Skip naar inhoud

Alles wat u moet weten over ICT outsourcing

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

De keuze voor ICT outsourcing wordt meestal onderbouwd met een combinatie van argumenten. Veel bedrijven zullen kostenbesparing aanvoeren als hoofdreden voor ICT outsourcing, anderen geven aan dat het intern houden van de ICT-taken binnen een bedrijf te complex werd.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Wat is het?
Outsourcing houdt over het algemeen in dat u bepaalde opdrachten binnen uw bedrijf aan een externe partij uitbesteedt. Kortom, u huurt iemand in om bepaalde taken van u over te nemen.
Met ICT outsourcing wordt dan ook het uitbesteden van ICT-taken en –werkzaamheden aan een derde bedoeld. Bijna altijd gaat het om taken die niet tot de ‘core business’ behoren. Bedrijven kiezen er juist voor om die taken uit te besteden zodat ze zich meer kunnen richten op de meer essentiële taken van de organisatie.
Waarom kiezen bedrijven voor ICT outsourcing?
De keuze voor ICT outsourcing wordt meestal onderbouwd met een combinatie van argumenten. Veel bedrijven zullen kostenbesparing aanvoeren als hoofdreden voor ICT outsourcing, anderen geven aan dat het intern houden van de ICT-taken binnen een bedrijf te complex werd.
Dit laatste heeft bijna altijd te maken met het feit dat de ICT-taken niet aansluiten bij de centrale werkzaamheden binnen de organisatie. Toch zijn goede ICT-voorzieningen binnen deze bedrijven een noodzaak en merken bedrijven dat het veel tijd en energie kost om:

  • De juiste mensen aan te nemen
  • Op de hoogte te blijven van de laatste methoden en technieken van systeembeheer
  • En dus: de kwaliteit van de ICT in de organisatie te kunnen blijven waarborgen

Uitbesteden is voor deze bedrijven dan ook een logische keuze en er valt vaak een last van hun schouders.
Wanneer is het tijd om uit te besteden?
Sommige bedrijven maken al tientallen jaren gebruik van ICT outsourcing, anderen houden hun ICT-werkzaamheden bewust liever intern. Een derde groep twijfelt over de overstap – wanneer is het tijd om ICT-taken uit te besteden?
Dit hangt natuurlijk van ieders situatie af. Toch zijn er een aantal signalen die erop wijzen dat je ICT (in elk geval deels) zou moeten uitbesteden:

  • Onderhoudskosten worden te hoog
  • Systeemintegratie blijft een klus die te veel inspanning kost
  • ICT binnen de organisatie wordt te complex (u snapt zaken niet meer of verliest het overzicht)
  • De systemen hebben het zwaar met de werklast
  • U heeft steeds nieuw ICT-personeel nodig
  • Intern is er te weinig beschikbare kennis en kunde bij ICT-gerelateerde aankopen

Voordelen, nadelen en risico’s van ICT outsourcing
Partijen die ICT-werkzaamheden voor je uit handen kunnen nemen, zullen alleen maar positief zijn over ICT outsourcing. En inderdaad, het heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van ICT zelf blijven doen. Toch zijn er ook zeker voordelen van ICT zelf doen en kleven er risico’s aan het uitbesteden van ICT. De belangrijkste zaken op een rijtje:
Voordelen van het zelf doen:

  1. U bent overal direct bij. Als er een storing is, kun je er meteen bovenop zitten en bent u niet afhankelijk van een externe partij die uw op de hoogte moet houden.
  2. Behoud van interne kennis en kunde. Uw medewerkers hebben misschien moeite bij te blijven met de laatste ontwikkelingen binnen ICT, maar u beschikt in elk geval over uw eigen mensen met hun eigen kennis en vaardigheden. Door ICT te outsourcen, raakt u die kennis volledig kwijt en zal u ook snel achterop raken met ontwikkelingen binnen de ICT-branche.
  3. U bent nooit afhankelijk. Die afhankelijkheid van een derde kan je vooral parten spelen op het gebied van (slechte) service. Hier kunt u, uw medewerkers, maar wellicht ook uw klanten hinder van ondervinden.

