Twitter kondigde maandag aan dat het labels en waarschuwingsberichten zal toevoegen aan tweets die misleidende of omstreden informatie over het nieuwe coronavirus bevatten.

Het bedrijf zei in een blogpost dat een label zal helpen bij het verstrekken van de gebruikers “extra context en informatie” op dergelijke tweets. Het zal ook aangeven dat informatie gedeeld in de tweet het niet eens met het advies van de volksgezondheid agentschappen met betrekking tot coronavirus pandemie.

Misleidende tweets worden verborgen van de tijdlijn, tenzij een gebruiker op de knop “Weergeven” klikt om de tweet te ontdekken.

Volgens Twitter, het nieuwe systeem zal tweets met:

Misleidende informatie: beweringen waarvan is bevestigd dat zij misleidend of onjuist zijn door volksgezondheidsinstanties of andere deskundigen.
Betwiste beweringen: Verklaringen waarin de geloofwaardigheid of juistheid van de vordering onbekend is.
Niet-geverifieerde claims: informatie die waar of onwaar kan zijn, maar die niet is bevestigd op het moment dat deze werd gedeeld.
Labels die zijn toegevoegd aan tweets die als misleidend worden beoordeeld, worden gekoppeld aan een samengestelde pagina of externe website met authentieke informatie over de beweringen in de tweet.

Het bedrijf zei dat het verschillende maatregelen neemt om ervoor te zorgen dat coronavirus-gerelateerde inhoud op het platform snel wordt gecontroleerd en dat eventuele desinformatie goed wordt behandeld, zonder het een kans te geven om het platform te versterken.

Sociale media platforms, waaronder Facebook, Twitter en YouTube, staan momenteel onder druk om desinformatie over de coronavirus uitbraak op hun platforms te bestrijden.

In maart verruimde Twitter zijn beleidsrichtlijnen om inhoud aan te pakken die in strijd is met de richtlijnen van het coronavirus van wereldwijde en lokale volksgezondheidsinstanties.

Vorige maand introduceerde Facebook een nieuw beleid om meldingen weer te geven aan gebruikers die interactie hadden met berichten met misleidende informatie over Covid-19. Facebook-gebruikers die dergelijke disingenuze berichten leuk vinden, reageren, delen of erop reageren voordat ze door de moderators worden verwijderd, ontvangen een waarschuwing in hun nieuwsfeed.

Dergelijke gebruikers zijn ook gericht op een “mythe busters” pagina op de website van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

De stap van Facebook viel samen met de publicatie van een nieuw rapport van actiegroep Avaaz in april, waarin de aandacht werd gevestigd op de tekortkomingen van het sociale netwerk bij het tegengaan van de desinformatie over het virus.

In reactie op deze beweringen, Facebook zei dat het meer dan 40 miljoen waarschuwingslabels in maart over coronavirus-gerelateerde berichten, artikelen of video’s die werden gevonden als misleidend of vals door fact-checking organisaties.

Het bedrijf onthulde ook dat het aanbrengen van dergelijke opwarming labels geholpen om 95 procent van de gebruikers te stoppen met het klikken op die misleidende berichten.