Skip naar inhoud

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Ambulancezorg Nederland (AZN) sluit aan op het Partnership Talking Traffic-project van de Nederlandse overheid en bedrijfsleven om het verkeer te moderniseren en veiliger te maken. AZN werkt aan Technologie om bijvoorbeeld slimmer verkeerslichten op groen te zetten als een ambulance nadert.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Victor Verrijp, voorzitter bestuurscommissie Innovatie & ICT, AZN: ‘Het feit dat deze technologie de veiligheid voor alle weggebruikers aanzienlijk kan verbeteren, is voor ons motivatie genoeg. Door rekening te houden met de route van de ambulance, kan als het ware een ‘Groene Loper’ worden uitgelegd en op termijn bovendien vertraging door bijvoorbeeld brugopeningen en beweegbare paaltjes voorkomen worden.’
‘Dit is een grote stap voor de ambulancesector en een primeur in Europa doordat er de beschikking komt over hoogfrequente datavoorziening, rechtstreeks vanuit de landelijke systemen van de sector, kunnen ze de technologie optimaal inzetten om prioriteitsverlening bij slimme verkeerslichten te faciliteren en andere weggebruikers, via apps zoals Flitsmeister, te waarschuwen.’

Bredere invoering

‘Prioriteitsverlening door slimme verkeerslichten voor specifieke doelgroepen is een van de voorbeelden van wat er met Talking Traffic mogelijk is’, aldus Vincent Habers namens het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. ‘De brede toepassing van Talking Traffic krijgt met het besluit van AZN natuurlijk een positieve impuls, waarmee we heel blij zijn. En het ziet er gelukkig sterk naar uit dat deze stap op korte termijn navolging krijgt van brandweer, politie en defensie.’
Op steeds meer plekken in Nederland (de teller staat medio december op bijna 750 intelligente verkeersregelinstallaties, verspreid over het land en het aantal groeit gestaag) staan slimme verkeerslichten en wordt het bieden van prioriteit op deze manier dus mogelijk. Ambulances kunnen dan met groen licht in plaats van rood over het kruispunt en andere weggebruikers worden tijdig gewaarschuwd dat een nood- en hulpdienst nadert, zodat zij hier tijdig op kunnen anticiperen.
In een stad als Deventer, die inmiddels volledig voorzien is van slimme verkeerslichten (51 in totaal) maken alle nood- en hulpdiensten, dus ook brandweer en politie al geruime tijd gebruik van de Talking Traffic technologie, bij hen zijn de reacties positief. Ook voor weginspecteurs die een blauw zwaailicht mogen voeren, is inmiddels een pilot met prioriteitsvoorziening uitgevoerd.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”