Skip naar inhoud

Zo houd je overzicht bij beheren grote it-omgeving

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Wanneer je een grote it-infrastructuur beheert, is overzicht houden je belangrijkste uitdaging. In zo’n grote omgeving - waarin meer dan duizend apparaten - heb je meestal meerdere monitoringservers staan die data verzamelen vanuit verschillende onderdelen van de infrastructuur. Dit leidt tot een overdosis aan alerts of verschillende monitoringsoftware.

De grootste issue is dat je het overzicht verliest. Wanneer dat gebeurt, is de gezondheid van je complete infrastructuur niet meer in één oogopslag te peilen. De vraag is dus: hoe breng je data van al die verschillende apparaten en bronnen in verschillende locaties naar één centraal overzicht? 
Het antwoord lijkt simpel. Je wilt één dashboard met een overzicht van de infrastructuur, zodat je direct kunt vaststellen of er potentiële en actuele problemen zijn en wat de oorzaak daarvan is. Maar hoe bereik je dit? Met welke aspecten moet je rekening houden wanneer je aan de slag wil met een centraal monitoringoverzicht?

Je infrastructuur organiseren

“In het geval van aparte locaties met hun eigen dashboards is het handig óók een centraal highleveldashboard te hebben waar je alle locaties op kunt zien”

Het begint bij het segmenteren van je infrastructuur. Je kunt het bijvoorbeeld per regio indelen, bijvoorbeeld Duitsland, VK, VS, Mexico en Australië. Of per functiegebied: Telco, Servers, Infrastructuur, Security en Applicaties. 
Je beheert misschien alles vanaf één locatie, waarbij het logisch is een samenvatting te zien op een centraal dashboard. Wellicht heb je aparte locaties met hun eigen dashboards. In dat geval is het handig om óók een centraal highleveldashboard te hebben waar je alle locaties op kunt zien.

Maak overzicht van je businessservices

Het centrale dashboard moet super-highlevel worden. Wat betekent dat? Het hangt natuurlijk af van hoe je je netwerk segmenteert, maar je kunt het doen door onderdelen van je infrastructuur te linken aan businessservices. Bijvoorbeeld: e-mailservice, licentiesysteem, of software gebaseerde processen zijn allemaal it-services die mogelijk gemaakt worden door verschillende verbonden stukjes hardware en connectiviteit. 
Zodra je je businessservices hebt gedefinieerd, kun je de relevante onderdelen van de infrastructuur eraan toewijzen. Laat ik het voorbeeld van de e-mailservice nemen: de mailserver, de opslagservers, de switches en de internetverbinding zijn de onderdelen van je netwerk en infrastructuur die je aan de “e-mailservice” business service koppelt. Op je dashboard zie je alleen de gezondheid van de e-mailservice.
Als er een klein probleem optreedt – laten we zeggen dat een redundante mailserver prestatieproblemen heeft – komt de e-maildienst zelf niet in gevaar, omdat er fail-over-mailservers zijn. Er wordt een melding naar een teamlid gestuurd, maar er komt geen waarschuwing voor het hele team. En op het centrale dashboard blijft de dienst op groen staan.
Als er een kritisch probleem is – misschien een crash van de core switch waar alle mailgegevens doorheen gaan – dan stuurt het dashboard een waarschuwing naar het hele team en wordt de e-mailservice rood op het centrale dashboard. Wanneer dit gebeurt, klik je door naar de onderliggende componenten om te zien welk deel van de infrastructuur het probleem veroorzaakt.

Service level agreements

“Als je een overeenkomst hebt dat een bepaalde hoeveelheid bandbreedte beschikbaar is, moet je de beschikbare bandbreedte voortdurend meten en een waarschuwing geven als die te laag wordt”

Het inrichten van je infrastructuur als businessservices maakt het niet alleen makkelijk om overzicht te krijgen, maar het wordt ook eenvoudiger om service level agreements (sla’s) te beheren.
Grote bedrijven hebben vaak veel van dergelijke overeenkomsten opgesteld. Er zijn interne sla’s om ervoor te zorgen dat de it-teams aan bepaalde eisen voldoen. En er zijn de externe, of klantgerichte sla’s voor organisaties die diensten leveren aan externe belanghebbenden. Stel dat je een uptime-overeenkomst voor een bepaalde dienst hebt. In dat geval moet je voortdurend de connectiviteit met die dienst controleren en een waarschuwing geven als de dienst niet beschikbaar is. Of als je een overeenkomst hebt dat een bepaalde hoeveelheid bandbreedte beschikbaar is, moet je de beschikbare bandbreedte voortdurend meten en een waarschuwing geven als die te laag wordt.

Door je zakelijke diensten te structureren op basis van de sla’s die je moet volgen, krijg je een beter overzicht van de status van de diensten die je levert. Als er een probleem is kun je dieper graven om de hoofdoorzaak van het probleem te ontdekken en het oplossen, vóórdat de sla’s worden geschonden en je personeel moet inlichten.  

Enterprise-it monitoren

Een centraal overzicht is natuurlijk slechts één aspect van het bewaken van een grote, gedistribueerde infrastructuur. In deze gids kun je meer lezen over de uitdagingen die je tegenkomt en hoe je een monitoring-concept vanaf de basis kunt opzetten.

Lees ook:

Wat wil en wenst de ontwikkelaar?

In een krappe ict-arbeidsmarkt is het voor werkgevers interessant te weten wat er onder ontwikkelaars leeft. Bedrijven die de juiste tools bieden, hebben een streepje voor. Een internationaal onderzoek onder ruim zeventigduizend ontwikkelaars uit de Stack Overflow-community geeft inzicht in de trends. Dit rapport is bij recruiters dan ook niet onopgemerkt gebleven. Ze krijgen zo een beeld van hoe developers leren en meer kennis vergaren, welke tools ze gebruiken en waaraan ze behoefte hebben.

TNO: Europa kan tech-overmacht VS en China doorbreken

Zet vol in op de ontwikkeling van 6G, maak Gaia-X volwassen, loop voorop met edge computing en omarm open technologie. Dit zijn enkele aanbevelingen van TNO om in Europa de overheersing van Big Tech en Chinese (5G-)bedrijven te doorbreken.

Subpostmaster campaigning forces government to set up compensation scheme and make interim payments

Subpostmaster campaign group is a step closer to achieving what it was originally set up to do as government launches compensation scheme for its members who did not receive fair payouts

Advies: wacht met 3,5 GHz tot Inmarsat weg is

Het duurt waarschijnlijk tot eind 2023 voordat de 3,5-GHz-frequentieband beschikbaar komt voor openbare mobiele-communicatiediensten. Er is weliswaar veel vraag naar extra frequentieruimte, maar op de daarvoor afgesproken 3,5-GHz-band kan dat storen met noodoproepen van de lucht- en zeevaart. Het ministerie krijgt het advies te wachten totdat satellietbedrijf Inmarsat is verhuisd van het Friese Burum naar Griekenland.

Na sase komt sse (security service edge)

Security service edge (sse) is de evolutie van het sase-framework van Gartner. Door de letter ‘A’ (voor ’access) te verwijderen, wordt duidelijk dat het netwerk niet langer wordt beschouwd als onderdeel van een beveiligingsoplossing. Het is slechts het mechanisme dat de datastromen naar het security- en controleplatform transporteert.

UK tech has 2.8% gender ‘wage gap’, says Hired

The wage offered to women for tech jobs in the UK is 2.8% less than offered to male counterparts – a larger gap than in the US and Canada, says Hired

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”