Wanneer ongepland werk een geheel nieuwe betekenis krijgt: IT bestrijd de brand in de tijd van Covid-19

Sommige sectoren ervaren 11 keer het aantal incidenten dat ze waren vóór de pandemie

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Zelfs vóór Covid-19 was ongepland IT-werk een ongewenst feit in de onderneming. Covid-19 dreigt dat nog erger te maken.
Ongepland werk komt in vele vormen: reageren op een datalek, het toepassen van noodpatches, het herstellen van een datacenterstoring. Dergelijke gebeurtenissen kunnen uw organisatie beschadigen, zodat er weinig andere keuze is dan dat de IT-afdeling werkschema’s en persoonlijke levens in de wacht zet en in actie komt.
Bij het lezen van zulk nieuws zou je denken dat storingen, crashes en inbreuken zijn op de stijging – en je zou gelijk hebben. Een PagerDuty rapport Unplanned Work: The Human Impact of an Always-On World dat ondervraagd 1.316 medewerkers die verantwoordelijk zijn voor tech planning en probleemoplossing, rond 65 procent ondervonden een “groot technologie probleem ” elke maand – en 44 procent per week.
Digitalisering heeft de last gelegd om het bedrijf draaiende te houden op de schouders van IT, waardoor IT-personeel in de frontlinie komt te staan. Covid-19 brengt een nieuwe ronde van crisismanagement aan de mix, werkgevers omarmen meer technologie in een poging om business as usual te handhaven.
Werk vanuit huis – als je kunt
Covid-19 heeft gezien werkgevers drastisch uit te breiden gebruik van diensten zoals Office 365, Google Docs, Zoom en Box als ze werknemers thuis te houden – en IT is overgelaten om de branden te bestrijden. Is de uitrol voor zakelijke virtuele privénetwerken en netwerkapparaten zeker overspoeld met externe verbindingen.
Uit gegevens van onze eigen systemen blijkt dat sommige sectoren momenteel 11 keer zoveel incidenten hebben als de laatste Covid-19-maatregelen. Nieuwe systemen slaan ook toekomstige problemen op: het is een uitdaging om dergelijke complexe architecturen te specificeren en vereisten in gewone omstandigheden te implementeren – laat staan nu. En als u het systeem of getrainde gebruikers niet hebben getest, zult u bugs en een toename van ondersteuningsoproepen kunnen verwachten.
Maak je zorgen om de werknemers
Covid-19 komt op een moeilijk moment voor IT. Ongepland werk: De menselijke impact van een always-on-wereld, in opdracht van vóór de pandemie, onderzocht de menselijke gevolgen van de groeiende afhankelijkheid van organisaties van technologie. Het vond plotselinge en onverwachte workloads ingegeven door technologische noodsituaties betekende 53 procent van het IT-personeel last van verhoogde stress en angst, 49 procent zag hun work-life balans negatief beïnvloed, en 59 procent zag hun persoonlijke leven lijden.
Werkgevers moeten zich zorgen maken. Staffers vallen terug op hun wapen van het laatste redmiddel – bijna een op de drie had overwogen te stoppen, terwijl een kwart adviseerde potentiële nieuwe rekruten tegen toetreding. De verleiding om te vertrekken getroffen 33 procent van de managers, een kwart van de front-line personeel en 28 procent van de leidinggevenden. Dat zijn bekwame mensen met kennis en ervaring van uw systemen die bereid zijn om te lopen.
Het is van vitaal belang dat je het moreel herstelt, maar hoe? U ongeplande incidenten niet elimineren of het onverwachte verwijderen, maar als u probeert de frequentie ervan te verminderen. Zal dit zeker uitkomst bieden.
Dit betekent het vervangen van handmatige tools voor geautomatiseerde processen en het bouwen van een herstelplan. Dat lijkt misschien een afleiding op dit moment, maar ze zullen onmiddellijke en lange termijn voordelen hebben. PagerDuty vond een sterke correlatie tussen het bestaan van gevestigde geautomatiseerde, gedocumenteerde, herhaalbare plannen en een vermindering van ongepland werk. 89 procent van de organisaties die beweerden ‘grotendeels geautomatiseerd’ te zijn, had ook een gedocumenteerd reactieplan ontwikkeld om grote technologische noodsituaties aan te pakken. Ongepland werk was met 16 procent gedaald.
De basis van een geplande reactie is het begrijpen van uw infrastructuur en het hebben van systemen en procedures waarmee u handelen voordat dingen uit de hand lopen. Dat betekent het verzamelen en analyseren van machine- en menselijke gegevens om incidenten te herkennen. Die data en inzicht stellen je de ‘juiste’ mensen op de hoogte en dienen als basis voor langetermijnplanning voor verdere verbetering.
Dergelijke maatregelen zullen het personeel ontlasten van de zware taken van herstel – met positieve resultaten: PagerDuty vond een vermindering van de stress niveaus van 15 procent en een algehele verbetering van het evenwicht tussen werk en privéleven.
Technologische noodsituaties waren sapping het moreel van IT-personeel, maar de reactie op Covid-19 heeft een nieuw element geïntroduceerd om de tinder-droge mix van ontevredenheid van het personeel. Als we beginnen met een nieuwe golf van technologie uitrol, hebben we een kans om de cyclus van brandbestrijding te doorbreken – in ieders belang.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt artificiële intelligentie en machine learning om spam te verminderen. Bekijk hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

  • Tags

  • Categorieën

  • Archieven

  • Naar de inhoud springen