[vc_row][vc_column][vc_column_text]
‘Dit is een grote stap voor de ambulancesector en een primeur in Europa doordat er de beschikking komt over hoogfrequente datavoorziening, rechtstreeks vanuit de landelijke systemen van de sector, kunnen ze de technologie optimaal inzetten om prioriteitsverlening bij slimme verkeerslichten te faciliteren en andere weggebruikers, via apps zoals Flitsmeister, te waarschuwen.’
Bredere invoering
‘Prioriteitsverlening door slimme verkeerslichten voor specifieke doelgroepen is een van de voorbeelden van wat er met Talking Traffic mogelijk is’, aldus Vincent Habers namens het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. ‘De brede toepassing van Talking Traffic krijgt met het besluit van AZN natuurlijk een positieve impuls, waarmee we heel blij zijn. En het ziet er gelukkig sterk naar uit dat deze stap op korte termijn navolging krijgt van brandweer, politie en defensie.’
Op steeds meer plekken in Nederland (de teller staat medio december op bijna 750 intelligente verkeersregelinstallaties, verspreid over het land en het aantal groeit gestaag) staan slimme verkeerslichten en wordt het bieden van prioriteit op deze manier dus mogelijk. Ambulances kunnen dan met groen licht in plaats van rood over het kruispunt en andere weggebruikers worden tijdig gewaarschuwd dat een nood- en hulpdienst nadert, zodat zij hier tijdig op kunnen anticiperen.
In een stad als Deventer, die inmiddels volledig voorzien is van slimme verkeerslichten (51 in totaal) maken alle nood- en hulpdiensten, dus ook brandweer en politie al geruime tijd gebruik van de Talking Traffic technologie, bij hen zijn de reacties positief. Ook voor weginspecteurs die een blauw zwaailicht mogen voeren, is inmiddels een pilot met prioriteitsvoorziening uitgevoerd.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]