Skip naar inhoud

GGD ging plat door aanvallen op DigiD-leverancier

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

De storing waardoor websites van de GGD eerder niet bereikbaar waren, is veroorzaakt door meerdere aanvallen op een leverancier van de GGD. Het gaat om de maker van de koppeling waarmee met DigiD kan worden ingelogd op de GGD-websites. Inmiddels zijn de websites weer bereikbaar. De getroffen partij riep de hulp in van de Nationale Beheerorganisatie Internet Providers (NBIP).

Een woordvoerder van GGD-koepelorganisatie Ghor meldt dat de aanbieder van die DigiD-koppeling binnen 24 uur drie DDoS-aanvallen te verwerken kreeg. Ze wil de naam van die partij niet noemen, ‘Dat hebben we samen zo afgesproken.’

Door de DDoS-aanvallen kon er op verschillende GGD-sites niet worden ingelogd met DigiD. Zoals op de website Coronatest.nl. Daardoor konden mensen niet online een afspraak maken voor een test of vaccinatie of uitslagen inzien. De GGD’s moesten teruggrijpen op hun call-centers om mensen telefonisch op de hoogte stellen van uitslagen, of om afspraken te maken.
De GGD’s hebben een vermoeden uit welke hoek de aanval komt, maar willen daar verder nog niets over kwijt.
 

NaWas

De DDoS-aanvallen zijn gepareerd met hulp van de stichting NBIP. Zij levert een technische infrastructuur om internetverkeer te schonen van kwaadaardige bestanden en leiden verkeer om als er sprake is van een DDoS-aanval.

Algemeen directeur Octavia de Weerdt laat weten dat de getroffen leverancier eerst met een eigen oplossing de DDoS-aanvallen wilde aanpakken. Toen dat niet werkte is NBIP om hulp gevraagd.  ‘We zien vaker dat partijen aankloppen als aanvallen te groot of te complex worden. We zijn natuurlijk blij dat we deze DDoS-aanvallen gemitigeerd hebben, maar we zijn ook realistisch. Het kan bij ons ook voorkomen dat we een keer iets zien dat we niet kennen. Honderd procent garantie bestaat niet’ volgens De Weerdt.

Ze wijst op de risico’s in ‘de keten’ nu steeds meer partijen hun systemen met elkaar verbinden en sluit niet uit dat de DDoS-aanvallen bij een leverancier van de leverancier is begonnen. ‘Dat zal nog onderzocht moeten worden.’ In april waarschuwde haar organisatie nog dat DDoS-aanvallen aan kracht en complexiteit toenemen en steeds langer duren.

Datalek

Het is niet de eerste keer dat de GGD’s tijdens de coronapandemie te maken hebben met beveiligingsproblemen. Eerder werd onder meer privacygevoelige data gestolen doordat systemen onvoldoende beveiligd waren. Medewerkers die onvoldoende waren gescreend konden via een PDF-functie allerlei gegevens exporteren en stelen.

Voor zover bekend zijn er bij de DDoS-aanvallen geen gegevens buitgemaakt.

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”