Skip naar inhoud

4 praktische tips voor it-admins tegen phishing

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Als it-admin is het je taak medewerkers van goed werkende it te voorzien. Maar je bent er ook medeverantwoordelijkheid voor dat je collega's hier op een veilige manier gebruik van kunnen maken. Dat begint al aan de voorkant door medewerkers te helpen zich te wapenen tegen phishing-aanvallen.

Phishing-aanvallen zijn nog altijd de succesvolste tool voor cybercriminelen om toegang te krijgen tot (bedrijfskritische) data van een organisatie. Aan zo’n negentig procent van de digitale inbraken staat namelijk een phishingmail of social engineering-aanval aan de basis. Daarom enkele praktische tips hoe deze vorm van scam beter te bestrijden.

  • Richt een proces in voor medewerkers om phishing-e-mails te melden

Om een phishing-aanval succesvol te weerstaan, is het niet alleen verstandig medewerkers te trainen in het herkennen van deze social engineering-aanvallen. Ook is het belangrijk dat ze weten hoe ze dit soort e-mails bij jouw it-afdeling onder de aandacht kunnen brengen. Dat is belangrijk omdat it hierdoor informatie heeft om de gehele organisatie tegen dergelijke aanvallen beter te beschermen. Heeft jouw organisatie al een proces ingericht om phishing te melden? En zijn je medewerkers hiervan voldoende op de hoogte gebracht? Zo niet, merk het aan als een prioriteit.

  • Integreer security-awareness in je helpdesk-procedure

Natuurlijk is het positief als je medewerkers in staat zijn phishing-mails te herkennen en hier melding van te maken. Vervolgens is het aan jouw it-afdeling om deze te analyseren, indien nodig de e-mail in quarantaine te plaatsen en ten slotte de medewerker te bedanken voor de melding. Maak meteen van dit moment gebruik om de medewerker extra tips te geven over hoe hij phishing (nog beter) kan herkennen. Het kost je relatief weinig tijd om dit in een e-mailtemplate te zetten en deze na afhandelen van het ticket automatisch toe te sturen. En met deze eenvoudige manier van trainen, houd je de medewerkers bewust van de risico’s die phishing met zich meebrengt.

  • Vergroot bewustzijn van het bestaan van phishing binnen de organisatie

Je kunt medewerkers wijzen op de risico’s van phishing nádat ze een melding hebben gemaakt, maar waarom niet nú al? Dit kan in de vorm van een nieuwsbrief. Of beter, in de vorm van een korte video waarin je medewerkers uitlegt wat phishing is, welke vormen er zijn, ze wijst op de gevaren en duidelijk maakt waar ze op moeten letten. Met het vergroten van het bewustzijn kun je niet vroeg genoeg beginnen. Zoek hierbij de samenwerking op met je communicatieafdeling. Waar jij de vakkennis hebt, kunnen zij je helpen je boodschap goed onder woorden te brengen. Zodat deze dus ook het gewenste effect heeft. Het kan dus ook zeker geen kwaad om het eerder genoemde e-mailtemplate te laten checken.

  • Maak gebruik van e-mail-beveiligingsstandaarden om het aantal phishing-e-mails te verminderen

Je helpt medewerkers (en je organisatie) door hun bewustzijn van phishing te vergroten. Maar je helpt ze ook door het aantal phishing-e-mails in hun inbox te verlagen. Een cybercrimineel past het afzender-e-mailadres of ‘Display From‘ vaak zo aan dat het wel afwijkt van het origineel, maar je het verschil nauwelijks ziet. Zo kan hij zich voordoen als een medewerker van jouw organisatie. Maak om dit te voorkomen gebruik van drie e-mail-beveiligingsstandaarden: sender policy framework (spf), domain keys identified mail (dkim) en domain-based message authentication, reporting and conformance (dmarc). Het zijn best practises op het gebied van email-security, maar de praktijk leert dat veel organisaties dit nog niet goed hebben ingericht.

Lees ook:

Wat wil en wenst de ontwikkelaar?

In een krappe ict-arbeidsmarkt is het voor werkgevers interessant te weten wat er onder ontwikkelaars leeft. Bedrijven die de juiste tools bieden, hebben een streepje voor. Een internationaal onderzoek onder ruim zeventigduizend ontwikkelaars uit de Stack Overflow-community geeft inzicht in de trends. Dit rapport is bij recruiters dan ook niet onopgemerkt gebleven. Ze krijgen zo een beeld van hoe developers leren en meer kennis vergaren, welke tools ze gebruiken en waaraan ze behoefte hebben.

TNO: Europa kan tech-overmacht VS en China doorbreken

Zet vol in op de ontwikkeling van 6G, maak Gaia-X volwassen, loop voorop met edge computing en omarm open technologie. Dit zijn enkele aanbevelingen van TNO om in Europa de overheersing van Big Tech en Chinese (5G-)bedrijven te doorbreken.

Subpostmaster campaigning forces government to set up compensation scheme and make interim payments

Subpostmaster campaign group is a step closer to achieving what it was originally set up to do as government launches compensation scheme for its members who did not receive fair payouts

Advies: wacht met 3,5 GHz tot Inmarsat weg is

Het duurt waarschijnlijk tot eind 2023 voordat de 3,5-GHz-frequentieband beschikbaar komt voor openbare mobiele-communicatiediensten. Er is weliswaar veel vraag naar extra frequentieruimte, maar op de daarvoor afgesproken 3,5-GHz-band kan dat storen met noodoproepen van de lucht- en zeevaart. Het ministerie krijgt het advies te wachten totdat satellietbedrijf Inmarsat is verhuisd van het Friese Burum naar Griekenland.

Na sase komt sse (security service edge)

Security service edge (sse) is de evolutie van het sase-framework van Gartner. Door de letter ‘A’ (voor ’access) te verwijderen, wordt duidelijk dat het netwerk niet langer wordt beschouwd als onderdeel van een beveiligingsoplossing. Het is slechts het mechanisme dat de datastromen naar het security- en controleplatform transporteert.

UK tech has 2.8% gender ‘wage gap’, says Hired

The wage offered to women for tech jobs in the UK is 2.8% less than offered to male counterparts – a larger gap than in the US and Canada, says Hired

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”