Zum Inhalt springen

Prorail maakt vaart met zelfsturende trein

Möchten Sie diesen Beitrag weiterempfehlen? Dies kann über:

Spoorbeheerder Prorail hoopt snel verder te digitaliseren en innoveren om de capaciteit op het spoor te vergroten. Als een van de speerpunten noemt de organisatie de inzet van zelfsturende treinen. De efficiëntieslag is nodig doordat de vraag naar vervoer per spoor de komende jaren snel toeneemt. En dus adviseert het bedrijf de kabinetsinformateur te investeren in innovatie.

Prorail-topman John Voppen doet zijn aanbeveling in een brief (pdf) aan Mariëtte Hamer, de informateur die de wensen uit politiek en maatschappij verzamelt en op basis daarvan een advies opstelt over een nieuw te vormen kabinet. Voppen schrijft dat Prorail een bijdrage wil leveren aan maatschappelijke vraagstukken, zoals economisch herstel, woningbouw en klimaat.

Het is niet voor het eerst dat Prorail aandacht vraagt voor autonoom rijdend spoorvervoer. In het verleden deed het bedrijf meermaals tests met zelfsturende treinen, bijvoorbeeld in Groningen met een personentrein en op de Betuweroute met een goederentrein. Deze studies moesten uitsluitsel geven over de punctualiteit, veiligheid en mogelijke frequentie waarmee treinen kunnen rijden. Ook leverden de proeven inzicht in de duurzaamheid en gevolgen voor machinist en reiziger.

ATO

Het voordeel van het zogeheten Automatic Train Operation (ATO)-systeem is dat treinen dichter op elkaar en energiezuiniger kunnen rijden. Het systeem is te vergelijken met cruisecontrol, waarbij de regie nog altijd in handen is van een machinist. Toch besloot de NS bij de tests van 2018 niet mee te doen in verband met weerstand vanuit de vakbonden. Die waren destijds bezorgd dat autonoom-rijdende treinen het werk van machinisten ondergraven.

Behalve de automatisch bestuurde treinen hoopt Prorail dat een volgend kabinet brood ziet in energievoorziening via systeemtractie. Daarbij worden met minder energieverbruik meer treinen van stroom voorzien om te rijden.

Prorail autonoom rijden test

Lesen Sie auch:

Subpostmaster campaigning forces government to set up compensation scheme and make interim payments

Subpostmaster campaign group is a step closer to achieving what it was originally set up to do as government launches compensation scheme for its members who did not receive fair payouts

UK tech has 2.8% gender ‘wage gap’, says Hired

The wage offered to women for tech jobs in the UK is 2.8% less than offered to male counterparts – a larger gap than in the US and Canada, says Hired

Government won’t regulate on professional cyber standards

The government has elected not to proceed with regulatory intervention to embed standards and pathways across the cyber profession

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Hydrogen’s promise: How fuel cells might power lower-carbon datacentres

Could UK datacentre operators soon adopt emerging hydrogen technologies to reach expanding energy and emissions requirements?

Google Cloud expands European presence with opening of Madrid region

Public cloud giant Google is continuing to build out its datacentre footprint across Europe with the opening of its latest region in Madrid, Spain

Möchten Sie diesen Beitrag weiterempfehlen? Dies kann über:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”