Een uitnodiging van Clubhouse? Weet je het wel zeker?

Een maand geleden probeerde ik te ontdekken of Clubhouse één van mijn volgende sociale-mediakanalen zou kunnen zijn. Van dit 'audio-only'-platform, waar je discussies voert over specifieke onderwerpen met een live-publiek, is alleen lid te worden via een ‘exclusieve’ uitnodiging. Een vriend van mij nodigde me uit, dus ik deed mee. Maar of ik nou blij werd van mijn nieuwe Clubhouse-account?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Gezien Facebook, Instagram, Twitter en TikTok de markt stevig in handen lijken te hebben, zijn de meeste nieuwe sociale-mediaplatforms gedoemd te mislukken. Toch is het Clubhouse wel gelukt om veel fans aan zich te binden door slimme marketing. Dit doen ze door een gevoel van schaarste op te wekken, waardoor leden het idee hebben dat ze bij iets ‘exclusiefs’ horen. Dit ‘premium’-gevoel geven mensen haast om een account aan te maken. En als je eenmaal binnen bent en gebruikmaakt van dit exclusieve medium, dan wil je toch niet bezig zijn met het privacy-beleid of andere juridische zaken? Het is immers veel eenvoudiger om door het installatieproces te bladeren en snel door te klikken bij de mededeling: ‘Give permission to your contacts’.

Privacy?

“Als je Clubhouse toestaat de contactenlijst te scannen, gebeuren er een paar dingen”

Hoewel de meeste sociale-media-apps niet echt privacy-vriendelijk zijn en Clubhouse had kunnen profiteren van de grote belangstelling naar apps die privacy waarborgen, kozen zij voor het tegenovergestelde. Het is dan ook verontrustend dat gebruikers niet alleen zichzelf blootstellen – dat is immers hun eigen keus – maar ook het telefoonnummer doorgeven van mensen die geen gebruiker zijn. Ik weet dat dit niet helemaal nieuw is, er zijn meerdere sociale-mediabedrijven die deze tactiek toepassen maar Clubhouse gaat hier een beetje verder in.
Als je een uitnodiging hebt gekregen, betekent dit eigenlijk dat Clubhouse allerlei nummers al heeft verwerkt zonder toestemming. Dat is niet toegestaan volgens de AVG/GDPR. Bovendien is dit een probleem op Europees niveau. Geen wonder dat er vanaf dag één rode vlaggen werden gehesen. Wanneer je een account aanmaakt, merk je dat de app heel snel toegang vraagt ​​tot de contactenlijst. Dit is (volgens Clubhouse) nodig om volgers aan te bevelen en goed voor het functioneren van de app. Als je weigert, zullen bepaalde functies niet beschikbaar zijn. Het positieve is dat je het wel kunt weigeren.
Een nieuwe gebruiker krijgt ook uitnodigingen. En hier zit het addertje onder het gras. Het is onmogelijk iemand uit te nodigen zonder hem onmiddellijk volledige toegang tot jouw contactenlijst te geven. En dit is iets wat echt niet leuk is. Als je Clubhouse toestaat de contactenlijst te scannen, gebeuren er een paar dingen. Allereerst archiveert Clubhouse alle contacten op hun servers, daarna kijken ze wie er al gebruiker is en krijg je de kans deze contacten te volgen. Tot slot worden je contacten opgeslagen om uitnodigingen mogelijk te maken. Dus wat moet je doen als je dit niet wilt? Geef dan geen toegang tot de contactenlijst. Ik weet het, wie wil er niet veel volgers hebben? Maar er zijn andere manieren om dat te doen. Het is bijvoorbeeld mogelijk je gebruikersnaam te delen op andere sociale media en zo aan volgers te komen. Het is lastiger, maar het werkt wel.

