Belgische e-commerce slikt omzetdaling

De coronacrisis drukt zijn stempel op de Belgische e-commerce in 2020 en plaatst hem in twee versnellingen. Waar de online-productencategorie met een derde groeide, implodeerde de dienstensector – waaronder de reis- en evenementensector. De totale omzet daalde met tien procent, tot 10,26 miljard euro.
Een en ander blijkt uit de ‘BeCommerce Market Monitor’ van sectorfederatie BeCommerce. De algemene conclusie is alvast dat het coronajaar een impact had op de e-commercesector in België. We kochten met zijn allen maar liefst een derde meer producten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, goed voor een totaal van 7,5 miljard euro. De belangrijkste groeiende categorieën zijn consumentenelektronica (stijging van 93 procent), huishoudelektronica (92 procent) en computeraccessoires (66 procent).
De verkoop binnen de dienstensector daarentegen is meer dan gehalveerd ten opzichte van 2019. Waar in 2019 nog voor 6,2 miljard euro gespendeerd werd, zakte dat in 2020 naar nog slechts 2,8 miljard euro. De grootste uitgavenposten van de afgelopen jaren binnen die dienstensector – vliegtuigreizen en accommodatie, tickets voor attracties en evenementen en pakketreizen – behoren dan ook tot de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis.
‘Als je kijkt naar de reissector gaat dit over een daling van een miljard euro in het afgelopen jaar. Dat is gigantisch’, zegt managing director Sofie Geeroms van BeCommerce. ‘De sector ligt grotendeels lam door de wereldwijde lockdowns. Zonder zicht op verbetering. Het is dus belangrijk dat beleidsmakers de reis- en evenementensector niet uit het oog verliezen. BeCommerce gelooft dat die sector er terug bovenop zal komen, mits we zo snel mogelijk naar het normale kunnen terugkeren.’

GSM versus PC

Door de crisis en lockdowns kochten we het afgelopen jaar vaker online dan het jaar voordien, maar het gespendeerde bedrag per aankoop ligt gevoelig lager dan vorig jaar. Gemiddeld kocht de Belg zo’n vijftien keer online, goed voor een totaal van 126,8 miljoen aankopen en een stijging van twaalf procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Waar de gemiddelde aankoop vorig jaar nog 102 euro kostte, zakte die dit jaar echter wel tot 81 euro.
‘De oorzaak van de lagere gespendeerde bedragen online kunnen we ook terugvinden in die e-commerce van twee snelheden’, legt Geeroms uit. ‘Normaal gezien spendeert de consument de hoogste bedragen binnen de dienstensector. Denk aan reizen, vliegtuigtickets, evenementen en festivals die vaak meer kosten dan de producten die we online kopen. Deze trend is dan ook heel tijdelijk tot de reis- en evenementensector opnieuw kan opstarten.’
Het afgelopen jaar won de smartphone online opnieuw aan populariteit: een op de drie aankopen gebeurde het afgelopen jaar met de gsm. Toch blijft de pc of de laptop het apparaat bij uitstek om online te shoppen, met net net iets minder dan de helft van de online-aankopen. Bovendien: waar het gemiddelde aankoopbedrag met de laptop 88 euro bedroeg, was dit met de smartphone maar 56 euro.

België versus Nederland

‘Wanneer we onze cijfers naast de cijfers van Thuiswinkel in Nederland leggen, zien we enkele verschillen’, geeft Geeroms mee. ‘Onze Noorderburen konden met de coronacrisis nog steeds een groei van zeven procent neerzetten: de producten groeiden daar sterker dan bij ons (43 procent) en de diensten werden minder zwaar getroffen (krimp van 39 procent)”. Dit heeft verschillende oorzaken. Zo werd de Nederlandse economie minder zwaar getroffen dankzij de minder strenge coronamaatregelen, maar is de e-commercemarkt in Nederland natuurlijk ook meer mature. De Nederlander koopt gemiddeld maar liefst tien keer meer online dan de Belg.’

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

Diese Website verwendet künstliche Intelligenz und maschinelles Lernen, um Spam zu reduzieren. Erfahren Sie, wie Ihre Kommentardaten verarbeitet werden.

Ähnliche Beiträge

Informationstechnologie

Das Zeitalter der unbegrenzten Konnektivität: Satelliten-Internet von EasyVoice Telecom

In einer Welt, in der Konnektivität der Schlüssel zum Erfolg ist, spielt das Internet eine zentrale Rolle in unserem täglichen Leben. Egal, ob es sich um geschäftliche Kommunikation, Fernunterricht, Unterhaltung oder das Verfolgen von Nachrichten und Informationen handelt, eine zuverlässige Internetverbindung ist unerlässlich. Allerdings haben nicht alle Gebiete Zugang zu traditionellen Formen des Breitband-Internets, wie z. B. Kabel oder Glasfaser. Hier revolutioniert das Satelliteninternet von EasyVoice Telecom.

Weiterlesen

Het groeiende gevaar van malvertising via Google Ads

Er is een groeiend gevaar van malvertising via Google Ads, waarbij slechteriken echte websites klonen en de downloadlink vervangen door malware. Dit wordt versterkt door de integratie van Google Ads in de echte zoekresultaten, waardoor het moeilijk is om te onderscheiden of een zoekresultaat een ad is of niet. Hierdoor zijn mensen geneigd om op deze advertenties te klikken, in de veronderstelling dat het een echte zoekresultaat is.

Weiterlesen

EasyComp Host lanceert vernieuwde website met verdubbelde server capaciteit en lagere prijzen!

We zijn trots om aan te kondigen dat EasyComp Host een vernieuwde website heeft gelanceerd met nog meer krachtige hostingopties. Naast onze nieuwe website, hebben we de capaciteit van onze server rack verdubbeld en zijn we volledig in eigen beheer. Dit betekent dat we in staat zijn om onze prijzen zo laag mogelijk te houden terwijl we onze klanten blijven voorzien van de beste service. Daardoor zijn we in staat tot 5x meer te kunnen aanbieden dan eerder het geval was en dat alles voor een zeeuws prijsje!

Weiterlesen
Sie sind auf dem neuesten Stand, das war die letzte Nachricht.
  • Schlagwörter

  • Kategorien

  • Archive

  • Skip to content