Skip naar inhoud

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report
Just under two out of every three organisations in the UK have fallen victim to some form of fraud or economic crime in the past two years, according to the newly published PwC Global economic crime survey 2022.

The current figure of 64% is significantly above the last time the survey was conducted in 2020, when it stood at 56%. Of the types of fraud reported, cyber crime was the most frequently observed, with almost one-third – 32% – falling victim to a breach, although this was down from the 42% observed in 2020, probably a result of more publicity around issues such as ransomware.

Its high incidence also tended to reflect the fact that 22% of respondents to the initial survey said it was the most serious fraud risk they faced.

PwC also highlighted that cyber crime is often a precursor to other types of fraud or economic crime – citing the trend towards double extortion ransomware as an example.

“With increased levels of disruption being experienced, and the fact that more UK organisations have experienced fraud than in our last survey, it is surprising to see a decline in some types of fraud and economic crime, such as cyber crime, bribery and financial statement fraud,” said Fran Marwood, PwC partner and head of digital and forensic investigations.

“From what we are seeing in the market, I believe some of the trends are temporary, with, for example, instances of fraud and misconduct potentially remaining undiscovered as traditional controls and corporate culture evolve to keep pace with remote working.

“Encouragingly, in some cases, incidences of economic crime have reduced due to the investment organisations have made in effective compliance programmes, cyber defences and fraud prevention controls.”

Just over half of UK respondents said fraud was committed chiefly by external actors – compared with 43% globally – mostly by customers, hackers, and vendors or suppliers.

In terms of detecting incidents, PwC found the most serious fraud cases were detected in the first instance by forensic technologies or internal auditors, followed by corporate security, and whistleblowing or tip-offs.

“The message to organisations is clear,” said Marwood. “With fraud now a greater and more costly threat than we’ve seen before, and the risk landscape continuing to undergo rapid change, it is important that organisations invest in prevention, and take the time to make sure their defences are match-fit for any attacks. Organisations also need measures in place so they can act at pace when fraud happens to them. Failing to do so can end up with them suffering the penalty.”

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Datalekken door cyberaanvallen bijna verdubbeld

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meet opnieuw een explosieve toename van het aantal meldingen van datalekken veroorzaakt door cyberaanvallen. Dit aantal is in 2021 bijna verdubbeld vergeleken met het jaar daarvoor.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”