Gesprekken opnemen

Wist je dat Clubhouse gesprekken opneemt? Dat is wellicht geen verrassing, ook dit gebeurt vaker. In eerste instantie gebeurt dit alleen om de sprekers in de ruimte op te nemen en eventuele klachten te beoordelen. Als er geen klachten zijn, wordt de audio van de servers verwijderd. Het is evenwel onmogelijk om na te gaan of Clubhouse ook daadwerkelijk doet wat het zegt, al zijn er praktische zaken die in het voordeel van Clubhouse spreken. Data kosten geld en het is niet in het belang van het bedrijf en de moeite waard om alle gesprekken te archiveren. Gezien we het niet honderd procent zeker weten, is het verstandig er rekening mee te houden dat gesprekken kunnen worden opgenomen. Deel dus geen gevoelige informatie over jezelf, vrienden of familie en zeg niets vervelends op Clubhouse.

AVG/GDPR-compatibel

“Als Clubhouse heel snel volwassen wil worden, dan is er werk aan de winkel om hun privacybeloften na te komen”

Het privacy-beleid lijkt alleen in het Engels beschikbaar te zijn. Ook dit is in strijd met de AVG/GDPR, voor zover ik me kan herinneren. Of eigenlijk is het hele beleid niet AVG/GDPR-compatibel. Een aantal essentiële dingen ontbreekt. Denk aan een data protection officer-contact (bij wie je terecht kunt voor privacy-gerelateerde vragen), een doorverwijzing naar lokale autoriteiten of een gedetailleerde verklaring welke gegevens (met welk doel) worden opgeslagen en verwerkt. Ik neem aan dat ze dit binnen de komende weken en maanden zullen updaten, maar het voelt ongemakkelijk.
Als Clubhouse snel volwassen wil worden, dan is er werk aan de winkel om hun privacy-beloften na te komen. De vraag blijft natuurlijk of dat een rol gaat spelen bij de beslissing van een ieder om zich al dan niet als lid aan te sluiten bij Clubhouse.

Verwijderen

In tegenstelling tot Twitter of Facebook biedt Clubhouse gebruikers geen onmiddellijke manier om hun account te verwijderen. In plaats van een optie om dit te doen in de app zelf of via de website van het bedrijf, stelt het privacy-beleid van Clubhouse dat gebruikers contact moeten opnemen met het bedrijf en een verzoek moeten indienen om hun account te verwijderen. Dit is allesbehalve handig of gemakkelijk.
Laten we hopen dat dit zal veranderen naarmate het platform volwassen wordt. Maar dit kan natuurlijk ook een manier zijn om de lat voor een ‘verwijdering’ hoger te leggen, zodat leden niet de moeite nemen om deze hindernissen te nemen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt artificiële intelligentie en machine learning om spam te verminderen. Bekijk hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Het groeiende gevaar van malvertising via Google Ads

Er is een groeiend gevaar van malvertising via Google Ads, waarbij slechteriken echte websites klonen en de downloadlink vervangen door malware. Dit wordt versterkt door de integratie van Google Ads in de echte zoekresultaten, waardoor het moeilijk is om te onderscheiden of een zoekresultaat een ad is of niet. Hierdoor zijn mensen geneigd om op deze advertenties te klikken, in de veronderstelling dat het een echte zoekresultaat is.

Lees verder

EasyComp Host lanceert vernieuwde website met verdubbelde server capaciteit en lagere prijzen!

We zijn trots om aan te kondigen dat EasyComp Host een vernieuwde website heeft gelanceerd met nog meer krachtige hostingopties. Naast onze nieuwe website, hebben we de capaciteit van onze server rack verdubbeld en zijn we volledig in eigen beheer. Dit betekent dat we in staat zijn om onze prijzen zo laag mogelijk te houden terwijl we onze klanten blijven voorzien van de beste service. Daardoor zijn we in staat tot 5x meer te kunnen aanbieden dan eerder het geval was en dat alles voor een zeeuws prijsje!

Lees verder
U bent helemaal bij, dit was het laatste bericht.
  • Tags

  • Categorieën

  • Archieven

  • Naar de inhoud springen