Dit is mogelijk door een samenwerking tussen robotfabrikant Swisslog Healthcare, liftfabrikant Schindler Liften en het ziekenhuis. De drie ontwikkelden een techniek, waarmee de robot de lift kan oproepen en bedienen. Het metershoge gevaarte ziet zelfs wanneer een bed in de lift staat en hij dus moet wachten op de volgende. De techniek wordt de komende tijd verder ontwikkeld.
Werkterrein
Doordat de robot de lift kan gebruiken, is zijn werkterrein aanzienlijk vergroot. Hij kan nu vrijwel het gehele ziekenhuisgebouw bestrijken en dus steeds meer afdelingen bedienen. Dit is handig als het personeel op zo’n afdeling iets van elders nodig heeft, maar zelf geen tijd heeft om te lopen of niet van hun plek kan. Volgens het ziekenhuis is de robot inmiddels dermate ingeburgerd dat medewerkers en patiënten niet meer opkijken van de zacht zoevende bezorger.
Het Dordtse ziekenhuis gebruikt de robot al sinds 2018. Naar eigen zeggen was Robin de eerste bezorgrobot in een Europees ziekenhuis. Het gevaarte bespaart verplegend personeel veel tijd. Tot dusver moest het personeel meestal zelf minuten lopen met het patiëntmateriaal.