Skip naar inhoud

Prorail maakt vaart met zelfsturende trein

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Spoorbeheerder Prorail hoopt snel verder te digitaliseren en innoveren om de capaciteit op het spoor te vergroten. Als een van de speerpunten noemt de organisatie de inzet van zelfsturende treinen. De efficiëntieslag is nodig doordat de vraag naar vervoer per spoor de komende jaren snel toeneemt. En dus adviseert het bedrijf de kabinetsinformateur te investeren in innovatie.

Prorail-topman John Voppen doet zijn aanbeveling in een brief (pdf) aan Mariëtte Hamer, de informateur die de wensen uit politiek en maatschappij verzamelt en op basis daarvan een advies opstelt over een nieuw te vormen kabinet. Voppen schrijft dat Prorail een bijdrage wil leveren aan maatschappelijke vraagstukken, zoals economisch herstel, woningbouw en klimaat.

Het is niet voor het eerst dat Prorail aandacht vraagt voor autonoom rijdend spoorvervoer. In het verleden deed het bedrijf meermaals tests met zelfsturende treinen, bijvoorbeeld in Groningen met een personentrein en op de Betuweroute met een goederentrein. Deze studies moesten uitsluitsel geven over de punctualiteit, veiligheid en mogelijke frequentie waarmee treinen kunnen rijden. Ook leverden de proeven inzicht in de duurzaamheid en gevolgen voor machinist en reiziger.

ATO

Het voordeel van het zogeheten Automatic Train Operation (ATO)-systeem is dat treinen dichter op elkaar en energiezuiniger kunnen rijden. Het systeem is te vergelijken met cruisecontrol, waarbij de regie nog altijd in handen is van een machinist. Toch besloot de NS bij de tests van 2018 niet mee te doen in verband met weerstand vanuit de vakbonden. Die waren destijds bezorgd dat autonoom-rijdende treinen het werk van machinisten ondergraven.

Behalve de automatisch bestuurde treinen hoopt Prorail dat een volgend kabinet brood ziet in energievoorziening via systeemtractie. Daarbij worden met minder energieverbruik meer treinen van stroom voorzien om te rijden.

Prorail autonoom rijden test

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”