‘Als eerste Europese land is het straks in Nederland mogelijk dat je auto of navigatiesysteem je waarschuwt bij een naderend voertuig met zwaailicht en sirene’, schrijft I&W. De melding geeft aan welk voertuig eraan komt en van welke kant. Eerst geldt dit alleen voor ambulances, later dit jaar ook voor andere voertuigen.
Bestuurders worden verder gewaarschuwd volgens een door de overheid afgesproken criteria, ‘zodat deze niet onnodig afleidt’. Dit gebeurt als ze in de buurt komen van onverwachte en potentieel gevaarlijke situaties (zie kader) .
Ook krijgen ze informatie over zaken zoals de geldende maximale snelheid. Op termijn wordt gekeken of het routeadvies van navigatiediensten rekening kan houden met mogelijk verkeersonveilige situaties en bijvoorbeeld schoolzones kan vermijden.
Meldingen volgens EU-regels
• Spookrijders
• Filestaart
• Obstakels op de weg
• Wegwerkzaamheden
• Een ongeval
• (Tijdelijk) glad wegdek
• Ongewoon weer, zoals een harde hagelbui
• Afgesloten rijstroken (‘rode kruizen’)
• Weginspecteurs langs de weg of andere nood- en hulpdiensten
Datakwaliteit
Met Safety Priority Services sorteert Nederland voor op Europese wet- en regelgeving die in 2025 van kracht wordt. Het is de bedoeling dat de betrokken bedrijven kennis en ervaring opdoen met het ‘prioriteren, vormgeven en doorgeven’ van verkeersveiligheidswaarschuwingen.
In de samenwerking combineren de zes bedrijven hun eigen data met die van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). De data van de bedrijven zelf zorgt dat systemen weten waar bijvoorbeeld langzaam rijdend verkeer is (filestaart) of waar weginspecteurs rijden of staan.
De data van het NDW is voor iedereen toegankelijk. De zes partijen zullen feedback geven op de kwaliteit van de NDW-data, zodat deze waar nodig kan worden verbeterd. Ook zijn er afspraken gemaakt over de vorm van de waarschuwingen, zodat de bestuurder tijdens een melding geen handelingen hoeft te verrichten en de handen aan het stuur kan houde
Privacy
I&W: ‘De privacy van de bestuurder wordt uiteraard gewaarborgd’. De zes aangesloten leveranciers vragen aan hun gebruikers of de informatie mag worden gedeeld ‘ten behoeve van de verkeersveiligheid’. Als de gebruiker akkoord is, worden de data volledig geanonimiseerd en via een beveiligde verbinding met de andere partijen gedeeld.