Fujitsu maakt Nürburgring veiliger met ai

Het Japanse Fujitsu gaat intelligente camera’s installeren op de Nürburgring. De camera’s maken gebruik van artificiële intelligentie (ai)-analyse om zowel de baanverantwoordelijkheden als de racepiloten te verwittigen als er calamiteiten gebeuren.

Het systeem wordt in eerste instantie ingezet op 2,8 km van het legendarische Nordschleife-circuit, waar vroeger alleen radiocontact met de marshals voor de veiligheid zorgde. Als de ai-analyse een potentieel probleem detecteert, worden automatisch relevante boodschappen naar verantwoordelijken gestuurd en wordt het aankomende verkeer via de displays langs de baan gewaarschuwd. In totaal zal er een honderdtal camera’s geïnstalleerd worden via glasvezelverbindingen.
Fujitsu blijft het systeem verder ontwikkelen en leert het voertuigen te herkennen en de verschillende delen van het circuit en de directe omgeving te identificeren, waaronder grind, gras en vangrails. De ai-oplossing wordt ook getraind om onregelmatigheden op de weg te detecteren, zoals olie, vuil of puin en om te gaan met weersomstandigheden zoals regen of schaduwen.

De iconische Nordschleife is het beroemdste van de twee racecircuits op de Nürburgring. In tegenstelling tot het grand-prix-circuit is het nog niet uitgerust met camera’s. De in totaal 20,8 kilometer lange Nordschleife telt in totaal 73 bochten, waaronder blinde bochten, afdalingen en grote hoogteverschillen en wordt daarom door velen beschouwd als een van de meest uitdagende ter wereld. In het verleden vertrouwden de ‘race marshals’ bij een incident, zoals een voertuig dat van de baan raakte, op radiocommunicatie om beslissingen te nemen. Dit maakte het vaak moeilijk om problemen snel te beoordelen en erop te reageren, zeker met soms honderden voertuigen tegelijk op de baan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses artificial intelligence and machine learning to reduce spam. See how your comment data is processed.

Related posts

De voor- en nadelen van kunstmatige intelligentie onder de loep: van machine learning tot GPT!

Kunstmatige intelligentie (A.I.) is een technologie die steeds verder ontwikkeld wordt en die steeds meer gebruikt wordt in allerlei soorten industrieën. A.I. biedt enorme mogelijkheden om processen te automatiseren en te verbeteren, en om nieuwe manieren te vinden om problemen op te lossen. Hoewel A.I. en machine learning enorme voordelen kunnen bieden, is het belangrijk om te erkennen dat er ook bezorgdheid bestaat over de mogelijke gevolgen van deze technologieën, zoals werkloosheid en discriminatie. Overheden kunnen helpen om ervoor te zorgen dat A.I. op verantwoorde wijze wordt ontwikkeld en gebruikt, en mensen kunnen hun eigen kennis over A.I. vergroten door opleidingsprogramma’s te volgen en het gesprek aan te gaan met experts op het gebied van A.I.

Read more

Data delen moet verkeer veilig maken

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) start een nieuw project dat het wegverkeer veiliger moet maken. Onder de naam Safety Priority Services (SPS) wordt met ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom samengewerkt om data te delen en daarmee het aantal veiligheidsmeldingen in navigatiesystemen op te voeren.

Read more

Hoe ontsluiten data iedereen klaarstoomt voor succes

Waar bedrijven vroeger transformatieplannen voor een periode van drie jaar maakten, veranderen technologische innovaties en klantverwachtingen tegenwoordig veel sneller. Alles wat bedrijven doen, moet worden gedreven door flexibiliteit, wendbaarheid en klantgerichtheid. Digitaal transformeren omvat alles. Van het verbinden met en het bedienen van klanten, tot het bouwen van de juiste data-architectuur, tot het verankeren van een open datacultuur in hun organisatie. Digitaal transformeren omvat ook het trainen van hun personeel om data effectief en transparant te delen en te benutten. Dit artikel is het tweede deel van een drieluik waarbij wordt gekeken naar de veranderende rol van cio’s.

Read more
You are all caught up, this was the last message.
  • Tags

  • Categories

  • Archives

  • Skip to content