Skip naar inhoud

Backup-as-a-service is sleutel tot zakelijk succes

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Coronacrisis of niet, bedrijven blijven op zoek naar mogelijkheden om hun internationale aanwezigheid uit te breiden. Maar omdat de pandemie veel bedrijven dwingt elk dubbeltje om te draaien, aarzelen ze om de stap in het diepe te wagen en nieuwe regio’s te betreden.

Een hybride cloud is te zien als een belangrijke pijler voor bedrijven met expansieplannen. Zodra bedrijven omzet boeken in de nieuwe markten, kan er snel opgeschaald worden, of zo nodig terug worden gegaan naar een basisniveau bij het uitblijven van succes.
Het is van cruciaal belang te zoeken naar een infrastructuurpartner die kan helpen bij het opzetten van een hybride cloud, waarbij er niet de volledige afhankelijkheid is van een enkele partij. Dit stelt organisaties in staat om te voorzien in de langetermijnbehoefte naarmate er verder wordt uitgebreid. Op diezelfde manier is er te kijken naar backups. Het is van essentieel belang te kiezen voor een infrastructuurpartij die ook backup-as-a-service (baas)-functionaliteit aanbiedt.

Hoe back-ups bijdragen

“Uitbreiden naar het buitenland kan een overweldigende opgave lijken”

Uitbreiden naar het buitenland kan een overweldigende opgave lijken. Hoewel de kernprocessen onveranderd blijven, kunnen de komst van nieuw personeel en introductie van nieuwe it-infrastructuren de stressniveaus flink opvoeren. Besluitvormers hebben al genoeg aan hun hoofd om zich ook nog eens zorgen te moeten maken over mogelijke natuurrampen of andere ongeplande gebeurtenissen, zoals het verlies van bedrijfskritische gegevens als gevolg van een cyberaanval of een fout van een werknemer.
Backups spelen een cruciale rol bij het waarborgen van bedrijfscontinuïteit in de beginfase van een nieuwe vestiging in het buitenland. Backup-oplossingen op locatie kunnen de kans op bedrijfsonderbrekingen verkleinen, maar het gebruik van de cloud biedt nog krachtiger bescherming voor organisaties die uitbreiden naar het buitenland. Het is enorm belangrijk om over een flexibel back-upplan te beschikken dat met je onderneming mee kan groeien. Daarom doen steeds meer organisaties een beroep op baas-oplossingen. Deze in de cloud gehoste systemen bieden een extra niveau van bescherming in het geval van calamiteiten, zodat uitbreidingsplannen soepel kunnen verlopen.

Aandachtspunten

Naarmate de geografische reikwijdte van de onderneming groeit moet de it-organisatie kiezen voor een baas-oplossing die het volgende biedt:

  • Overzicht

De oplossing moet voorzien in een uitgebreid dashboard en continue monitoring, zodat it-teams volledig zicht hebben op alle bedrijfsgegevens. Op die manier kunnen zij onderbouwde beslissingen nemen ten aanzien van welke data op welke locatie moet worden ondergebracht voor het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit.

  • Databescherming

Het bedreigingslandschap is exponentieel gegroeid, en cybercriminelen maken maar wat graag misbruik van de fragmentatie van security-teams in het tijdperk van thuiswerken. Een iaas-provider zou de gegevens in backup-omgevingen voortdurend moeten testen om probleemloze herstelbaarheid te garanderen voor alle workloads. Recent hebben we nog een voorbeeld gezien van een datacenter waar meerdere hallen zijn afgebrand, wat maar weer eens heeft bewezen hoe belangrijk backups zijn (en backups die niet in hetzelfde datacenter zijn bewaard).

  • Ondersteuning voor Active Directory

Voor de dagelijkse bedrijfsvoering is het nodig dat alle gebruikers, netwerken en systemen te allen tijde soepel kunnen functioneren. Ondersteuning voor Active Directory biedt it-teams zicht op gebruikers, groepen, computeraccounts en contactpersonen. Dit kan helpen met het wachtwoordherstel voor gebruikers en computers.

  • Flexibiliteit

De baas-oplossing moet schaalbare ondersteuning bieden voor de groei van de onderneming. Een juist evenwicht tussen it-bronnen en de back-upprestaties voor uiteenlopende typen data is onmisbaar.

  • Transparante tarieven

Het beschermen van bedrijfsgegevens zou niet gepaard moeten gaan met giswerk rond de kosten. Ga op zoek naar een leverancier die een duidelijke tariefstructuur hanteert en niet bekend staat om oplossingen waarbij verborgen kosten om de hoek komen kijken.

  • Betrouwbaarheid

In noodsituaties moet een organisatie een beroep kunnen doen op haar baas-oplossing om alle bedrijfsprocessen weer op de rails te krijgen. De iaas-provider moet dit zo eenvoudig mogelijk maken door te voorzien in een uitgebreide reeks van oplossingen die aansluiten op de behoeften van groeiende ondernemingen.

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”