prioriteiten van organisaties verschuiven. Hoe ziet dit er in de praktijk uit, nu we een nieuwe zakelijke werkelijkheid tegemoet gaan?
Veranderend IT-landschap
Met groeiende budgetten groeit ook de verantwoordelijkheid om dit geld op de juiste manier te besteden. Uit genoemd onderzoek komt naar voren dat remote-IT-support, cloudoplossingen en cybersecurity-infrastructuur de hoogste prioriteit hebben in Europa. Dit patroon zien we in alle Europese landen, ook in Nederland.
In Gartners jaarlijkse ‘CIO Survey‘ gaf twee derde van de respondenten aan dat de vraag naar nieuwe digitale producten en diensten is toegenomen in 2020. Ruim tachtig procent verwacht dat deze stijging dit jaar doorzet. Hoewel cloudplatforms, security en tools om op afstand te werken al een aantal jaar hoog op het prioriteitenlijstje van de cio staan, groeit ook het belang van nieuwe, opkomende technologieën zoals AI, automatiseringsoplossingen en Edge computing. De versnelling en verbreding van de digitale transformatie is hier debet aan. Uit de studie van Dynabook blijkt dan ook dat meer dan de helft van de IT-beslissers aankoopbeslissingen met betrekking tot deze nieuwe technologieën belangrijker vindt dan voor de pandemie.
Productiviteit als prioriteit
Werknemersproductiviteit is één van de meest besproken onderwerpen wanneer het gaat om op afstand werken. Voor sommige organisaties is de lockdown aanleiding geweest te investeren in de nieuwste samenwerkingstechnologie. Andere organisaties zagen een onverwachte terugval in productiviteit.
Voor een succesvolle transitie naar op grote schaal op afstand en hybride werken, blijven werknemersproductiviteit en samenwerking grote uitdagingen. Bovendien geeft een derde van de IT-beslissers aan dat ze deze twee zaken het meest lastig vinden om goed te kunnen managen. Er is dus nog een hoop werk te doen.
Onderdeel hiervan is werknemers voorzien van de juiste tools om hun werkzaamheden soepel uit te kunnen blijven voeren, ongeacht waar ze werken. De helft van de organisaties geeft al prioriteit aan technologie om werken op afstand te kunnen ondersteunen, wat een stijging van een derde is ten opzichte van 2018. Er wordt bovendien meer belang gehecht aan automatiseringstools en draagbare devices, die beide de mogelijkheid bieden om de werknemersproductiviteit te verhogen.
Ook de gezondheid van werknemers, zowel fysiek als mentaal, speelt een belangrijke rol in de productiviteit van personeel. Hierbij is wel een verschil op te merken tussen de IT-prioriteiten en werknemers. Slechts een derde van de organisaties geeft aan prioriteit te geven aan werknemerswelzijn.
Vraag naar devices
Hoewel devices al langere tijd een essentieel onderdeel vormen van de technologische infrastructuur, werd hun rol in de zakelijke wereld lange tijd onderschat. De pandemie heeft dat veranderd. Laptops zijn onmisbaar gebleken tijdens de lockdowns wereldwijd. Driekwart van de IT-leiders besteedt dan ook meer tijd en aandacht tijdens het aankoopproces van deze devices dan voor de pandemie.
Hoe ziet de toekomst voor eindgebruikersservices eruit na meer dan een jaar thuiswerken? Een grote meerderheid (86 procent) van de werknemers maakt al gebruik van een laptop. Twee derde van de IT-leiders is van plan om de komende twaalf maanden nog meer laptops toe te voegen aan de IT-infrastructuur.
Met deze nieuwe focus op hardware zullen bedrijven zich waarschijnlijk richten op het vervangen van de huidige zakelijke devices door apparaten die volledig toegerust zijn op hybride werken. Security speelt daarbij een belangrijke rol; voor een vijfde van de organisaties is dit de belangrijkste eigenschap van nieuwe devices. Alleen prestaties vormen een belangrijker criterium (28 procent).
Organisaties moeten wel beseffen dat ze meer nodig hebben dan een veilig device alleen. Om tegemoet te komen aan de verwachtingen van werknemers ten aanzien van het nieuwe werken, zullen IT-beslissers op zoek moeten gaan naar devices die aan alle voorwaarden van de ‘work-from-anywhere’-cultuur voldoen. Veel organisaties zijn zich hier al van bewust en noemen connectiviteitsopties, prestaties en samenwerkingstools als belangrijke eigenschappen van een device.
In zeker opzicht kan het afgelopen jaar beschouwd worden als het jaar waarin veel organisaties op de IT-resetknop drukten. De overgang naar werken op afstand heeft in ieder geval voor grote veranderingen gezorgd in de prioriteiten van de IT-afdeling en veel organisaties hebben bestaande oplossingen vernieuwd. Nu het stof enigszins is neergedaald en er minder om ad-hocbeleid gevraagd wordt, hebben organisaties tijd om de overgang naar hybride werken goed te beoordelen en te bepalen welke IT-middelen hiervoor nodig zijn.