Dit blijkt uit onderzoek door het Duitse onderzoeksbureau Heute und Morgen in opdracht van it-dienstverlener Adesso. De belangrijkste conclusie is dat bedrijven afscheid nemen van individuele ai-oplossingen en er een overstap gaande is naar cloudgebaseerde ai-platformen. ‘Deze bieden namelijk een toekomstzeker fundament en zijn daarnaast flexibel schaalbaar, zowel in verwerkingskracht als in het toevoegen van ai-modules voor nieuwe toepassingen, zoals de verwerking van beeld, audio, video en tekst’, aldus de rapporteurs.Kijkend naar de cloud zien managers vooral voordelen wat betreft de kosten, doordat er minder in de eigen infrastructuur hoeft te worden geïnvesteerd. Een ander voordeel van de cloud is volgens hen dat bedrijven de beschikking krijgen tot apps die al deels geconfigureerd zijn, 86 procent van de it-beslissers noemt dit het belangrijkste voordeel. Toch is het niet allemaal hosanna, 66 procent maakt zich namelijk  zorgen om de databeschermingsgaranties die cloudleveranciers bieden, zij noemen deze ‘niet erg overtuigend.’

Crm is ‘favoriete’ ai-tool

Hoewel kunstmatige intelligentie voor verschillende bedrijfsaspecten kan worden ingezet, zijn customer relationship management (crm)-applicaties favoriet. Bijna de helft, 46 procent, geeft aan dat ze al ai hebben geïmplementeerd in hun crm-systemen. Chatbots zijn hierbij vaak de eerste stap. Ook de ondervraagde eindgebruikers (60 procent) zijn over deze tool te spreken, al wensen ze voor serieuze zaken (zoals het openen van een bankrekening) nog wel contact te houden met ‘echte’ mensen.