Het systeem wordt in eerste instantie ingezet op 2,8 km van het legendarische Nordschleife-circuit, waar vroeger alleen radiocontact met de marshals voor de veiligheid zorgde. Als de ai-analyse een potentieel probleem detecteert, worden automatisch relevante boodschappen naar verantwoordelijken gestuurd en wordt het aankomende verkeer via de displays langs de baan gewaarschuwd. In totaal zal er een honderdtal camera’s geïnstalleerd worden via glasvezelverbindingen.
Fujitsu blijft het systeem verder ontwikkelen en leert het voertuigen te herkennen en de verschillende delen van het circuit en de directe omgeving te identificeren, waaronder grind, gras en vangrails. De ai-oplossing wordt ook getraind om onregelmatigheden op de weg te detecteren, zoals olie, vuil of puin en om te gaan met weersomstandigheden zoals regen of schaduwen.
De iconische Nordschleife is het beroemdste van de twee racecircuits op de Nürburgring. In tegenstelling tot het grand-prix-circuit is het nog niet uitgerust met camera’s. De in totaal 20,8 kilometer lange Nordschleife telt in totaal 73 bochten, waaronder blinde bochten, afdalingen en grote hoogteverschillen en wordt daarom door velen beschouwd als een van de meest uitdagende ter wereld. In het verleden vertrouwden de ‘race marshals’ bij een incident, zoals een voertuig dat van de baan raakte, op radiocommunicatie om beslissingen te nemen. Dit maakte het vaak moeilijk om problemen snel te beoordelen en erop te reageren, zeker met soms honderden voertuigen tegelijk op de baan.