Algoritmes zangeres-onvriendelijk

Streamingdiensten gebruiken algoritmes die in het nadeel werken van vrouwelijke artiesten. De kans dat je muziek van een zangeres aanbevolen krijgt, is veel kleiner dan nummers van een zanger.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Onderzoeker Christine Bauer, verbonden aan de Universiteit Utrecht, bekeek samen met de Spaanse wetenschappers Andrès Ferraro en Xavier Serra de algoritmes die leiden tot nieuwe afspeellijsten.Ze analyseerden het luistergedrag van 330.000 gebruikers van online-muziekplatforms over een periode van negen jaar. Slechts een kwart van de artiesten waarnaar werd geluisterd, was een vrouw. Bij het testen van het algoritme bleek dat gemiddeld het eerstvolgende aanbevolen nummer van een man was, samen met de volgende zes. Als gebruikers naar de aanbevolen nummers luisteren, leert het algoritme hiervan. Zo ontstaat er een feedbackcyclus die oneerlijk is tegenover vrouwelijke artiesten.Volgens Bauer valt deze voor vrouwen negatieve spiraal gemakkelijk te doorbreken. Ze maakte een nieuwe rangschikking door mannelijke artiesten wat lager te plaatsen. Het luistergedrag bleek via dit nieuwe algoritme te veranderen in het voordeel van vrouwen. Uiteindelijke begon het algoritme hiervan te leren en begon ook zonder interventie van de onderzoekers vrouwen hoger in de nieuwe afspeellijst te plaatsen.
Volgens het onderzoek verklaren de uitkomsten voor een deel waarom vrouwen in de muziekindustrie ondervertegenwoordigd zijn. In de Billboard 100 van 2019 was nog geen kwart vrouw. Bauer is assistent professor bij Human Centred Computing in Utrecht.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt artificiële intelligentie en machine learning om spam te verminderen. Bekijk hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Alles wat je moet weten over het nieuwe GPT-4, Hoe Google AI en Microsoft 365 AI de toekomst van kunstmatige intelligentie vormgeven

In de wereld van Artificial Intelligence en Machine Learning was afgelopen week een historische week. Dit komt door de aankondiging van de officiële lancering van GPT-4 door Open AI. Hoewel we al toegang hadden tot deze AI via Bing, is de officiële lancering van GPT-4 iets om te vieren. In dit blog bericht gaan we dieper in op de mogelijkheden van GPT-4 en wat deze nieuwe AI zo bijzonder maakt.

Lees verder

Autodiefstal met USB-kabels

In deze blog bespreken we de ontwikkelingen op het gebied van autodiefstal met USB-kabels. We leggen uit hoe autodieven met deze methode te werk gaan en hoe fabrikanten proberen dit probleem aan te pakken. We bespreken enkele mogelijke oplossingen, waaronder software-updates en fysieke beveiligingsmaatregelen, om deze vorm van autodiefstal te voorkomen.

Lees verder

Het groeiende gevaar van malvertising via Google Ads

Er is een groeiend gevaar van malvertising via Google Ads, waarbij slechteriken echte websites klonen en de downloadlink vervangen door malware. Dit wordt versterkt door de integratie van Google Ads in de echte zoekresultaten, waardoor het moeilijk is om te onderscheiden of een zoekresultaat een ad is of niet. Hierdoor zijn mensen geneigd om op deze advertenties te klikken, in de veronderstelling dat het een echte zoekresultaat is.

Lees verder
U bent helemaal bij, dit was het laatste bericht.
  • Tags

  • Categorieën

  • Archieven

  • Naar de inhoud springen