Zo houd je overzicht bij beheren grote it-omgeving

Wanneer je een grote it-infrastructuur beheert, is overzicht houden je belangrijkste uitdaging. In zo’n grote omgeving - waarin meer dan duizend apparaten - heb je meestal meerdere monitoringservers staan die data verzamelen vanuit verschillende onderdelen van de infrastructuur. Dit leidt tot een overdosis aan alerts of verschillende monitoringsoftware.

De grootste issue is dat je het overzicht verliest. Wanneer dat gebeurt, is de gezondheid van je complete infrastructuur niet meer in één oogopslag te peilen. De vraag is dus: hoe breng je data van al die verschillende apparaten en bronnen in verschillende locaties naar één centraal overzicht? 
Het antwoord lijkt simpel. Je wilt één dashboard met een overzicht van de infrastructuur, zodat je direct kunt vaststellen of er potentiële en actuele problemen zijn en wat de oorzaak daarvan is. Maar hoe bereik je dit? Met welke aspecten moet je rekening houden wanneer je aan de slag wil met een centraal monitoringoverzicht?

Je infrastructuur organiseren

“In het geval van aparte locaties met hun eigen dashboards is het handig óók een centraal highleveldashboard te hebben waar je alle locaties op kunt zien”

Het begint bij het segmenteren van je infrastructuur. Je kunt het bijvoorbeeld per regio indelen, bijvoorbeeld Duitsland, VK, VS, Mexico en Australië. Of per functiegebied: Telco, Servers, Infrastructuur, Security en Applicaties. 
Je beheert misschien alles vanaf één locatie, waarbij het logisch is een samenvatting te zien op een centraal dashboard. Wellicht heb je aparte locaties met hun eigen dashboards. In dat geval is het handig om óók een centraal highleveldashboard te hebben waar je alle locaties op kunt zien.

Maak overzicht van je businessservices

Het centrale dashboard moet super-highlevel worden. Wat betekent dat? Het hangt natuurlijk af van hoe je je netwerk segmenteert, maar je kunt het doen door onderdelen van je infrastructuur te linken aan businessservices. Bijvoorbeeld: e-mailservice, licentiesysteem, of software gebaseerde processen zijn allemaal it-services die mogelijk gemaakt worden door verschillende verbonden stukjes hardware en connectiviteit. 
Zodra je je businessservices hebt gedefinieerd, kun je de relevante onderdelen van de infrastructuur eraan toewijzen. Laat ik het voorbeeld van de e-mailservice nemen: de mailserver, de opslagservers, de switches en de internetverbinding zijn de onderdelen van je netwerk en infrastructuur die je aan de “e-mailservice” business service koppelt. Op je dashboard zie je alleen de gezondheid van de e-mailservice.
Als er een klein probleem optreedt – laten we zeggen dat een redundante mailserver prestatieproblemen heeft – komt de e-maildienst zelf niet in gevaar, omdat er fail-over-mailservers zijn. Er wordt een melding naar een teamlid gestuurd, maar er komt geen waarschuwing voor het hele team. En op het centrale dashboard blijft de dienst op groen staan.
Als er een kritisch probleem is – misschien een crash van de core switch waar alle mailgegevens doorheen gaan – dan stuurt het dashboard een waarschuwing naar het hele team en wordt de e-mailservice rood op het centrale dashboard. Wanneer dit gebeurt, klik je door naar de onderliggende componenten om te zien welk deel van de infrastructuur het probleem veroorzaakt.

Service level agreements

“Als je een overeenkomst hebt dat een bepaalde hoeveelheid bandbreedte beschikbaar is, moet je de beschikbare bandbreedte voortdurend meten en een waarschuwing geven als die te laag wordt”

Het inrichten van je infrastructuur als businessservices maakt het niet alleen makkelijk om overzicht te krijgen, maar het wordt ook eenvoudiger om service level agreements (sla’s) te beheren.
Grote bedrijven hebben vaak veel van dergelijke overeenkomsten opgesteld. Er zijn interne sla’s om ervoor te zorgen dat de it-teams aan bepaalde eisen voldoen. En er zijn de externe, of klantgerichte sla’s voor organisaties die diensten leveren aan externe belanghebbenden. Stel dat je een uptime-overeenkomst voor een bepaalde dienst hebt. In dat geval moet je voortdurend de connectiviteit met die dienst controleren en een waarschuwing geven als de dienst niet beschikbaar is. Of als je een overeenkomst hebt dat een bepaalde hoeveelheid bandbreedte beschikbaar is, moet je de beschikbare bandbreedte voortdurend meten en een waarschuwing geven als die te laag wordt.

Door je zakelijke diensten te structureren op basis van de sla’s die je moet volgen, krijg je een beter overzicht van de status van de diensten die je levert. Als er een probleem is kun je dieper graven om de hoofdoorzaak van het probleem te ontdekken en het oplossen, vóórdat de sla’s worden geschonden en je personeel moet inlichten.  

Enterprise-it monitoren

Een centraal overzicht is natuurlijk slechts één aspect van het bewaken van een grote, gedistribueerde infrastructuur. In deze gids kun je meer lezen over de uitdagingen die je tegenkomt en hoe je een monitoring-concept vanaf de basis kunt opzetten.

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

Diese Website verwendet künstliche Intelligenz und maschinelles Lernen, um Spam zu reduzieren. Erfahren Sie, wie Ihre Kommentardaten verarbeitet werden.

Ähnliche Beiträge

Directeur DINL kraakt cybersecurity-hoogleraren

De twintig cybersecurity-hoogleraren missen een essentieel punt met hun oproep nog eens heel goed na te denken over het gebruik van de cloud-platforms van Big Tech. Onterecht zadelen ze de universiteitsbesturen op met een maatschappelijk, breder probleem. Michiel Steltman, directeur Stichting DINL (Digitale Infrastructuur Nederland), stelt dit in een reactie op de brandbrief van de wetenschappers, verenigd in de Academic Cyber Security Society (ACCSS).

Weiterlesen

Microsoft maakt clouddienst van Windows

Op zijn Inspire-evenement heeft Microsoft Windows 365 aangekondigd. Met deze nieuwe clouddienst wordt het mogelijk om Windows 10 en 11 op pc’s en tablets te draaien, ook al hebben deze Linux, Android of iOS als besturingssysteem.

Weiterlesen

Backup-as-a-service is sleutel tot zakelijk succes

Coronacrisis of niet, bedrijven blijven op zoek naar mogelijkheden om hun internationale aanwezigheid uit te breiden. Maar omdat de pandemie veel bedrijven dwingt elk dubbeltje om te draaien, aarzelen ze om de stap in het diepe te wagen en nieuwe regio’s te betreden.

Weiterlesen

Toegang geven tot netwerk is kwestie van vertrouwen

Zou je vreemden in je huis binnenlaten? Natuurlijk niet, tenzij ze van een overheidsdienst, de politie of een nutsbedrijf zijn, en alleen als ze een deugdelijke identificatie laten zien. Dit geldt ook voor het toelaten van vreemden tot je interne bedrijfsnetwerk. Je wilt er zeker van zijn dat je weet wie ze zijn en dat ze een geldige reden hebben om toegang te krijgen tot je bedrijfstoepassingen en -gegevens.

Weiterlesen
Sie sind auf dem neuesten Stand, das war die letzte Nachricht.
  • Schlagwörter

  • Kategorien

  • Archive

  • Skip to content