Skip naar inhoud

Dit is waarom mkb een it-specialist nodig heeft

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Wie tegenwoordig in een stoptrein stapt kan zich nauwelijks voorstellen dat alle coupés een paar jaar geleden nog van asbakken waren voorzien. Op eenzelfde manier is het tegenwoordig bijna ondenkbaar dat het midden- en kleinbedrijf geen gespecialiseerde it’er in dienst heeft.

Toch zijn er nog steeds bedrijven die ‘computer gerelateerde zaken’ door een collega laten doen ‘die dat er graag bij doet’. De noodzaak om gedegen it-kennis beschikbaar te hebben, wordt onderschat. It is geen bijzaak, maar een voor je bedrijf noodzakelijke expertise. Hieronder vier redenen waarom het inhuren van it-expertise slimmer is dan het zelf te regelen, en al helemaal als je daar de mensen of middelen niet voor in huis hebt.

Neus

“Zolang als alles naar behoren ‘draait’ is er geen directe noodzaak tot actie”
  • Blinde vlek is de vijand van de bedrijfscontinuïteit

Het gevaar van een niet-gespecialiseerde it’er binnen een bedrijf is dat er een ‘blinde vlek’ kan ontstaan. Zolang als alles naar behoren ‘draait’ is er geen directe noodzaak tot actie, of om net iets verder te kijken dan de bekende neus lang is. Maar oriënteert deze persoon zich wel voldoende op alle ontwikkelingen, is hij op de hoogte van vendor lock-in en hoe zit het met het onderhoud na de garantieperiode?
Een it-expert heeft deze kennis in huis en houdt deze bij. Deze expert maakt ook onderscheid tussen wat qua vervanging of uitbreiding noodzakelijk is en wat nog even kan wachten. De service voor bedrijfskritische apparatuur bij de fabrikant onderbrengen? Slim, zeker doen. Apparatuur waarvan het bedrijf minder afhankelijk is? Waarschijnlijk is het interessanter het onderhoud daarvan uit te besteden. Een ingehuurde it’er adviseert je daarover. Voor hem/haar ben jij een klant en gaat daarom een relatie met jouw bedrijf aan. Klant is immers koning. Voor iemand die it er ‘even bij doet’, ligt dat anders.

  • Je hebt Office 365, maar gebruik je het ook?

Office 365 is een goed voorbeeld van een softwarepakket waar veel bedrijven niet omheen kunnen. Microsoft levert software als een servicepakket op maat aan consumenten of ondernemingen. De installatie is vrij gemakkelijk. Of lijkt dat maar zo? Want met het simpelweg beschikbaar maken van de software ben je er niet. Zonder verdere uitleg zie je snel de handige functionaliteiten van Office 365 over het hoofd.
Een parttime-it’er is niet volledig op de hoogte is van verschillende opties binnen Outlook, of niet weet wat er precies mogelijk is binnen Teams en de synchronisatie met andere toepassingen. Grote kans dat je mogelijkheden mist. Je hebt dan de sleutels in handen voor een Ferrari, waarmee je vervolgens alleen binnen de bebouwde kom rijdt.

  • Cybersecurity wordt belangrijker én moeilijker

In 2020 verschoof de aandacht van criminelen van de tastbare wereld naar internet. Volgens de politie steeg het aantal geregistreerde cybermisdaden met 127 procent. Deze ruime verdubbeling is deels te verklaren door thuiswerken: organisaties hebben minder grip op cybersecurity als alle werknemers gebruik maken van andere (thuis)netwerken. Zonder it-expert kunnen vpn-verbindingen hocuspocus zijn en is het lastig je medewerkers te scholen op het gebied van bijvoorbeeld phishing-e-mails.
ICT Magazine noemde malware en datalekken binnen it onlangs ‘de grootste uitdaging van 2021’. Daarvan wil je niet dat het de verantwoordelijkheid is van iemand die er eigenlijk niet helemaal verantwoordelijk voor is. Om een veilige digitale omgeving voor je bedrijf te bouwen, waar je medewerkers zonder zorgen op werken, heb je simpelweg specialisme nodig.

  • Innoveren en de concurrentie voorblijven of de boot missen?

