Data delen moet verkeer veilig maken

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) start een nieuw project dat het wegverkeer veiliger moet maken. Onder de naam Safety Priority Services (SPS) wordt met ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom samengewerkt om data te delen en daarmee het aantal veiligheidsmeldingen in navigatiesystemen op te voeren.

‘Als eerste Europese land is het straks in Nederland mogelijk dat je auto of navigatiesysteem je waarschuwt bij een naderend voertuig met zwaailicht en sirene’, schrijft I&W. De melding geeft aan welk voertuig eraan komt en van welke kant. Eerst geldt dit alleen voor ambulances, later dit jaar ook voor andere voertuigen.

Bestuurders worden verder gewaarschuwd volgens een door de overheid afgesproken criteria, ‘zodat deze niet onnodig afleidt’. Dit gebeurt als ze in de buurt komen van onverwachte en potentieel gevaarlijke situaties (zie kader) .

Ook krijgen ze informatie over zaken zoals de geldende maximale snelheid. Op termijn wordt gekeken of het routeadvies van navigatiediensten rekening kan houden met mogelijk verkeersonveilige situaties en bijvoorbeeld schoolzones kan vermijden.

Meldingen volgens EU-regels

• Spookrijders
• Filestaart
• Obstakels op de weg
• Wegwerkzaamheden
• Een ongeval
• (Tijdelijk) glad wegdek
• Ongewoon weer, zoals een harde hagelbui
• Afgesloten rijstroken (‘rode kruizen’)
• Weginspecteurs langs de weg of andere nood- en hulpdiensten

Datakwaliteit

“De zes partijen zullen feedback geven op de kwaliteit van de NDW-data”

Met Safety Priority Services sorteert Nederland voor op Europese wet- en regelgeving die in 2025 van kracht wordt. Het is de bedoeling dat de betrokken bedrijven kennis en ervaring opdoen met het ‘prioriteren, vormgeven en doorgeven’ van verkeersveiligheidswaarschuwingen.

In de samenwerking combineren de zes bedrijven hun eigen data met die van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). De data van de bedrijven zelf zorgt dat systemen weten waar bijvoorbeeld langzaam rijdend verkeer is (filestaart) of waar weginspecteurs rijden of staan.

De data van het NDW is voor iedereen toegankelijk. De zes partijen zullen feedback geven op de kwaliteit van de NDW-data, zodat deze waar nodig kan worden verbeterd. Ook zijn er afspraken gemaakt over de vorm van de waarschuwingen, zodat de bestuurder tijdens een melding geen handelingen hoeft te verrichten en de handen aan het stuur kan houde

Privacy

I&W: ‘De privacy van de bestuurder wordt uiteraard gewaarborgd’. De zes aangesloten leveranciers vragen aan hun gebruikers of de informatie mag worden gedeeld ‘ten behoeve van de verkeersveiligheid’. Als de gebruiker akkoord is, worden de data volledig geanonimiseerd en via een beveiligde verbinding met de andere partijen gedeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt artificiële intelligentie en machine learning om spam te verminderen. Bekijk hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Hoe ontsluiten data iedereen klaarstoomt voor succes

Waar bedrijven vroeger transformatieplannen voor een periode van drie jaar maakten, veranderen technologische innovaties en klantverwachtingen tegenwoordig veel sneller. Alles wat bedrijven doen, moet worden gedreven door flexibiliteit, wendbaarheid en klantgerichtheid. Digitaal transformeren omvat alles. Van het verbinden met en het bedienen van klanten, tot het bouwen van de juiste data-architectuur, tot het verankeren van een open datacultuur in hun organisatie. Digitaal transformeren omvat ook het trainen van hun personeel om data effectief en transparant te delen en te benutten. Dit artikel is het tweede deel van een drieluik waarbij wordt gekeken naar de veranderende rol van cio’s.

Lees verder

Fujitsu maakt Nürburgring veiliger met ai

Het Japanse Fujitsu gaat intelligente camera’s installeren op de Nürburgring. De camera’s maken gebruik van artificiële intelligentie (ai)-analyse om zowel de baanverantwoordelijkheden als de racepiloten te verwittigen als er calamiteiten gebeuren.

Lees verder

De façade van ‘datagedreven’ organisaties

Datagedreven werken. Het leeuwendeel van de organisaties geeft aan dat ze dit al doen. In de praktijk kom je ze echter nog niet vaak tegen. Om een ​​datagedreven organisatie te zijn, is namelijk meer nodig dan alleen geweldige technologie en goede data.

Lees verder
U bent helemaal bij, dit was het laatste bericht.
  • Tags

  • Categorieën

  • Archieven

  • Naar de inhoud springen