Skip naar inhoud

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Steeds meer organisaties stappen af van individuele artificiële intelligentie (ai)-oplossingen en kiezen ervoor om deze tools te integreren in één cloudplatform. Hierdoor zijn er bredere toepassingen mogelijk en is het makkelijker om kunstmatige intelligentie-oplossingen op te schalen.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Dit blijkt uit onderzoek door het Duitse onderzoeksbureau Heute und Morgen in opdracht van it-dienstverlener Adesso. De belangrijkste conclusie is dat bedrijven afscheid nemen van individuele ai-oplossingen en er een overstap gaande is naar cloudgebaseerde ai-platformen. ‘Deze bieden namelijk een toekomstzeker fundament en zijn daarnaast flexibel schaalbaar, zowel in verwerkingskracht als in het toevoegen van ai-modules voor nieuwe toepassingen, zoals de verwerking van beeld, audio, video en tekst’, aldus de rapporteurs.Kijkend naar de cloud zien managers vooral voordelen wat betreft de kosten, doordat er minder in de eigen infrastructuur hoeft te worden geïnvesteerd. Een ander voordeel van de cloud is volgens hen dat bedrijven de beschikking krijgen tot apps die al deels geconfigureerd zijn, 86 procent van de it-beslissers noemt dit het belangrijkste voordeel. Toch is het niet allemaal hosanna, 66 procent maakt zich namelijk  zorgen om de databeschermingsgaranties die cloudleveranciers bieden, zij noemen deze ‘niet erg overtuigend.’

Crm is ‘favoriete’ ai-tool

Hoewel kunstmatige intelligentie voor verschillende bedrijfsaspecten kan worden ingezet, zijn customer relationship management (crm)-applicaties favoriet. Bijna de helft, 46 procent, geeft aan dat ze al ai hebben geïmplementeerd in hun crm-systemen. Chatbots zijn hierbij vaak de eerste stap. Ook de ondervraagde eindgebruikers (60 procent) zijn over deze tool te spreken, al wensen ze voor serieuze zaken (zoals het openen van een bankrekening) nog wel contact te houden met ‘echte’ mensen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”