Nederland staat overigens bekend om zijn hoge mate van verbondenheid. Ook in 2020 kwam Nederland uit de bus als het best verbonden land, volgens het DHL Global Connectedness-rapport. Het Nederlandse mkb profiteert van deze goede infrastructuur.
Covid-19 heeft veel organisatie doen inzien dat digitale kanalen belangrijk zijn. Volgens recent onderzoek van onderzoeksbureau October is financiering van it-projecten de hoogste prioriteit van het Nederlandse mkb. Investeren in digitale veiligheid zou daarbij ook hoog op de agenda moeten staan, al zijn de afwegingen begrijpelijk. 2021 begon als een jaar in lockdown en de economische onzekerheid maakt dat bedrijven voorzichtig zijn met investeren. Voor veel kleinere bedrijven ligt de nadruk op overleven.
Maar de plotselinge overgang naar een online-omgeving brengt ook risico’s met zich mee.
Veilige aanwezigheid
Een van de belangrijkste aspecten van digitale veiligheid is een veilige aanwezigheid op het web. Ondanks de trend dat veel kleine ondernemers zich kunnen aansluiten bij een aantal nog steeds groeiende platformen, bijvoorbeeld in de horeca, retail en mode, kiezen ook anno 2021 veel beginnende bedrijven voor een eigen beheerde website, vaak met bestel- en betaalmogelijkheden.
Online-betalingen nemen toe en verplaatsen zich van de kassa naar de online-winkelmanden. In 2020 werden er 890 miljoen transacties via iDeal verricht, ruim een derde meer dan in 2019. Meer betalingen maar meer webshops in 2020, met een toename van meer dan twintig procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Een goed werkende en mooi ontworpen website is vaak de eerste en belangrijkste stap naar digitale transformatie, maar vormt zeker als er contact- en betaalgegevens worden verwerkt, een gewilde poort voor hackers.
Onderzoekers van telecomgigant Verizon stellen dat 43 procent van alle online-aanvallen plaatsheeft via webapplicaties. Het NSCS bevestigde afgelopen jaar dat ook ddos-aanvallen, een veelgebruikte manier om webverkeer te verstoren, in Nederland exponentieel aan het toenemen is, met name in de vitale sectoren. Criminelen maken handig gebruik van kwetsbare digitale beveiliging van het mkb en richten hun pijlen dan ook vaker daar op dan op grotere organisaties, aldus onderzoekers van SIDN en MKB Nederland.
Bekommeren
Beschermingsmogelijkheden zijn er in overvloed, maar waar te beginnen? Het gros van de hardwerkende ondernemers heeft geen directe middelen om zich al te veel om de webveiligheid te bekommeren, laat staan er veel budget voor vrij te maken in economisch onzekere tijden. Een logische eerste stap is om de meest kwetsbare ingangen te beveiligen met behulp van oplossingen die al het webverkeer overzien tegen een aangenaam tarief. Het mkb is toe aan laagdrempelige veiligheidstools die zoveel mogelijk it-complexiteit uit handen nemen. Het is dan ook niet voor niets dat koepelorganisaties zoals Thuiswinkel.org en Webwinkelkeur online-veiligheid hoog op de agenda hebben staan en online-handelaars hierbij willen helpen.
Maar ondanks goede initiatieven uit de markt, zullen hackers de aanval blijven inzetten, hoe klein een bedrijf ook is. Een secure sockets layer (ssl)-certificaat – met een slotje in de browser die een webpagina als veilig bestempelt – is niet voldoende voor de risico’s die de digitale economie met zich meebrengt. Het is dus aan de ondernemers zelf om veiligheid zo snel mogelijke te omarmen. De zoektocht naar een laagdrempelige oplossing is een eerste stap die de meest belangrijke zorgen uit handen neemt.