Misschien wel de grootste uitdaging aan het ontbreken van een it-expert, is de snelheid waarmee innovaties elkaar opvolgen. Telkens als je denkt alles onder controle te hebben, staat de volgende baanbrekende technologie voor de deur. Dan moet je kiezen: óf jouw medewerker schoolt zich om en steekt een deel van zijn kostbare tijd in (online-)it-cursussen, óf je laat noodgedwongen de innovatie aan je voorbijgaan en ziet met lede ogen toe hoe de concurrenten er wél gebruik van maken.
Het inzetten van gespecialiseerde kennis en expertise op bijvoorbeeld de mogelijkheden van cloud-omgevingen is geen onnodige luxe. Dan wil je graag gebruik maken van een partner die je helpt, naast je staat en de relatie boven alles stelt. Een partner die je medewerkers kan scholen en naast je blijft staan tot jullie beiden tevreden zijn over het resultaat. Hoe zorg je ervoor dat jij je kan blijven focussen op je kerntaken van je bedrijf en de concurrentie een stap voor blijft?

Geen eindige reeks

Deze vier redenen om it te erkennen als specialisme zijn geen eindige reeks. Ook voor de installatie van voice over ip (voip)-telefonie is het prettiger iemand bij de arm te nemen die zoiets vaker heeft gedaan. Om te concurreren, moet je als organisatie veilig werken en het optimale uit je beschikbare tools halen.
Het getuigt van focus en common sense om te erkennen dat je daar je eigen medewerkers niet voor wilt inzetten. Want die zijn met de business bezig. Maar als innovatie binnen jouw branche noodzakelijke is vanwege de concurrentiepositie dan is het tijd om achter je oren te krabben en het gesprek aan te gaan met een op het mkb gespecialiseerde ondersteunende partij. De technologie gaat harder vooruit dan de kennis die je naast je werk opdoet. Deze kennis inhuren is dan de beste optie.

Lees ook:

Wat wil en wenst de ontwikkelaar?

In een krappe ict-arbeidsmarkt is het voor werkgevers interessant te weten wat er onder ontwikkelaars leeft. Bedrijven die de juiste tools bieden, hebben een streepje voor. Een internationaal onderzoek onder ruim zeventigduizend ontwikkelaars uit de Stack Overflow-community geeft inzicht in de trends. Dit rapport is bij recruiters dan ook niet onopgemerkt gebleven. Ze krijgen zo een beeld van hoe developers leren en meer kennis vergaren, welke tools ze gebruiken en waaraan ze behoefte hebben.

TNO: Europa kan tech-overmacht VS en China doorbreken

Zet vol in op de ontwikkeling van 6G, maak Gaia-X volwassen, loop voorop met edge computing en omarm open technologie. Dit zijn enkele aanbevelingen van TNO om in Europa de overheersing van Big Tech en Chinese (5G-)bedrijven te doorbreken.

Subpostmaster campaigning forces government to set up compensation scheme and make interim payments

Subpostmaster campaign group is a step closer to achieving what it was originally set up to do as government launches compensation scheme for its members who did not receive fair payouts

Advies: wacht met 3,5 GHz tot Inmarsat weg is

Het duurt waarschijnlijk tot eind 2023 voordat de 3,5-GHz-frequentieband beschikbaar komt voor openbare mobiele-communicatiediensten. Er is weliswaar veel vraag naar extra frequentieruimte, maar op de daarvoor afgesproken 3,5-GHz-band kan dat storen met noodoproepen van de lucht- en zeevaart. Het ministerie krijgt het advies te wachten totdat satellietbedrijf Inmarsat is verhuisd van het Friese Burum naar Griekenland.

Na sase komt sse (security service edge)

Security service edge (sse) is de evolutie van het sase-framework van Gartner. Door de letter ‘A’ (voor ’access) te verwijderen, wordt duidelijk dat het netwerk niet langer wordt beschouwd als onderdeel van een beveiligingsoplossing. Het is slechts het mechanisme dat de datastromen naar het security- en controleplatform transporteert.

UK tech has 2.8% gender ‘wage gap’, says Hired

The wage offered to women for tech jobs in the UK is 2.8% less than offered to male counterparts – a larger gap than in the US and Canada, says Hired

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”