Dat vraagt natuurlijk een andere manier van denken, ook wat de netwerkinfrastructuur betreft. Als je jouw werknemers de kans wil bieden om zonder impact of risico thuis te werken, dan moet in eerste instantie de basis(infrastructuur) voor telewerken stevig zijn – nog voordat jouw werknemers nog maar aan de inrichting van het ‘thuiskantoor’ gaan denken.
Hier drie elementen waarmee je rekening moet houden.
- Connectiviteit en toegang (aan de edge) is cruciaal
Nu het thuiskantoor van de medewerkers een permanente werkplek wordt, mag je niet meer vertrouwen op de thuisnetwerkoplossingen en netwerkapparatuur die eerder geschikt zijn voor gebruik door particulieren. Die kunnen immers problemen veroorzaken die een grote en reële bedreiging vormen voor de productiviteit van werknemers en voor de bedrijfscontinuïteit.
Om als een volwaardige werkplek door te gaan, moeten werknemers thuis op dezelfde manier – lees: op hetzelfde hoge niveau – verbinding kunnen maken met de bedrijfsserver en toegang hebben tot dezelfde netwerkfunctionaliteit en -toepassingen als op kantoor. Dat betekent dat je een manier moet vinden om jouw bedrijfsinfrastructuur uit te breiden naar de ‘edge’ van het netwerk, waar jouw werknemers verbinding maken. Je zal dus onder meer op zoek moeten gaan naar oplossingen voor remote access met snelle, betrouwbare netwerkprestaties. Zoals op kantoor. Via een ingebouwde gebruikerspolicy zullen deze aan bepaalde netwerktaken prioriteit moeten kunnen geven om ‘filevorming’ op de beschikbare bandbreedte te voorkomen zodat werknemers veilig verbinding kunnen maken met het bedrijfsnetwerk en de voor hen belangrijke toepassingen.
Bijkomende vereiste: hou het eenvoudig. Overweeg daarom plug-and-play-opties, omdat deze de installatie voor werknemers gemakkelijker maken, zonder te veel druk op jouw it-team.
- Netwerkbeveiliging wordt complexer dan ooit
Misschien wel het belangrijkste aandachtspunt: de netwerkbeveiliging. Dat thuiswerken op dat vlak complicaties met zich meebrengt, werd tijdens de eerste lockdown snel duidelijk. Een van de redenen is dat it-teams niet langer meer de volledige controle hebben over welke toestellen de werknemers thuis gebruiken. En welke risico’s ze thuis nemen. Laten ze bijvoorbeeld kinderen een spelletje downloaden op die toestellen, of bezoeken ze minder veilige websites (die uw it-team op het werk blokkeert)? Doordat er plots een groot aantal onbeheerde toestellen regelmatig connecteren met het bedrijfsnetwerk (aan de rand) krijgen organisaties te maken met een veel groter aanvalsoppervlak. Zonder goed overzicht.
Je moet dus een manier vinden om enerzijds de zichtbaarheid en anderzijds de controle te vergroten – zonder de werkload voor jouw it-team te verhogen. Want het beveiligen en monitoren van eindgebruikers en hun toestel in een hybride werkplekmodel, kost immers tijd die it-teams niet hebben. Om de beveiliging efficiënt te organiseren zijn automatisering en zero-trust-beveiligingsmodellen de enige werkbare oplossing. Met realtime-monitoring kunnen it-teams inbreuken op het netwerk detecteren, voorkomen, isoleren en stoppen. Idealiter uiteraard voordat ze plaatsvinden. Automatisatie via een indeling op basis van type toestel, netwerkvingerafdruk en dynamische segmentatie zorgen voor een betrouwbare en beter te beheren controle.
Maar jouw werknemers moeten er zich ook van bewust zijn dat elke verstoring grote gevolgen kan hebben voor de beveiliging. En de impact van bedreigingen kunnen verergeren. Als jij, samen met jouw it-team, er niet in slaagt om afdoende oplossingen voor telewerken te bieden, zullen werknemers op zoek gaan naar alternatieven en mogelijk zelf tools en apps van twijfelachtige herkomst downloaden en installeren.
- Organisaties moeten de volledige verantwoordelijkheid nemen voor de thuiswerkervaring van hun werknemers
Een hybride werkplekmodel kan alleen echt succesvol zijn als de werkervaring thuis hetzelfde is als op kantoor. De kwaliteit van de netwerkervaring is daarbij cruciaal.
Toch zijn de netwerkprestaties en het aanbod digitale tools niet het enige om thuis tevreden werknemers te krijgen. Als dat thuiskantoor echt een permanent deel van de werkplek wordt, moet je een meer holistische benadering volgen. Welke andere voordelen missen werknemers ze thuiswerken? Tot welke hulpmiddelen en toestellen hebben zij thuis geen toegang? Welke aspecten van de werknemerservaring zouden hen ervan weerhouden het thuiskantoor als een levensvatbaar alternatief te zien – en kunnen we die aanpakken? Dit zijn allemaal vragen die organisaties zich moeten stellen als ze het thuiskantoor met succes in hun langetermijnstrategie willen integreren. Dit betekent dat je – in een hybride werkplekmodel – verantwoordelijk bent voor factoren zoals comfort en ergonomie, en aanvullende apparatuur zoals headsets, monitoren, printers, die vroeger grotendeels aan de werknemers werden overgelaten.
Wat brengt de toekomst?
De waarheid is dat niemand dat weet. 2020 heeft ons laten zien dat het snel kan veranderen. Als organisatie moet je voorbereid zijn om gepast te reageren. Want, wat als jouwwerknemers het thuiswerken beu worden? Of wat als co-workingplekken zich doorzetten, zoals voor de pandemie?
In beide gevallen bieden flexibele netwerktechnologieën zoals remote access points een oplossing met weinig risico’s om thuiswerkers te ondersteunen wanneer dat nodig is. Ze bieden eenvoudige toegang en zijn bijvoorbeeld eenvoudig uit te schakelen, wat meer controle en zichtbaarheid biedt en tegelijkertijd een consistente, veilige ervaring garandeert.
Op langere termijn zal je moeten opteren voor de bouw van een flexibel netwerk dat is op te schalen wanneer nodig. Zo betaal je alleen voor de connectiviteit die je op een bepaald moment nodig hebt. Dit netwerk zal tevens het opnieuw ontworpen – zeg maar uitgevonden – fysieke kantoor moeten ondersteunen om een succesvolle hybride werkplek te creëren.