Voordelen van uitbesteden:

  1. U kunt zich concentreren op de essentie. ICT komt er voor veel bedrijven bij als een ‘noodzakelijk kwaad’ – U heeft het nodig, maar het maakt helemaal geen onderdeel uit van uw core business. Door te outsourcen, maat u uw handen vrij en kunt u zich focussen op de dingen die wel belangrijk zijn.
  2. U profiteert van meer continuïteit. Het bedrijf waar u de ICT-taken aan uitbesteedt, draagt zorg voor vakkundig personeel en voor een soepele gang van zaken.
  3. U krijgt meer denkkracht en creativiteit binnen uw bedrijf. Omdat je een bedrijfsproces uitbesteedt, zullen collega’s en betrokkenen meedenken over dit proces en het verloop, de continuïteit en verbetermogelijkheden van andere interne bedrijfsprocessen.

Risico’s van uitbesteden:

  1. Problemen met het beheer. Omdat u ICT-taken uitbesteedt aan een externe partij, heeft u minder zicht op het beheer. Dit is een kwestie van vertrouwen, maar hier loopt u als bedrijf wel een risico mee.
  2. Privacy en veiligheid. Outsourcing betekent ook dat u bepaalde delen van uw bedrijf open zult moeten stellen voor de opdrachtnemer. Ook dit is een kwestie van vertrouwen. U loopt het risico dat uw vertrouwen beschaamd wordt en dat de externe partij inbreuk maakt op uw privacy. Ook loopt u risico op misbruik van systeemtoegang en andere kwetsbare punten binnen uw bedrijf.

Is EasyComp Zeeland een betrouwbare outsourcing partner?
Als u besluit ICT-taken uit te besteden, dan zijn wij van EasyComp Zeeland een betrouwbare outsourcing partner. Maar alvorens u voor ons kiest, geven we u graag een aantal tips.

  1. Bepaal van te voren wat u belangrijk vindt (en in welke volgorde). Denk dan niet alleen aan de kosten, maar ook aan eventuele kennisvereisten, service en de mate van flexibiliteit.
  2. Denk na over hoe u de samenwerking met ons als partner voor u ziet. Moeten wij ook bepaalde resultaten behalen? Op welke manier en hoe vaak wilt u met de ons als partner communiceren over voortgang? Bespreek uw verwachtingen van te voren uitgebreid met ons.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Lees ook:

Nederland digi-vaardigst, België gemiddeld

Nergens in Europa zijn relatief meer inwoners bedreven in het gebruik van internet, computers en software dan in Nederland en Finland. Beide landen voeren de ranglijst aan van digitale vaardigheden. België scoort gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Eurostat.

Security-specialist loopt verhoogd risico op burn-out

Het merendeel van securityprofessionals zegt harder te werken dan ooit, en het werk desalniettemin niet af te krijgen. Ook kan het werk stressvol zijn. Tegelijkertijd biedt cybersecurity een prachtig loopbaanperspectief.

Rekenkamer signaleert risico’s bij algoritmes

De Algemene Rekenkamer heeft een toetsingskader ontwikkeld om algoritmes te beoordelen. Het orgaan baseert zich op een studie naar negen algoritmes die bij de overheid in gebruik zijn; slechts drie voldeden aan alle aspecten. Staatssecretaris Digitalisering Van Huffelen gebruikt de bevindingen om digitale voorschriften te verbeteren.

Helft bedrijven vertrouwt op oude securitystrategie

Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.

Two-thirds of UK organisations defrauded since start of pandemic

Nearly two out of three UK companies say they have experienced some form of fraud or economic crime in the past two years, according to a report

Is de Franse reparatie-index een jaar later zijn beloftes nagekomen?

De Franse reparatie-index is op 1 januari 2021 in werking getreden. Een wereldprimeur, het is van toepassing op 5 productcategorieën: smartphones, laptops, wasmachines, tv's en grasmaaiers.

Wilt u deze bijdrage aanbevelen? Dat kan via:

Klaar voor de beste oplossing voor uw IT & ICT-situatie?

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd in “onjuist.” Dus wanneer ik vergeet wat het is, zal de computer zeggen: “Uw wachtwoord is onjuist.”