Skip naar inhoud

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

De grote wolkenmigratie heeft zich in de afgelopen 18 maanden opgeschut. De behoefte aan snellere en beter geïnformeerde besluitvorming, grotere wendbaarheid en de overkoepelende eis om bedrijven te vormen tot bedrijven die geschikt zijn om te concurreren in de digitale economie, dit heeft de laatste overblijfselen van weerstand tegen de cloud doen wegvagen.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Uit ons recente onderzoek is gebleken dat, hoewel de trend van cloud-migratie nu echt wel duidelijk zichtbaar is en zijn sommige toepassingen veel waarschijnlijker gemigreerd naar een cloudomgeving dan andere. Bijvoorbeeld; Database, CRM en data analytics/business intelligence werken vaker in cloudomgevingen dan financiële en boekhoudkundige functies, belangrijke lijn van zakelijke applicaties en ERP. Wanneer de voordelen die een multi-cloud architectuur kan bieden in termen van flexibiliteit en schaalbaarheid vrij algemeen worden erkend, waarom dan toch die aarzeling om core business applicaties te moderniseren?
 
Wolkenachterblijvers
De eerste hindernis is de typische aard van kerntoepassingen. ERP en andere belangrijke lijn van bedrijfstoepassingen zijn vaak relatief oud en zwaar op maat. Het resultaat is meteen angstaanjagend complex, enorm fragiel en bedrijfskritische stap. De voordelen van de mogelijkheid om deze toepassingen in een optimale omgeving uit te voeren zijn tastbaar, maar dat geldt ook voor de risico’s van de migratie. Het is niet moeilijk om te zien waarom bedrijven ervoor kiezen om aan de veilige kant te blijven en verandering te vertragen.
Andere aanwijzingen waarom er nog zoveel kerntoepassingen on-premises live zijn, zijn te vinden in gegevens over hoe de huidige cloudimplementaties presteren. Wanneer een onderneming compute migreert naar de cloud, hebben ze dit meestal gedaan in de verwachting van verbeterde schaalbaarheid en productiviteit – en een verlaging van de kosten. Hoe goed voldoet de bestaande cloudinfrastructuur aan deze verwachtingen?
Bepaalde aspecten presteren goed. Meer dan 80 procent van de  645 deelnemers aan dit onderzoek zei bijvoorbeeld dat hun cloudinfrastructuur goed of zeer goed aan hun verwachtingen had voldaan op het gebied van schaalbaarheid. Echter, als het ging om kostenreductie was ook zeker niet in alle gevallen een betere oplossing dan op het huidige on premise te blijven. Ook de complexiteit van het beheer en de interoperabiliteit tussen verschillende cloudomgevingen bleven achter bij de verwachtingen.
Voldoen aan de verwachtingen
Het inzien van deze kloof tussen verwachtingen en realiteit is lastig voor ondernemingen, omdat zo veel van de problemen met elkaar verbonden zijn. De cloudkosten zijn deels gestegen als gevolg van de complexiteit van hybride/multi-cloud ontwikkelingen. De essentie van de cloud is schaalbaarheid, maar voor veel organisaties gaat het erom dat ze kunnen opschalen en afschalen wanneer er minder capaciteit nodig is. DevOps-technici kunnen infrastructuur in enkele seconden opfleuren, maar hebben de neiging om minder efficiënt te zijn bij het ontmantelen van die infrastructuur wanneer deze niet langer nodig is. Als de zichtbaarheid van de infrastructuur wordt aangetast door complexiteit – en dat is zo vaak – is de kans groot dat er een behoorlijke hoeveelheid niet-actieve capaciteit is die nog steeds wordt betaald.
Er is ook de kwestie van de commerciële praktijken van cloudleveranciers en deze zijn, heel begrijpelijk, ontworpen om de uitgaven van klanten te maximaliseren in plaats van het op zijn oorspronkelijke budgettraject te houden. Een van de belangrijkste drijfveren voor een multi-cloudmodel is de wens om cloudleveranciers commercieel tegen elkaar te gebruiken en te voorkomen dat ze een relatie worden met één leverancier.
Veel organisaties hebben commercieel geprofiteerd door deze aanpak te volgen en door de “race to the bottom,” prijsconcurrentie tussen hyperscalers voor klanten, maar zodra die klanten zijn gewonnen, zullen cloudleveranciers elke verkoop- en marketingtool inzetten die ze tot hun beschikking hebben om de diensten die een klant gebruikt op te schalen en het dus moeilijker te maken om in de toekomst rond te shoppen. Cloudleveranciers hebben ook de neiging om vrij complexe, variabele prijstarieven aan te bieden die bijna lijken te zijn ontworpen om een duidelijke zichtbaarheid van de kosten te verdoezelen.
Cloud eenvoudig maken
Het andere, meer technische gebied waar de realiteit van multi-cloud infrastructuur niet helemaal aan de verwachtingen voldoet, ligt in de interoperabiliteit en draagbaarheid van workloads tussen clouds. Hoewel containerisatie toepassingen draagbaarder moet maken in verschillende cloudomgevingen, ondersteunen verschillende CSP’s meestal verschillende API’s, gegevensopslagtechnologieën, formaten en protocollen.
Er zijn al enige tijd inspanningen aan de gang om deze problemen op te lossen en platform-agnostische API’s, containers en datastandaarden te ontwikkelen, maar de vooruitgang is traag en het tekort aan cloud native vaardigheden verergert het probleem. Dit gebrek aan standaardisatie en gebrek aan vaardigheden belemmert de herarchitectuur en migratie van kernactiviteiten.
Een speciaal gebouwd cloudmanagementplatform gaat een lange weg naar het dichten van de kloof tussen de theorie en de realiteit van de cloud – en om eindelijk de migratie mogelijk te maken van die kernactiviteiten die momenteel on premise datacenters op het terrein houden over levensondersteuning. Cloudplatforms moeten idealiter in staat zijn om vanuit één gezichtspunt een holistisch beeld te bieden van een heterogeen cloudlandgoed. Deze verbeterde zichtbaarheid vermindert de risico’s van migratie en vereenvoudigt het beheer.
Wanneer workloads echt draagbaar worden tussen clouds, zijn bedrijven vrij om echt gebruik te maken van het beste dat elke CSP kan bieden.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”